סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פלסטינים צועדים לעבר אזור בטוח יותר ברפיח לאחר חידוש התקיפות הישראליות אתמול
פלסטינים ברפיח. נעשה שימוש בשירות גוגל תמונות שמאפשר לזהות מבוקשים גם בתמונת רחפן (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)

תחקיר: ישראל מפעילה בעזה טכנולוגיה לזיהוי פנים כדי לאתר חטופים ומחבלים

הניו יורק טיימס חושף כי זמן קצר אחרי ה-7 באוקטובר השתמש צה"ל במערכת ביומטרית לזיהוי פנים, המבוססת על טכנולוגיה של Corsight הישראלית, בשילוב גוגל תמונות. אחרי הכניסה הקרקעית לרצועה נעצרו כך מאות מבוקשים

ישראל מפעילה ברצועת עזה מערכת זיהוי פנים ביומטרית מורכבת ויקרה, ששימשה לזיהוי ולמעצר של מאות מבוקשים בידי כוחות הביטחון - כך חושף הניו יורק טיימס בתחקיר שפרסם בשבוע שעבר, ואשר מבוסס על שיחות עם קציני מודיעין וקציני וחיילי צה"ל בשטח.
לפי התחקיר, המערכת הופעלה לראשונה זמן קצר לאחר מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר, במטרה לאתר ולזהות ישראלים שנחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה ומחבלי חמאס, והשימוש בה התרחב עם פתיחת המתקפה הקרקעית ברצועה. המערכת מופעלת בעיקר על ידי 8200, ומבוססת על טכנולוגיה של Corsight הישראלית. לדברי מקורות, כן נעשה שימוש בשירות גוגל תמונות שמאפשר לזהות מבוקשים גם בתמונת רחפן מגורענות של קהל אנשים.
בשנים האחרונות התפרסמו מספר דיווחים על השימוש שעושה צה"ל במערכות זיהוי פנים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. פעילות זו אף הובילה את מיקרוסופט למשוך את השקעתה מ-AnyVision הישראלית, בעקבות דיווחים שלפיהם סיפקה לצה"ל מערכת זיהוי פנים.
ואולם, מדובר בדיווח הראשון שחושף שימוש של מערכת זיהוי פנים ברצועת עזה. לפי הניו יורק טיימס, אחרי ה-7 באוקטובר הפנתה 8200 אמצעי המעקב שכבר היו בשימוש ברצועה, דוגמת ציטוט לטלפונים, חדירה לחשבונות מדיה חברתית ופריצה למערכות תקשורת, על מנת לזהות את המחבלים שהשתתפו במתקפה. במקביל אספו חיילי היחידה וסרקו צילומים ממצלמות אבטחה וסרטונים שהעלה חמאס לרשת, במטרה ליצור רשימת חיסול של מחבלים.
Corsight נבחרה אז במטרה ליצור מערכת זיהוי פנים לעזה. החברה, שפועלת מתל אביב, טוענת שביכולתה לספק זיהוי מדויק גם אם פחות מ-50% מהפנים גלויות, ושהטכנולוגיה עובדות גם בזוויות חדות, בחשכה או עם תמונות באיכות גרועה. עם זאת, לדברי מקור ב-8200 גילו מהר מאוד שהטכנולוגיה מתקשה להתמודד עם תמונות מגורענות או כאלו שבהן הפנים מוסתרים. ניסיונות להשתמש במערכת על מנת לזהות גופות של נרצחי 7 באוקטובר לא תמיד צלחו במקרים של פציעה בפנים. היו מקרים שבה היא שגתה בזיהוי אזרחים כפעילי חמאס.
על מנת להשלים את יכולות המערכת, נעשה שימוש גם בשירות גוגל תמונות, שמאפשר לבצע חיפוש הפוך באמצעות העלאת תמונה וזיהוי תמונות זהות או דומות ברשת. באמצעות העלאת מאגר מידע של תמונות מבוקשים, הצליח צה"ל להשתמש בשירות על מנת לזהותם. לדברי אחד הקצינים, הטכנולוגיה של גוגל טובה מאחרות בזיהוי אנשים גם כשרק חלק קטן מהפנים גלוי.
עם תחילת המתקפה הקרקעית ברצועה, הורחב השימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים. חיילים שנכנסו לעזה קיבלו מצלמות שמצוידות בטכנולוגיה. אלו הוצבו גם בנקודות ביקורת שהוקמו בדרכים מרכזיות שבהן השתמשו פליטים על מנת לברוח מאזורי לחימה. קציני מודיעין אמרו לעיתון שמטרת פעילות זו הייתה לזהות חטופים ולעצור פעילי חמאס.
מצה"ל נמסר בתגובה לניו יורק טיימס: "צה"ל מבצע פעולות ביטחון ומודיעין נחוצות, תוך מאמצים משמעותיים למזער נזק לאוכלוסייה לא מעורבת. אין ביכולתנו להתייחס ליכלות מבצעיות ומודיעיניות בהקשר זה". Corsight סירבה להגיב לדיווח.