סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סיור של צה"ל בחברון
סיור של צה"ל בחברון (צילום: שאול גולן )

דוח אמנסטי: צה"ל מפעיל מערכות זיהוי פנים בחברון

על פי הדוח שפרסם הלילה הארגון, תמונות פנים של פלסטינים צולמו ושימשו לזיהוי ביומטרי בנקודות מעבר בעיר, כשבכל נקודה פרוסות בין 10 ל-15 מצלמות ביומטריות. מזכ"לית אמנסטי, אנייס קלאמאר: תיעדנו כיצד מערכת זיהוי פנים חדשה מחזקת מגבלות דרקוניות על חופש התנועה של פלסטינים"

צה"ל מפעיל בחברון מערכת זיהוי פנים מתוחכמת שמאפשרת אוטומציה של מעבר פלסטינים בנקודות מעבר כמעט ללא התערבות אנושית – כך לפי דוח שפרסם הלילה ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, שמבוסס בין השאר על עדויות לוחמים שאספו בארגון שוברים שתיקה.
"הרשויות הישראליות משתמשות בכלי מעקב מתוחכמים כדי לחזק את ההפרדה בין הצדדים ולבצע אוטומציה של האפרטהייד נגד פלסטינים", אמרה מזכ"לית אמנסטי, אנייס קלאמאר בהודעה לעיתונות. "באזור H2 בחברון, תיעדנו כיצד מערכת זיהוי פנים חדשה מחזקת מגבלות דרקוניות על חופש התנועה של פלסטינים, תוך שימוש בנתונים ביומטריים שנאספים באופן לא לגיטימי על מנת לנטר את תנועות הפלסטינים ברחבי העיר ולשלוט בהן".
בשנים האחרונים התפרסמו כמה דיווחים על מערכות זיהוי ביומטריות שמפעילה ישראל נגד האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון. ב-2019 חשף דה-מרקר שצה"ל עושה שימוש במערכות זיהוי פנים של אניווז'ן (AnyVision) הישראלית לצורך זיהוי מהיר במחסומים בין הגדה המערבית לשטחי הקו הירוק שמשמשים למעבר אלפי פלסטינים מדי יום, וכן למעקב וזיהוי של מפגעים באמצעות רשת של מצלמות ביומטריות שפרוסה באזורים שונים בגדה.
ב-2021, תחקיר משותף של הוושינגטון פוסט ושל שוברים שתיקה חשף את הפעלתה של מערכת שמכונה זאב כחול (Blue Wolf), שבמרכזה אפליקציית סמארטפון שמשמשת חיילים לצילום פלסטינים ולהשוואת תמונותיהם מול מאגר סודי ענק שתואר כ"פייסבוק לפלסטינים". השוואה זו מאפשרת לאפליקציה להתריע האם יש לעכב או לעצור את המצולם, או לאפשר לו לעבור. לפי התחקיר, מאגר זה הוא גרסה מצומצמת של מאגר רחב יותר בשם להקת זאבים (Wolf Pack), שנגיש רק מסביבות מאובטחות וכלל פרופיל ביומטרי, היסטוריה משפחתית, חינוך ודירוג ביטחוני של כמעט כל פלסטיני שמתגורר בגדה המערבית.
הדוח של אמנסטי חושף, לדברי הארגון, מערכת נוספת בשם זאב אדום (Red Wolf), שנפרסה בנקודות מעבר באזור H2 בחברון. לפי עדויות של שוברים שתיקה, תמונות פנים של פלסטינים צולמו ושימשו לזיהוי בנקודות מעבר בעיר, כשבכל נקודה פרוסות בין 10 ל-15 מצלמות ביומטריות. בנקודה אחת חוקרי אמנסטי זיהו לפחות 24 מצלמות. נקודות מעבר אלה בנויות ממחסומי ברזל מסתובבים.
כשאדם נכנס לנקודת המעבר, הוא מוחזק במחסום הברזל ומצולם על ידי המצלמה הביומטרית. התמונה נבדקת מול מאגר ביומטרי ובהתאם לממצאים המחסום משחרר אותו להמשך המעבר או מחזיק אותו לעיכוב או למעצר. לפי עדויות שוברים שתיקה, אם מדובר באדם שנוהג לעבור בנקודת המעבר בתדירות גבוהה, החייל שמוצב שם יכול להשוות את תמונה הפנים לתעודת זהות. אם אין רישום ביומטרי לאדם שעובר, הוא מוכנס אוטומטית למאגר ללא ידיעתו.
תושב תל רומיידה שבחברון אמר לאמנסטי שזאב אדום מחוברת למאגר מידע גדולים אחרים ששומרים מידע על פלסטינים: "הם יכולים להגיד לי מי אני מבלי שאני מציג תעודת זיהוי או מסמכים או משהו. יש להם את חתימת הפנים שלי אז הם לא מבקשים ממני כלום". תושב חברון אחר אישר גם הוא בכמה הזדמנויות המערכות זיהו אותו ואפשרו לו לחצות נקודת מעבר מבלי להציג מסמכים.
המערכת גם משתמשת באלמנטים של גיימפיקציה כדי להגביר את המוטיבציה של חיילים להזין לתוכה מידע. "לגדוד היתה תחרות מי מזין יותר שמות חדשים", נאמר בעדות של שוברים שתיקה.
מדובר צה”ל נמסר בתגובה: "צה"ל פועל על מנת להבטיח את הסדר, את המשמעת ואת הביטחון באזור יהודה ושומרון. במסגרת המאבק בטרור, צה״ל מבצע פעולות ביטחוניות ומודיעיניות נדרשות, תוך מאמץ לצמצם את הפגיעה במרקם החיים של האוכלוסייה הפלסטינית. מטבע הדברים, אין באפשרותנו להתייחס ליכולות המבצעיות והמודיעיניות בהקשר זה".