סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
כנס דנסטק 50 עמי אפלבאום יו"ר רשות ל חדשנות
עמי אפלבאום, יו"ר רשות החדשנות (צילום: עמית שעל)

יותר לחרדים, פחות להייטק: תקציב רשות החדשנות יקוצץ ב-100 מיליון שקל

תקציב הרשות, שמסייעת ומתקצבת סטארט-אפים, יעמוד עתה על 1.4 מיליארד שקל; כל זאת בשעה שהצורך לסייע להם רק גדל לנוכח אי הוודאות בעקבות ההפיכה המשטרית וצניחת ההשקעות של חברות הון סיכון זרות ומקומיות בהייטק הישראלי; יו"ר הרשות עמי אפלבאום הביע חשש בדיון בכנסת מהתגברות רישום החברות הישראליות בחו"ל

שבועיים אחרי שפרסמה את נייר העמדה החמור שהתריע מפני התפצלות ההייטק הישראלי משאר העולם בעקבות חוסר היציבות הפוליטית, הממשלה מאלצת את רשות החדשנות לספוג קיצוץ בתקציב. במסגרת מה שמוגדר כקיצוץ רוחבי, תספוג הרשות הפחתה של 100 מיליון שקל, שמשמעותה כיווץ התקציב ל-1.4 מיליארד שקל לעומת 1.5 מיליארד שקל. משמעות הקיצוץ היא לא שלרשות החדשנות יהיה פחות תקציב תפעולי, אלא פחות תקציב להשקעה בסטארט-אפים ישראליים בתחילת דרכם.
אף שלא מדובר בסכום משנה חיים עבור תעשיית ההייטק הישראלי, המשמעות היא בעיקר סמלית: בעוד הממשלה מתקצבת ביותר מ-10 מיליארד שקל מגזרים שלא תורמים לצמיחת המשק, קטר הצמיחה של המשק סופג קיצוץ. יתרה מכך, בתקופה הנוכחית, בה היקף ההשקעות של קרנות הון סיכון זרות ומקומיות בהייטק הישראלי צנח בכ-70%, עידוד ותקצוב של רשות החדשנות הופכים לאקוטיים יותר עבור סטארט-אפים בתחילת דרכם.
רשות החדשנות היא רשות ממשלתית שמעודדת ומתקצבת בעיקר סטארט-אפים שעוסקים בטכנולוגיות עמוקות, אשר דורשות זמני פיתוח ארוכים יותר ולכן מהוות אתגר עבור תעשיית ההון סיכון. כך למשל רשות החדשנות מעודדת בעיקר סטארט-אפים בתחומים החשובים כגון בינה מלאכותית, אקלים ופודטק.
בנייר העמדה האחרון כתבה רשות החדשנות כי כדי להחזיר את ענף ההייטק המקומי להיצמדות למגמות העולמיות, חשוב ביותר להסיר את אי הוודאות הפוליטית באמצעות "פתרון המשבר הפוליטי-משפטי" כהגדרתה. כמו כן ביקשו ברשות להגדיל את תקציבה כדי שתוכל לסייע לסטארט-אפים בתקופת המשבר העולמי הנוכחי בהשקעות.
אתמול הופיע יו"ר הרשות עמי אפלבאום בוועדת המשנה לקידום תעשיית ההייטק, בהובלת אביגדור ליברמן, לדיון בעתיד ההייטק ואמר: "החשש הגדול שלנו הוא שההייטק הישראלי מתפצל מהתמונה הכללית הגלובלית. הנתון המדאיג ביותר הוא הירידה במספר סבבי ההשקעה וזה ממש מפחיד. בקצב הזה להייטק שלנו תהיה בעיה מאוד קשה. האבים מתחרים כמו בוסטון, פריז או ברלין מתחילים לעקוף אותנו".
עוד הוסיף: "במשך הרבה שנים הייתה התאמה בין נאסד"ק להשקעות בישראל, ואילו כעת נאסד"ק עולה כבר כמה חודשים ואצלנו אין שינוי. הסיבה היא חוסר הוודאות המשטרית הפוליטית. כל יום שעובר ויש חוסר ודאות זה מרחיק את המשקיעים ואת הסטארט-אפים. הנושא שלא נותן לי לישון הרבה לילות הוא נושא התאגדות החברות בחו"ל, שזה למעשה בריחת מוחות ומסים. האקזיטים יהיו בחו"ל ואז גם תשלום המסים יהיה בחו"ל. אם השנה לא יהיו סטארט-אפים חדשים, המשמעות שבעוד כמה שנים לא יהיו חברות צמיחה, וההשפעה היא ארוכת טווח. אנשים לא מבינים שדחייה של חצי שנה בחקיקה היא קטסטרופה להייטק בגלל המשך חוסר הוודאות. תהיה גם תופעת עדר, ברגע ששומעים ש-80% מהחברות מתאגדות בחו"ל, אז כל היתר חושבים 'למה שאני אהיה אחר'".
מרשות החדשנות נמסר: ״על אף המאמצים שנעשו לאורך כל השבועות האחרונים, התקציב לאחר הקיצוצים הרוחביים לשנת 2024 יכלול קיצוץ משמעותי של 100 מיליון בתקציב ההשקעות בהייטק. בשל ההפחתה המתוכננת הרשות תיאלץ לתעדף את תוכניותיה ולקצץ את ההשקעות בסטארט-אפים, בחברות צמיחה ובגלי טכנולוגיה-אסטרטגיים לישראל כגון אקלים-טק ובינה מלאכותית".