סגור
מימין איתמר בן גביר נעם אבי מעוז אריה דרעי
מימין: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יו"ר נעם אבי מעוז ויו"ר ש"ס אריה דרעי (צילומים: אלכס קולומויסקי יואב דודקביץ רפי קוץ)

גם 13.7 מיליארד שקל לא מספיקים למפלגות הקואליציה

ההתנגדות של חמישה שרים לאישור הכספים הקואליציוניים אתמול בממשלה עלולה לבשר על הגדלתם בהמשך במחיר של קיצוץ רוחבי נוסף. ושוב על הפרק תרגיל חקיקה לשימושו של אריה דרעי כדי להעביר את תלושי המזון לחרדים

הממשלה התגייסה אתמול לעגל את הפינות ולרפד את מפלגות הקואליציה בשורת פתרונות יצירתיים שיאפשרו את הישרדותה הפוליטית – והחשבון יוגש בקרוב לציבור.
כך, לאחר שיו"ר ש"ס אריה דרעי עיכב בסופ"ש את ההצבעות על התקציב וחוק ההסדרים בוועדת הכספים בעקבות ההתנגדויות של היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג לאופן חלוקת תלושי המזון שביקרם חפץ דרעי, נשקלת חקיקה של הצעת חוק פרטית שאותה תקדם הקואליציה.
הממשלה אישרה אתמול לאחר דיון סוער את הגדלת מסגרת הכספים הקואליציוניים מ־12.5 מיליארד שקל ל־13.7 מיליארד שקל. התוספת של 1.2 מיליארד שקל כבר נלקחה בחשבון בעת הנהגת קיצוץ רוחבי בתקציב. החלטת הממשלה קובעת כי אם העלות תגדל, אזי יידרש קיצוץ רוחבי נוסף. חמישה שרים הצביעו נגד: איתמר בן גביר, יצחק וסרלאוף ועמיחי אליהו (עוצמה יהודית), וכן יצחק גולדקנופף ומאיר פרוש (יהדות התורה). החלטת הממשלה טעונה את אישורה של ועדת הכספים של הכנסת וייתכן שבוועדה יגדילו את הסכום בכפוף לקיצוץ רוחבי נוסף.
בעוצמה יהודית זעמו על הסכום שהוקצה למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי – 455 מיליון שקל, לאחר שבהסכמים הקואליציוניים הובטחו 2 מיליארד שקל. השר וסרלאוף אמר כי "אני מאוכזב וכועס, לקחנו את הנגב והגליל והפכנו אותו למשרד אסטרטגי, כל דיון, התקציב יורד ויורד. לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' קל לנהל משא ומתן עם עצמו. זו פגיעה בנגב, בגליל, נשארו רק 14% יהודים בגליל, אנחנו רוצים לייהד את הנגב והגליל אבל בלי תקציב לא נוכל לעשות את זה. זו גם הפרת הסכם של מה שהבטיחו לנו, מקווה שהתקציב לא יעבור כמו שהוא".
בן גביר טען כי "עוצמה יהודית מתנגדת לתקציב הזה, לא יכול להיות שאנחנו נשכח את הנגב והגליל, החלוקה צריכה להיות הוגנת, לא יכול להיות שסמוטריץ' ייקח לעצמו שלושה מיליארד שקל (בין היתר לתקציב המשרד למשימות לאומיות בראשות אורית סטרוק מהציונות הדתית, צ"ז) וישאיר את הנגב והגליל בלי תקציב. שר האוצר זה תפקיד חשוב, אבל אתה צריך לזכור ש־14 מנדטים שקיבלנו ביחד זה מאנשים שרוצים לייהד את הנגב והגליל".
השר שלמה קרעי מהליכוד טען כי "פוגעים בגני הילדים של החינוך המיוחד של ממלכתי חרדי, אי אפשר לדבר כל היום על לימודי ליבה ועכשיו מקצצים דווקא מאלה שרוצים ללמוד ליבה. התקציב הזה גם לא מביא בשורה לפריפריה".
בימים כתיקונים, הצעת ההחלטה לממשלה שכוללת את פירוט חלוקת הכספים הקואליציוניים היתה צריכה להיות מוגשת לשרים כבר ביום חמישי האחרון.
אלא שהפעם חיכו עד הרגע האחרון: במוצ"ש לאחר חצות שלחו במייל את פירוט ההצעה, כדי לחסום התנגדויות של השרים בשעה מאוחרת. הכנסת מחוייבת לאשר את התקציב לשנת 2023 עד 29 במאי 2023, אחרת היא תתפזר והשרים יצטרכו אולי לחפש עבודה לאחר הבחירות.
הכספים הקואליציוניים ישרתו בעיקר את החרדים, עם תוספות של מיליארדים לישיבות, מוסדות, ואברכים, וכן את הדתיים והמתנחלים.
דרעי אמנם לא בממשלה אבל לדרישתו הוקצו להקמת יחידה לפיתוח הפריפריה במשרד הפנים 300 מיליון שקל. כמו כן, לפי סיכום עם דרעי למשרד הבריאות גם תינתן תוספת תקציב הכוללת בין היתר 675 מיליון שקל לתוכנית לבריאות לאומית.
לסגן השר אורי מקלב (יהדות התורה) יועברו חצי מיליארד שקלים לרשות לקידום המגזר החרדי ולפי שעה לא ברור מה יקרה עם דרישתו לתוספת הקצאת 100 מיליון שקל לתחבורה ציבורית בערים חרדיות. חצי מיליארד שקלים יינתנו גם למשרד המסורת בראשות מאיר פרוש (יהדות התורה).
השרה למשימות הלאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית) תקבל בשנתיים הקרובות 572 מיליון שקל בנוסף ל־400 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות הכפופה אליה. חבר מפלגתה שר הקליטה אופיר סופר יסתפק בתוספת של 60 מיליון שקל בלבד.
השר לביטחון לאומי בן גביר יקבל 1.230 מיליארד שקל בעיקר להקמת המשמר הלאומי, שאולי יוקם רק בתחילת 2024. השר למורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) יקבל 225 מיליון שקל לשנתיים.
גם לאבי מעוז (נעם) שהתפטר לפני כמה חודשים ממשרת סגן השר במשרד רה"מ ינתנו כספים. מדובר ב־285 מיליון שקל לרשות לזהות יהודית.
ואם זה לא מספיק: לא מן הנמנע שבכנסת יתנו גם צ'ופר ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שבידיו המפתח לאישור התקציב וחוק ההסדרים במועד.
בקואליציה מבקשים לעקוף את התנגדותו של היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג לחלוקת תלושי מזון לחלשים דרך הרשויות המקומית באמצעות משרד הפנים. לפי ההצעה הנשקלת בכנסת, תוגש הצעת חוק פרטית על ידי ש"ס לחלוקת תלושי המזון כפי שמבקש דרעי, הממשלה תתמוך והקואליציה תאשרה בכנסת. הפתרון היצירתי הזה הועלה לאחר שדרעי גרם בסוף השבוע לעיכוב בהצבעות על התקציב וחוק ההסדרים בוועדת הכספים. בלעדי שני נציגי ש"ס בוועדה ינון אזולאי וינון משרקי אין לקואליציה רוב. וגם אף אחד בקואליציה לא רוצה להתעמת עם דרעי שבלעדיו אין קואליציה בכלל. בחוות דעת חריפה שגיבש מסינג הוא אסר על חלוקת הכספים דרך משרד הפנים במקום הרווחה, ועל פי קריטריונים של הנחות בארנונה שיוצרים אפלייה.
מסינג קבע כי "אמות המידה הקודמות (לחלוקת תלושי מזון של 700 מיליון שקלים בתקופת הקורונה, צ"ז) אינן יכולות לעמוד ויש מניעה להקצות את סכומי הכסף החדשים לפי אמות המידה הקודמות".