סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

האתגר הקרוב של אאוטבריין: קצב צמיחה דו־ספרתי

חברת המלצות התוכן תנפיק בנאסד"ק לפי שווי של כ־2.5 מיליארד דולר לאחר כישלון המיזוג עם המתחרה טאבולה. מהתשקיף עולה כי בניגוד למרבית הישראליות המונפקות אאוטבריין מציגה רווח בשורה התחתונה

השבוע הרותח של הנפקות חברות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט לא נגמר. אתמול הגיעה תורה של חברת המלצות האינטרנט אאוטבריין להגיש תשקיף להנפקה ראשונה בנאסד"ק. באופן כמעט אירוני התשקיף התפרסם ביום בו החלה להיסחר בניו יורק טאבולה, מתחרתה הוותיקה שאף היתה אמורה להתמזג איתה לפני כשנה.


לאחר ביטול המיזוג בין השתיים שהיה אמור להתבצע לפי שווי של 2 מיליארד דולר, פנתה טאבולה להנפקה באמצעות חברת ספאק שהושלמה השבוע לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר.

2 צפייה בגלריה
דיויד קוסטמן מנכ"ל שותף של אאוטבריין
דיויד קוסטמן מנכ"ל שותף של אאוטבריין
דיויד קוסטמן, מנכ"ל שותף של אאוטבריין
(צילום: עמית שעל)
אאוטבריין הולכת בסופו של דבר על המסלול המסורתי של IPO בשווי מוערך דומה לזה של טאבולה סביב 2.5-2 מיליארד דולר. התשקיף שהגישה אאוטבריין שלשום לרשות ניירות ערך עדיין לא חושף את גודל הגיוס והשווי, אך שופך אור על הביצועים של החברה. אאוטבריין, שכמו טאבולה מתמחה בהמלצות קריאה באתרי תוכן, צמחה בקצב של 29% ברבעון הראשון של 2021 ורשמה הכנסות של 228 מיליון דולר.
בניגוד למרבית הישראליות שמונפקות בימים אלה בניו יורק, אאוטבריין מציגה רווח נקי בשורה התחתונה שהסתכם ב־10.7 מיליון דולר ברבעון החולף. ברבעון המקביל ב־2020 רשמה אאוטבריין הכנסות של 177.3 מיליון דולר והפסידה 9.5 מיליון דולר. לחברה יש יתרות מזומנים של 95 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון הראשון של 2021.
את 2020 סיימה אאוטבריין עם הכנסות של 767.1 מיליון דולר, צמיחה מתונה יחסית של 11% כתוצאה מהאטה במחצית הראשונה של השנה עם פרוץ הקורונה אך במקביל החברה עברה לראשונה לרווח תפעולי של 10 מיליון דולר לעומת הפסד של 4.5 מיליון דולר ב־2019. בשורה התחתונה היא רשמה רווח נקי של של 4.4 מיליון דולר לעומת הפסד של 20.5 מיליון דולר.
המספרים הגבוהים של אאוטבריין מעט מטעים בגלל המודל העסקי של החברה המבוסס על חלוקת הכנסות שמגיעות מגופי פרסום עם שותפי המדיה שאת התכנים שלהם היא מקדמת. סעיף ההוצאה המרכזי הוא עלות רכישת הטראפיק, שאלה למעשה התשלומים שמועברים ליצרני התוכן.
כך למשל, מתוך שורת ההכנסות של 228 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021, סכום של 167.6 מיליון דולר זרם לשותפי התוכן. ברמה השנתית, מתוך ההכנסות של 767 מיליון דולר, 572 מיליון דולר, כלומר יותר מחצי הועברו לשותפי המדיה.
מאז הקמתה העבירה החברה תשלומים של 3 מיליארד דולר לחברות תוכן ובהן רשתות תקשורת גדולות כמו CNN, סקיי, לה מונד ודר שפיגל.
עם זאת, גם בנטרול תשלומי השותפים, אאוטבריין גדולה יחסית במונחי הכנסות של כ־200 מיליון דולר בשנה, בהשוואה לחברות טכנולוגיה ישראליות שמנפיקות וגם רווחית.
אך השאלה הגדולה שנותרת היא סביב יכולתה לשוב לקצב צמיחה דו־ספרתי גבוה שהמשקיעים בוול סטריט רואים בו את חזות הכל בימים אלה. אחד האתגרים של אאוטבריין יהיה להתמודד מול טאבולה, הפעם בזירה הציבורית על ליבם של המשקיעים. טאבולה הצליחה להגיע להכנסות גבוהות יותר וגם במיזוג בין השתיים, שהתבטל, החברה של אדם סינגולדה היתה אמורה להיות הדומיננטית עם 70% ממניות החברה הממוזגת.

2 צפייה בגלריה
ירון גלאי אאוטבריין
ירון גלאי אאוטבריין
מייסד אאוטבריין ומנכ"ל משותף ירון גלאי
(צילום: נועם גלאי)
אאוטבריין רשמה ברבעון הראשון של 2021 הוצאות של 211 אלף דולר בגין עלויות המיזוג שבוטל.
אאוטבריין הוקמה ב־2006 על ידי האחים ירון ואיתן גלאי ואורי להב. ירון גלאי משמש כמנכ"ל משותף של החברה לצידו של דיוויד קוסטמן שהוא גם יו"ר נייס הישראלית. כמו כן לקראת ההנפקה הוא מונה ליו"ר החברה. להב מכהן בתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיה.
אאוטבריין מעסיקה היום כאלף עובדים ובין בעלי המניות הגדולים שלה נמצאות הקרנות ויולה עם 14% מהמניות, ג'ימיני עם 10.8% ולייטספיד עם 13.9%. גלאי מחזיק ב־7.8% מהמניות ואילו להב נותר עם 1.9% מהחברה.
את ההנפקה של אאוטבריין מובילים בנקי ההשקעות סיטי, ג'פריס, אוורקור וברקליס. המניה תיסחר תחת סימול OB.