סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

גנץ: "בשנים האחרונות בלמנו ניסיונות רבים לפרוץ לחברות פרטיות וציבוריות"

שר הביטחון אמר את הדברים בכנס שנערך במהלך שבוע הסייבר של אוניברסיטת תל אביב. "אף מתקפה על אזרחי ישראל לא תעבור לסדר היום - והאחריות היא של התוקפים ושל המדינה שמממנת ושולחת אותם", הוסיף

שר הביטחון בני גנץ נאם היום (ד') במסגרת שבוע הסייבר של אוניברסיטת תל אביב וחשף מעט מקרבות הסייבר שנערכים מאחורי הקלעים בין איראן ושלוחותיה לבין ישראל ובעלות בריתה. בין השאר חשף שר הביטחון כי "לאחרונה אותרה פעילות של גופי הביטחון האיראנים בשיתוף עם חיזבאללה שמטרתה לפגוע בפעילות כוחות יוניפי"ל בלבנון על ידי מבצע סייבר לגניבת חומרים על היערכותם במרחב ושימוש בהם על ידי חיזבאללה".
גנץ תיאר את המציאות החדשה, במסגרתה איראן משתמשת בסייבר כנשק טרור המופנה לכיוון המשק הישראלי. דוגמה אחרונה לתופעה היתה בתחילת השבוע, אז נחשפו מספר מאגרי מידע של חברות תיירות שנפגעו מקבוצת האקרים בשם Sharp Boys המזוהים עם איראן.
גנץ הסביר ש"ישראל מכירה את מערכות הסייבר של יריביה ואת דרכי הפעולה שלהן. "אנו רואים בשנים האחרונות תופעה של קבוצות האקרים מטעם איראן, שפועלות מול ישראל ומדינות נוספות", אמר. "השלוחים החדשים הם טרוריסטים עם מקלדת שדינם כמו לוחמי ארגוני טרור אחרים. אנחנו יודעים מי הם, אנחנו פוגעים בהם ובשולחיהם, וגם היום הם על הכוונת שלנו. אף מתקפה על אזרחי ישראל לא תעבור לסדר היום - והאחריות היא של התוקפים ושל המדינה שמממנת ושולחת אותם. תקיפת סייבר יכולה להיענות במגוון דרכים במרחב הסייבר ובמרחבים נוספים".
שר הביטחון האשים את איראן בהעברת מבצעי הטרור שהיא מובילה למימד הסייבר. "איראן עושה מהלכים שמטרתם להשפיע על תהליכים דמוקרטיים ועל ממשלים, כפי שקרה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ובניסיונות נוספים שישראל מודעת אליהם. פעולות כמו זו של יחידת "שאהיד כאווה" שאספה מידע על ספינות, תחנות דלק ומפעלי תעשייה במספר מדינות, נעשו תחת דירקטיבה ישירה של ההנהגה האיראנית ומשמרות המהפכה כפי שנחשף בתחקירים".
גנץ התייחס גם לחוסר המוכנות של גופים רבים במשק מבחינת הגנת סייבר. "בשנים האחרונות בלמנו ניסיונות רבים לפרוץ לחברות פרטיות וציבוריות, בארץ ובחו"ל. אני קורא גם לציבור לדרוש אחריות קיברנטית להעניש חברות וגופים שלא פועלים בהתאם להנחיות".
מנגד, חשף שר הביטחון את המאבק של כוחות הביטחון בשמירה על אנשי סייבר שהוכשרו במסגרת השירות הצבאי שלהם והודה בעקיפין שהמצב מהווה בעיה לצבא. המשכורות הגבוהות והאופק התעסוקתי המבוקש הפכו את עובדי הסייבר המנוסים של המדינה למבוקשים מאוד בקרב חברות הסייבר האזרחיות. "המשימה העליונה שלנו, בצבא, בתעשיות ובארגוני הביטחון השונים היא לבנות את האנשים, להכשיר אותם, ולהשאיר אותם", אמר גנץ.
"הרמטכ"ל ואני הצבנו את הנושא הזה כאחת המשימות המרכזיות ביחידות הרלוונטיות. אנחנו בוחנים את בניין הכוח כל העת – גם בהיקפי כוח האדם, גם בנושא ההכשרות וגם בנושא המשימות. בשנים הקרובות נצטרך גם לבחון את צורת ההתארגנות, הניהול והתפעול של לוחמת הסייבר, על מאפייניה ההתקפיים וההגנתיים בצה"ל ובמערכת הביטחון כולה".