סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
"ברגע שהספינה מיטלטלת, הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש"

שווי שוק משחקי המובייל העולמי נמצא לראשונה במגמה היחלשות ובועת ההייטק הישראלית התפוצצה. האם יצרניות המשחקים בישראל צריכות לחשוש? עדי חנין, ראש מרכז הפיתוח של Huuuge: "כחברה עם אסטרטגיה לטווח ארוך וקהל נאמן, אנחנו פחות מושפעים מפיצוץ הבועה, אבל כן מושפעים מהמציאות העולמית"

בחודש שעבר קרה דבר חסר תקדים: שוק משחקי המובייל העולמי הצטמצם ברבעון הראשון של 2022 ב-6% לעומת התקופה המקבילה ב-2021 - כך לפי דו"ח חדש מאת חברת המחקר סנסור טאוור. זו הפעם הראשונה אי פעם בה התכווץ נפחו של השוק העולמי לעומת הרבעון המקביל שקדם לו.
ירידה גדולה אף יותר נרשמה בשוק המובייל האמריקאי: ההכנסות ברבעון הראשון של 2022 צנחו ב-10% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. בעוד שסך ההוצאות בחנות האפליקציות של אפל נותר כשהיה - 3.4 מיליארד דולר, הוצאות משתמשי האנדרואיד בגוגל פליי פחתו משלושה מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2021 ל-2.4 מיליארד דולר - ירידה של 22% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
במקביל, רבים הכריזו כי בועת ההייטק הישראלית התפוצצה: מניותיהן של חברות דוגמת וויקס, פייבר, אאוטבריין ואיירון סורס צנחו בעשרות אחוזים מאז תחילת השנה. גם ענקית המשחקים פלייטיקה הודיעה על פיטורי 250 עובדים באירופה ובצפון אמריקה. האם השילוב בין שתי המגמות השליליות צריך להדאיג את חברות הגיימינג בישראל?
4 צפייה בגלריה
עדי חנין, ראש מרכז הפיתוח הישראלי של Huuuge
עדי חנין, ראש מרכז הפיתוח הישראלי של Huuuge
עדי חנין, ראש מרכז הפיתוח הישראלי של Huuuge
(צילום: Huuuge)
"האתגר הגדול הוא בגיוס כספים לחברות שהתחילו לא מזמן", העריכה עדי חנין, סגנית נשיא ומנהלת מרכז הפיתוח הישראלי של Huuuge, חברת המובייל גיימינג הפולנית, בשיחה עם "כלכליסט". Huuuge מעסיקה כיום כמאה עובדים בישראל. "עד לא מזמן הייתה בועה של גיוסים לפי שווי מטורף. היום, עם ההאטה, הגיוס הבא יהיה כבר יותר מאתגר. חברה שצומחת וגדלה תצטרך להצדיק את הגיוס הקודם שלה וזה ירדוף אותה לכמה שנים. אני חושבת שזה מגזר קצת יותר בעייתי".
לעומת זאת, חנין סבורה כי חברות גיימינג מבוססות בישראל לא צפויות לראות בעיות דומות. "אנחנו, כחברה יציבה, עם אסטרטגיה לטווח ארוך ומשחקים עם קהל נאמן - פחות מושפעים מהזעזוע בשוק ההייטק הישראלי. אבל אנחנו כן מושפעים מהמציאות העולמית הכללית. ההאטה משפיעה על כולם בכל המובנים. כמו כל החברות, ברגע שיש קצת תחושה שהספינה מיטלטלת, זה הזמן להתכנס, לחשב מסלול מחדש כדי לשים לב בתקופה הקרובה ליתרות המזומנים, להוצאות וכו', לוודא שאנחנו עובדים בצורה הכי יעילה שיש. אבל אני לא חושבת שיש חשש ספציפי לגיימינג או לנו, מפני איזושהי השפעה מיידית מכל מה שקורה".
4 צפייה בגלריה
משחק מובייל גיימינג סלולרי נייד
משחק מובייל גיימינג סלולרי נייד
משחק מובייל גיימינג סלולרי נייד
(Unsplash)
"צריך לזכור שגיימינג בסוף זה מוצר פנאי", הוסיף יהושע גורטלר, היועץ המשפטי של Huuuge. "זה היה מוצר פנאי שהיה מאוד זמין ופופולרי כשאנשים היו בבית ולא היה להם פנאי אחר. עכשיו אנחנו מתחרים עם קולנוע, מסעדות וטיסות לחו"ל על הדולר הזה שאנשים רוצים להוציא. בנוסף, בגלל האינפלציה, הדולר הזה היום שווה 95 סנט או 90 סנט וגם אנשים צריכים את הדולר הזה בשביל דלק. המציאות הכלכלית שבחוץ משפיעה מיידית על מוצרי פנאי כמו גיימינג".
האם תערכו שינוי בתמהיל ובפורטפוליו המשחקים? תשנו את סגנון השיווק של משחקים מסוימים?
"זה נכון תמיד, התעשייה שלנו היא דינמית", הודתה חנין. "תקופות של שיווק יקר או זול, אלה דברים שמשתנים ברמה החודשית והעונתית. זה לא רק המצב בתקופת משבר. אבל אנחנו כחברה תמיד שואלים: האם אנחנו בז'אנרים הנכונים לנו? האם אנחנו מפתחים את המשחקים שאנחנו הכי מאמינים בהם? האם אנחנו עושים את מה שהכי טוב לאולפני הפיתוח שלנו?"
"בסופו של דבר, אי אפשר להדק חגורות בתחום השיווק כי אלה דברים שמתגלגלים לאורך זמן. אם תקבל החלטות בגלל משהו נקודתי שקורה השנה, עשויות להיות להן השלכות מרחיקות לכת שנים קדימה. השיקולים תמיד קשורים בהחזרים על השקעות. לכן לא הייתי אומרת שמשהו שונה. חייבים להיות מודעים להוצאות, כמו שיש לפעול בתקופות פחות בטוחות כלכלית".
4 צפייה בגלריה
יהושע גורטלר, יועץ משפטי של חברת Huuuge
יהושע גורטלר, יועץ משפטי של חברת Huuuge
יהושע גורטלר, יועץ משפטי של חברת Huuuge
(צילום: Huuuge)
Huuuge הונפקה בוורשה בפברואר 2021 לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר והיא כיום נסחרת לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. היא חברת המשחקים השנייה בגודלה בפולין, אחרי יצרנית המשחקים CD Projekt. "האסטרטגיה שעליה הצהרנו בהנפקה היא שאנחנו מנסים לעשות תמהיל של בנייה וקנייה: לבנות משחקים טובים בתוך החברה ולקנות משחקים מבטיחים מבחוץ", הסביר גורטלר. "המשחק השלישי בגודלו שלנו הוא משחק שקנינו לפני שנה. שני המשחקים הגדולים ביותר הם משחקים שבנינו. כחלק מהחבילה הזו, אנחנו מחפשים חדשנות כל הזמן".
"הודענו לפני כמה חודשים שאנחנו נכנסים לתחום משחקי הבלוקצ'יין ו-Web3 - העין היא גם על האופטימיזציה של מה שיש לנו עכשיו וגם מה יהיה הסיפור הבא שלנו. זו דווקא תקופה טובה. כשיש האטה בשוק, לשמר את הקיים וגם להשקיע הרבה משאבים בבניית הדבר הזה. כאשר השוק יתחמם מחדש, אנחנו נהיה שם".
"ברור שהיה הייפ בכל העולם הזה של NFT", הודה גורטלר, "ושוק הקריפטו הוא שוק מאוד מורכב, אבל אני חושב שיש איזושהי אמונה בסיסית שדיגיטציה של נכסים היא טרנד שלא ייעלם כל כך מהר ושיהיה מקום לטרנד הזה גם בתוך עולם הגיימינג. אנחנו מנסים למצוא את המודל שיהיה אטרקטיבי לסוג השחקנים שאנחנו רוצים ומתאים לתפישה העסקית שלנו".
כולם כרגע מנסים למצוא את הגביע הקדוש הזה.
"בשביל זה יש לנו חברה של 600 אנשים מוכשרים. מחפשים גביעים. אף אחד עוד לא הצליח לפצח את המטריצה הזו עדיין, אבל אספנו אנשים שיש להם רקע בגיימינג וגם היכרות עם עולם ה-NFT. אנחנו כיום מנהלים מגעים לצורך שיתופי פעולה אסטרטגיים עם גופים חזקים בעולם הקריפטו, כדי לנסות לאגם את הידע הזה ולמצוא את השילוב הנכון לקהל השחקנים שלנו".

"גיימינג היא אחת התעשיות היציבות ביותר"

גם איתן רייסל, מייסד קרן ההון-סיכון VGames, לא נשמע מודאג במיוחד. "ברמת הצרכן, אני ראיתי הרבה מידע שמדבר על צמיחה. ברבעון הראשון של שנה שעברה היינו בעיצומה של הקורונה. אני לא חושב שהביקוש מצד הצרכן הולך לשום מקום. לעומת זאת - מצד ההכנסות - אנשים חוזרים לשגרת היומיום. ישנם עוד סוגים של בידור". רייסל משוכנע כי זו "דעיכה קטנה. זה לא ישנה משהו. תעשיית המשחקים נמצאת באחד המקומות הבריאים ביותר וזו אחת התעשיות היציבות ביותר".
4 צפייה בגלריה
איתן רייסל, מייסד קרן VGames
איתן רייסל, מייסד קרן VGames
איתן רייסל, מייסד קרן VGames
(אריק סולטן)
"אם אנחנו מסתכלים על תעשיית המשחקים ב-2021 ו-2020, הצמיחה הייתה מדהימה. שחקנים הקדישו הרבה שעות משחק מדי יום. זו הייתה בריחה מהמציאות. מן הסתם, כשהעולם נפתח מחדש, לאנשים יש יותר זמן בעבודה. זה לא אומר שעכשיו תעשיית המשחקים הולכת למקומות לא נכונים. מכירות המכשירים החכמים ממשיכות בצמיחה מטורפת. המגמה החדשה היא רק תיקון". רייסל מבטיח כי הקרן "תמשיך להגדיל את השקעותיה, בטח במובייל. זה לא ישנה את אסטרטגיית ההשקעות שלנו".