סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
שינוי מדיניות הפרטיות של אפל עלה לפייסבוק, יוטיוב וטוויטר כ-10 מיליארד דולר

עפ"י תחקיר של ה"פייננשל טיימס", מאפריל השנה סבלו פייסבוק, יוטיוב, טוויטר וסנאפצ'ט מהפסדי ענק בפרסומות. הערכה היא שייקח לפייסבוק לפחות שנה כדי לבנות מחדש את תשתית המעקב שלה באופן שתתאים לדרישות של האפסטור

ההשפעה של אפל על עולם הטכנולוגיה היא כבירה - כך מתברר שוב בעקבות תחקיר חדש שפורסם אמש (א') על ידי ה"פייננשל טיימס" הבריטי. על פי התחקיר, השינוי שאפל ביצעה במדיניות הפרטיות שלה לטובת משתמשי האייפון בעיקר הביא לאובדן הכנסות של כ-10 מיליארד דולר לפייסבוק, יוטיוב, טוויטר וסנאפצ'ט. מדובר במכה אמיתית לחברות המדיה החברתית - שהכנסותיהן ניזונות מפרסום.
השינוי של אפל היה מינורי לכאורה. החברה הוסיפה תקנה לחנות האפליקציות שדורשת מהמשתמש לאשר מראש את המעקב אחריו למטרות פרסום ממוקד. זו בדיוק הנקודה שבה חברות האינטרנט מרוויחות - הן מספקות למפרסמים ערך מוסף של הצגת פרסומות לפי מיקום, תחומי עניין, דמוגרפיה או נתונים נוספים שנאספים על ידי האתרים והאפליקציות החברתיות. פייסבוק וגוגל למשל אוספות מאות ואף אלפי פריטי מידע כאלה והופכות אותם לנתונים שמאפשרים להציג לכם פרסומת לחיתולים אם ביקרתם הרגע בחדר לידה או פרסומת למגבים אם חיפשתם מוסך או חנות לאביזרי רכב.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
(צילום: שאטרסטוק )
משתמשים מן הסתם מעדיפים לחסוך לעצמם את המעקב, וכך מחירי הפרסום שפייסבוק או גוגל יכולות לדרוש מהמפרסמים נמוכים בהרבה בגלל המיקוד הפחות מדויק. עבור גוגל זה אולי פחות קריטי בזכות השליטה שלה על פלטפורמת אנדרואיד שכוללת מעקב מובנה לטובת החברה וכן על תחום החיפוש באינטרנט, כולל באייפון. אבל לפייסבוק אין דרך לעקוף את המהלך של אפל, היא לא מספקת שירות ערך מוסף כמו גוגל או מסתפקת בניתוח נתוני המשתמשים כמו טוויטר.
דרך עוקבת אחרת אחרי משתמשי האייפון
שינוי המדיניות נכנס לתוקפו באפריל האחרון והביא את פייסבוק לפרסם מודעת ביקורת של עמוד שלם על המהלך של החברה בכל העיתונים הגדולים בארה"ב, ה"ניו יורק טיימס", ה"וושינגטון פוסט" וה"וול סטריט ג'ורנל".
2 צפייה בגלריה
טים קוק מנכ"ל אפל 2021
טים קוק מנכ"ל אפל 2021
טים קוק, מנכ"ל אפל
(צילום: AFP)
כעת מהתחקיר, ניתן להבין שקברניטי הרשת החברתית, מארק צוקרברג, שריל סנדברג ואדם מוסרי לא דאגו לחינם. שתי המפסידות העיקריות הן פייסבוק וסנאפצ'ט. הראשונה בגלל הגודל שלה והשנייה בגלל שרוב עסקיה נובעים מאפליקציות המובייל שהיא מפעילה ולא מאתר אינטרנט שניתן לגשת אליו מכל דפדפן. כמו כן מכיוון שרוב משתמשיה הם בארה"ב, החלק הארי שלהם משתמשים באייפון שכאמור לא מאפשר מעקב ללא אישור.
המצב כעת הוא שפייסבוק תצטרך לבנות מחדש את הדרך בה היא עוקבת אחרי משתמשי האייפון. לא ברור עדיין כיצד או אפילו האם היא תצליח לעקוף את המגבלות של אפל, אבל זה כנראה יכלול פעולות שעשויות לעורר את זעמה של אפל או להביא לפסילה של האפליקציות שלה באפסטור.
זו גם לא תהיה הפעם הראשונה שאפל מכה את פייסבוק כך, ב-2019 נחשף שאפל איימה על הסרה של כל האפליקציות של החברה אם היא לא תמנע שימוש באפליקציות שלה למטרות סחר בבני אדם. במקרה אחר פייסבוק נחסמה משימוש באפליקציות אפל לשימוש פנימי לאחר שהתברר שהיא השתמשה בהן למעקב אחר משתמשים ללא ידיעתם. ובמקרה נוסף היא חסמה אפליקציית מחקר של פייסבוק לאחר שהתברר שזו שימשה לתשלום עבור נתוני שימוש של כ-187 אלף קטינים.
על פי הערכות של גורמי מקצוע, ייקח לפייסבוק לפחות שנה כדי לבנות מחדש את תשתית המעקב שלה באופן שתתאים לדרישות של האפסטור. מדובר על פיתוח רוחבי של כלים ותשתיות חדשים לחלוטין, כמו גם על בדיקה שלהם שהם עומדים בדרישות של אפל. ועדיין זה לא מונע שאפל תשנה בעתיד את תנאי השימוש שלה שוב ותפגע בפייסבוק.
יש לציין שהשינוי הארגוני של פייסבוק מביא אותה לעימות חזיתי עם יצרנית האייפון. בשבוע שעבר חשף צוקרברג את חזון המטה-וורס שלו שמבוסס על משקפי ה-VR של אוקולוס, הפלטפורמה הפופולרית ביותר בתחום כיום עם 5 מיליון משתמשים.
אפל מצידה צפויה להציג את הגרסה שלה למשקפי VR ו-AR בשנה הבאה תוך שהיא נכנסת למסלול עימות ישיר עם פייסבוק בתחום הזה. בנוסף, סוכנות בלומברג חשפה בשבוע שעבר את מוצר החומרה הבא של פייסבוק, שעון חכם שכנראה יתחרה ישירות באפל ווטש. אמנם לא מדובר עדיין במוצר מוגמר, אבל חשיפה שלו לציבור מהווה גם מסר לאפל.
בכל מקרה, שינוי המדיניות של אפל הוא אולי צעד שנועד לפגוע בפייסבוק, ולשמור אותה כמה שפחות מזיקה מבחינת טים קוק, אבל הוא גם פגע בעקיפין בעסקי הפרסום של אפל עצמה ששולטת בבורסת הפרסום באייפון ושאר מוצריה. אפל גם אוספת מידע מהמשתמשים באופן דומה למדי לזה של גוגל או פייסבוק והיא די החריגה את עצמה מתקנון השימוש של האפסטור לעומת מפתחי צד שלישי שנדרשו לעמוד בכללים. מה שהופך אותה פגיעה לתביעת הגבלים עסקיים נוספת לאלה שכבר מתנהלות נגדה במספר מדינות בעולם. עם זאת כבר כעת חברות שניזונות מפרסומות יצטרכו למצוא דרך חדשה למקד אותן עבור משתמשי האייפון וזה לא יהיה קל.