סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

סמנכ"ל הפרטיות של גוגל: לא נספק מידע על נשים שהפילו או שמבקשות להפיל

לדברי קית' אנרייט, שמבקר בימים אלה בישראל, האפשרות שמדינות בארה"ב תדרושנה מגוגל מידע מסוג זה היא "תרחיש הסובל מבעיות משפטיות וחוקתיות - ואנחנו צפויים להתנגד לבקשות כאלה". האם ההבטחה תעמוד במבחן המציאות? ככל הנראה, בקרוב מאוד נדע

גוגל עתידה להתנגד לבקשות של מדינות בארה"ב למידע שיכול להוביל לחשיפת מבקשות ומבצעות הפלות – כך אמר היום סמנכ"ל הפרטיות של גוגל, קית' אנרייט, בפגישה עם עיתונאים ישראלים.
מדובר בהתייחסות רשמית ראשונה של בכיר בחברה לפסיקת בית המשפט העליון של ארה"ב מסוף השבוע, שהפכה את פסיקת רו נגד וייד מ-1973 וביטלה את ההגנה החוקתית שהיתה בארה"ב לזכותן של נשים על גופן. הפסיקה מכשירה חוקים במדינות שונות שמונעים או מגבילים הפלות כמעט לחלוטין. היא העלתה חששות כי מדינות, במאמציהן לאכוף איסור הפלות, יפנו לחברות טכנולוגיה בבקשה לחשוף מידע שיכול לזהות נשים שביצעו הפלה או רופאות וגורמים אחרים שסייעו להן – בין אם באמצעות בקשה גורפת (למשל, רשימת משתמשות במדינה שחיפשו מידע על הפלות) ובין אם באמצעות בקשה לקבלת מידע פרטני על משתמשת שעברה הפלה או סייעה לביצוע הפלה.
אנרייט, שמבקר השבוע בישראל, הבהיר עם זאת שהחברה לא מתעדת לענות בקלות לדרישות מעין אלה. "אנחנו, כמו רבים אחרים, ממשיכים לבחון, לפרש ולהבין את השלכות הפסיקה", אמר בתגובה לשאלת "כלכליסט" בנושא. "אני אצביע על היחסים ההיסטוריים שלנו עם כוחות אכיפת חוק בארה"ב ובעולם, במסגרתם אנחנו מצייתים להליכים חוקיים לגיטיימים ונדרשים לעושת כך. עם זאת, אנחנו פועלים נגד בקשות מידע מוגזמות ומחויבים לקדם שקיפות, כך שמשתמשים ופרטים יוכלו להבין במה מדובר ולהגיב למחוקקים שלהם - זאת, כדי לוודא שהממשלה לא מגזימה בדרישותה למידע. אנחנו החברה הראשונה בעולם שפרסמה דו"חות שקיפות, בהם אנחנו מפרסמים את מספר הבקשות, איך טיפלנו בהן ואיך התנגדנו להן".
בתשובה לשאלה מה תעשה גוגל במקרה שמדינה בארה"ב תבקש, על סמך חקיקה מתאימה, מידע על כל המשתמשים תושבי המדינה שחיפשו מידע על הפלות, אמר אנרייט: "תרחיש שכזה סובל מבעיות משפטיות וחוקתיות, ואנחנו צפויים להתנגד לבקשות כאלה. אני לא יכול להגיד בשלב זה על אילו תיאוריות משפטיות נתבסס. החוק בנושא לא קבוע או חד-משמעי, ואנחנו בוחנים את ההשלכות של הפסיקה".
1 צפייה בגלריה
הפגנה באוסטין טקסס נגד איסור הפלות הפלה ב טקסס ארה"ב מאי 2021
הפגנה באוסטין טקסס נגד איסור הפלות הפלה ב טקסס ארה"ב מאי 2021
הפגנה באוסטין, טקסס, נגד איסור הפלות
(צילום: גטי)
אנרייט הצביע על כך שגם במקרה של בקשה ממוקדת למידע על משתמש ספציפי החברה לא תשתף פעולה בקלות. "אני לא צופה שנקבל בקשות כאלה, אבל נבחן איך השירותים שלנו פועלים כדי לוודא שאנחנו מגינים על משתמשינו בצורה מיטבית ונמשך לעבוד עם מחוקקים ועם כוחות אכיפת חוק כדי לוודא שהשירותים שלנו לא מנוצלים לרעה", הוא אמר. "יש לנו היסטוריה ארוכה של סירוב לבקשות רחבות מדי או מפוקפקות, והיסטוריה של הצלחה בהבסת בקשות כאלה אם התיאוריה המשפטית שמאחוריהן לא מבוססת".
סמנכ"ל הפרטיות של גוגל גם פירט על המאמצים שנוקטת גוגל כדי להגן על פרטיות משתמשים בהקשר זה: "אנחנו מצמצים את איסוף המידע בשירותי הליבה שלנו עם יכולות כמו מחיקה אוטומטית של כמויות גדולות מידע חשבונות משתמש. נמשיך לנסות לחדש בתחום הזה כדי לאסף רק מידע שמאפשר לנו לתמוך במשתמשים ולצמצם את כמות המידע שאנחנו אוספים ושומרים. נמשיך בדיונים עם מקבלי החלטות ועם כוחות אכיפת החוק כדי לוודא שהשימוש של אנשים בשירותים שלנו לא ינוצל לרעה. אנחנו מחויבים לשמור על משתמשים בטוחים בכל העולם ונמשיך לבחון איך המוצרים שלנו עובדים, לשפר אותם ולעבוד מול מחוקקים כדי למנוע ניצול לרעה".
כמו כן, התייחס אנרייט לבחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, שתיערכנה בנובמבר, ולבחירות הצפויות לכנסת שתיערכנה בחודשים הקרובים. "אנחנו תמיד מגבירים את המאמצים שלנו לקראת מחזורי בחירות ומבינים שבחירות יוצרות סיכונים מוגברים", אמר. "היסטורית, הובלנו את התעשייה ביצירות הגנות לאנשים בסיכון, פעלנו לשיפורי אבטחה בצורה אגרסיבית כדי להגן על חשבונות של אנשים בסיכון ונמשיך לבחון ולחדש כדי לשמור על ביטחון הבחירות".
בנוגע ליחס השלילי לחברות טכנולוגיה אמר: "יש סנטימנט של צינקניות וחשש מטכנולוגיה באופן כללי. אם נעשית טעות מצד חברת טכנולוגיה משמעותית, כל האקוסיסטם משלם עליה. זה מגדיל את האחריות שלנו לפעול בצורה יזומה מול רגולטורים, מול מקבלי החלטות, התקשורת ואקדמאים כדי שישמעו את הצד שלנו ויבינו איפה אנחנו ניצבים בסוגיות חשובות".