סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

האחרונים לזהות? מחצית מעובדי הטק: מהפיכת ה-AI לא תשפיע עלי

דווקא העובדים שנמצאים בחזית הטכנולוגיה ויודעים כיצד עובדת הבינה המלאכותית היוצרת מאמינים שלא תהיה לה השפעה על אסטרטגיית הארגון בו הם עובדים; 60% מהעובדים בעולם מעידים כי החברה שלהם לא אימצה כלי בינה מלאכותית

הקפיצה הטכנולוגית בעולם הבינה המלאכותית הולכת לשנות את שוק העבודה מקצה לקצה. חלק מהתחזיות מדברות על אובדן של מאות מיליוני משרות וברור לכולם שמקצועות ישתנו ללא היכר ושארגונים יצטרכו להשתנות במהירות כדי לשרוד. שינוי אסטרטגי. באופן מעניין נראה שדווקא עובדי תעשיית ההייטק שנמצאת בחזית הטכנולוגיה לא מזהים את גודל האירוע. כמחצית (51%) מהעובדים בתעשיית הטק חושבים שהתפתחות מהירה בתחום ה-AI משפיעה מעט מאוד או בכלל לא על אסטרטגיות החברה שלהם, כך לפי נתונים של חברת Alignment Labs, סטארטאפ טכנולוגי שעוזר לחברות ליישר קו בין כולם ובשנתיים האחרונות אסף נתונים ייחודיים על תעשיית ההייטק כולל טרנדים לאורך זמן.
רק 10% חושבים שהשפעתה של הבינה המלאכותית משמעותית ורק 2% מאמינים שהיא עומדת במרכז האסטרטגיה שלהם. לפי הנתונים מי שמחזיקים בתפקידי ניהול בדרך כלל מבינים טוב יותר את ההשפעה של הבינה המלאכותית. כמו כן, יש הבדל בין אנשים במקצועות הטכניים לבין המקצועות שאינם טכניים. עובדים בתפקידים פחות טכניים כמו Operations, QA או Customer Success דיווחו ברובם שאין השפעה מהותית. תשובות המפתחים השתנו בהתאם לתפקיד הספציפי שלהם. מהנדסי אלגוריתמים נוטים לחשוב שההשפעה היא פחותה לעומת מפתחי Full Stack שחושבים שההשפעה של ההתפתחות הטכנולוגית משמעותית.
" העובדה שעובדי הטכנולוגיה כל כך בטוחים ומוגנים מהמהפכה שמתרחשת, בצורה שהיא אפילו תמימה, לא מפתיעה, שכן ראינו דפוס דומה בתעשיית הטק לגבי המשבר הכלכלי והתפוצצות הבועה של השוק לפני שהיא התרחשה. אפילו אחרי שהמשבר היה עובדה, עובדי הטק (בעיקר הצעירים שלא חוו משבר) נשארו שאננים לגביו. הנתונים שלנו הראו ש-82% מעובדי התעשיה חשבו שהמצב הכלכלי אינו משפיע עליהם או על החברות שלהם (מיד לפני גלי הפיטורים ההמוניים). העובדה הזאת השפיעה באופן חריג על הרבה אנשים, כי הם לא התכוננו למצוא עבודה חדשה, ולא הפחיתו את ההוצאות שלהם", אומר אלון בלום, מייסד משותף ו-CPO ב-Alignment-Labs.
לדבריו, מנהלים כנראה חשופים יותר לדיונים האסטרטגיים ולכן מבינים טוב יותר את ההשלכות של הקפיצה הטכנולוגית על האסטרטגיה. "למרות שיש חברות שלא יכול להיות שה-AI לא משפיע להן על האסטרטגיה, הרבה מהעובדים עדיין שאננים. הם בתחושה שזה רחוק, זה עוד לא נוגע לנו. אין היום חברה שמתעסקת בדיפ-טק שזה לא נוגע לה אסטרטגית, השאננות הזו לא הגיונית", הוא אומר. "באופן מוזר האנשים הטכנולוגים פחות מאמצים את הכלים החדשים כי הם מבינים איך זה עובד".
2 צפייה בגלריה
אלון בלום Alignment Labs
אלון בלום Alignment Labs
אלון בלום Alignment Labs
בתעשיות אחרות המצב לא הרבה יותר טוב. 56% מהעובדים מאמינים ש-AI ג'נרטיבי ישנה את תפקידם לחלוטין ו-62% סבורים שהכלים ידרשו סוג אחר של מיומנויות בעבודה, כך לפי סקר של סיילספורס בקרב למעלה מ-4,000 עובדים ברחבי העולם.
בעזרת AI גנרטיבי, עובדים מאמינים כי הם יוכלו להתמקד בעבודה אסטרטגית ולחסוך זמן. 65% מאמינים ש-AI גנרטיבי יאפשר להם להתמקד בעבודה אסטרטגית יותר, ואף מאמינים כי טכנולוגיה זו תחסוך להם חמש שעות עבודה שבועיות - שווה ערך לחודש אחד בשנה עבור עובדים במשרה מלאה.
הפוטנציאל של כלי הבינה המלאכותית עדיין רחוק ממימוש. למרות ש-54% מהעובדים מאמינים ש-AI ג'נרטיבי יקדם את הקריירה שלהם, 62% אומרים שאין להם את המיומנויות להשתמש בטכנולוגיה בצורה יעילה ובטוחה. הסקר גם מצביע על כך שבעוד שעובדים רוצים ללמוד ומצפים מהחברות שלהם לספק הזדמנויות לשיפור מיומנויות אלו, המעסיקים לעתים קרובות לא עומדים בציפיות.
40% מהעובדים אומרים שהם לא יודעים איך להשתמש ביעילות ב-AI ג'נרטיבי בעבודה, 43% אומרים שהם לא יודעים כיצד למנף AI ג'נרטיבי באמצעות מקורות נתונים אמינים, תוך כדי שמירה על אבטחת הנתונים של צד ראשון ו-53% לא יודעים כיצד להפיק את המרב מה-AI הג'נרטיבי. מעבר לעובדים, גם מנהלים (70%) חשים כי לעובדים אין את המיומנויות הדרושות על מנת להשתמש ב-AI גנרטיבי ביעילות ובבטחה.
מצד המעסיקים, מנהלים רואים יתרונות ברורים בסגירת פערי המיומנויות בבינה מלאכותית לחיסכון בעלויות בארגון, 82% מהמנהלים אומרים כי AI ג'נרטיבי יוריד את עלויות העסק הכוללות, בעוד 80% מהם טוענים ש- AI ג'נרטיבי יסייע בהגדלת ההכנסות.
2 צפייה בגלריה
אילי בן חיים סיילספורס
אילי בן חיים סיילספורס
אילי בן חיים סיילספורס
(צילום: באדיבות סיילספורס )
"בינה מלאכותית ג'נרטיבית מציעה הזדמנויות עצומות לארגונים ולעובדים כאחד. ככל שהיא הופכת לכלי מוכר ומדובר יותר עם פוטנציאל שימושים גבוה במקום העבודה, פער המיומנויות ימשיך להתרחב" אומרת אילי בן חיים, דירקטורית משאבי אנוש בסיילספורס ישראל. "כיום לחברות יש אחריות לספק את הכלים והגישה הדרושים כדי לאפשר שינוי והטמעה מהירים. ארגונים נדרשים להתאים את עצמם ליכולת החדשה דרך התוויית הכיוון אליו הולכים ובבניית מערך למידה שמטפל בשינוי תפיסתי ודפוסי החשיבה של העובד (איך יכולות בינה מלאכותית משתלבות בתפקיד ולא מייתרות את התפקיד? איזה מיומנויות ניתן לרכוש בעידן של בינה מלאכותית ולאפשר המשך של פיתוח אישי?) כמו גם מייצר בהירות לגבי השתנות התפקידים עצמם, בעידן של שימושים בבינה המלאכותית".