סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מונית של גט טקסי
מונית של גט. לצורך העסקה תידרש פנגו לגייס הון מבעלי המניות שלה (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
פנגו במשא ומתן מתקדם לרכישת גט לפי שווי של כ־250 מיליון דולר

ספקית שירותי החנייה הדיגיטלית שנשלטת על ידי משפחת וייל מעוניינת לספק גם שירותי נסיעות באמצעות גט. המגעים לעסקה נערכים לפי שווי של 250-220 מיליון דולר לאחר שהשווי של גט קרס משיא של 1.9 מיליארד דולר לפני 4 שנים. גט: "החברה מרכזת התעניינות רבה בקרב גורמים פיננסיים ואסטרטגיים"

המו"מ עם קרן פורטיסימו לא צלח, אבל בעלי המניות של גט (Gett) ממשיכים במאמץ למצוא קונה לחברה. ל"כלכליסט" נודע כי גט מנהלת מו"מ מתקדם למכירה עם גורם אחר, מפתיע, חברת פנגו הישראלית.
המו"מ מתנהל סביב שווי של 900-800 מיליון שקל לגט (כ־250-220 מיליון דולר), שווי שפורטיסימו, המנוהלת בידי יובל כהן, לא היתה מוכנה לשלם. עבור פנגו מדובר בפעילות סינרגטית שהיא מוכנה להשקיע בה כדי לשלב שירותי חניה ונסיעות.
מדובר בעסקה גדולה שבה פנגו רוכשת למעשה חברה גדולה יותר ממנה. פנגו מוחזקת בידי משפחת וייל בראשות שי וייל (56%), המחזיקה גם בחברת התשתיות מנרב, חברת המלט הרטוב ורשת המרפאות טרם. בפנגו מחזיקה המשפחה דרך חברת הניהול מילגם.
גט שהוקמה ב־2010 עברה לא מעט תהפוכות ושינויים. החברה גייסה מאז הקמתה 900 מיליון דולר, ונראה כי בעלי המניות, בעיקר הקרן השבדית VNV Global שהיא בעלת המניות הגדולה בחברה (43%) נחושים בהחלטה למכור אותה. הקרן נכנסה לגט בשלב מאוחר יחסית והשקיעה בגט סכום נמוך של 40 מיליון דולר תמורת רכישת חוב החברה של 140 מיליון דולר. בסך הכל השקיעה הקרן בגט 111 מיליון דולר. הקרן השבדית מחזיקה בשני מקומות בדירקטוריון גט.
בספטמבר האחרון הפחיתה הקרן את שווי גט בדו"חותיה הרבעוניים ל־265 מיליון דולר. בהמשך, בדו"חות רבעון 3 ל־257 מיליון דולר, ובדו"חות השנתיים של הקרן הופחת השווי ב־24% נוספים ל־222 מיליון דולר בלבד. זהו השווי סביבו תימכר כנראה החברה.
בדו"חות השנתיים של הקרן היא מציינת כי החברה הציגה רבעון רביעי חזק, עם התאוששות מהירה שהחזירה אותה לרמה של 80% מההכנסות לפני המלחמה. ההכנסות בסוף השנה היו מעל לתחזיות, כשהביצועים בפעילות גט באנגליה נשארו חזקים. "החברה הציגה בישראל גידול במספר הנהגים תוך חזרה לפעילות מלאה וצמיחה נוספת גם ברבעון הראשון של 2024. גט רווחית בכל קווי העסקים שלה", מציינת הקרן. לדבריה גט מציגה EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) ברצף החל מהרבעון השלישי של 2022.
פנגו מספקת שירותים של חנייה דיגיטלית. האפליקציה בה משתמשים מיליוני ישראלים לתשלום דמי חנייה ברחבי ערים ובחניונים מייצרת לפנגו הכנסות על פי מודל של אחוזים בודדים הנגזרים מדמי החנייה. עמלות מוגדלות היא מקבלת משירותי ערך מוסף שהיא מספקת למנויים, בין היתר: שירותי חניון מהיר - תשלום ללא מעבר בעמדת תשלום, שטיפת מכוניות במחיר מוזל, צייד חנייה - מציאת חנייה פנויה וניווט אליה, מבצעי תדלוק, שירותי חילוץ בשיתוף חברת שגריר, ועוד.
משפחת וייל, מבעלי אסם לשעבר, נחשבת אחת העשירות בארץ ופועלת בפרופיל נמוך יחסית. האחים מכרו את מניותיהם באסם לנסטלה העולמית ב־1997, ובעבר החזיקו גם בשליטה בחברת האנרגיה אנלייט יחד עם שאול אלוביץ'.
עד סוף 2020 החזיקו האחים וייל, הדומיננטיים במשפחה - שי ואחיו גיל, בני העיר רעננה, במלוא 100% מניות פנגו. בנובמבר 2020 נחתמה עסקה בה רכשו קרן תש"י, הראל השקעות (שהיא גם השותפה בגדולה בתש״י ומשקיעת העוגן בקרן) ואיש העסקים צבי ברק 44% ממניות פנגו - 22% תש"י ישירות, ו־22% ברק והראל. האחים וייל מוסיפים להחזיק ב־56%. העסקה שיקפה שווי של 550 מיליון שקל לפנגו, שעלה מאז. עם זאת, לצורך העסקה תידרש פנגו לגייס הון מבעלי המניות שלה, בהיקף שאיננו ברור כרגע, שכן לגבי מבנה העסקה נערכים עדיין דיונים בין בעלי המניות של גט לבין פנגו.

תש"י, אחת משתי קרנות התשתיות הגדולות בארץ המנוהלת בידי ירון קסטנבאום, עשויה להיות שותפה מרכזית להשקעה. לקרן קשר עסקי ותיק עם האחים וייל. ב־2018 מכרה הקרן 36% ממניות מילגם בהם החזיקה מאז 2012 (נרכשו ב־50 מיליון שקל), לאחים וייל, תמורת 100 מיליון שקל ולפי שווי של 280 מיליון שקל למילגם. מילגם הוקמה ב־1983 במטרה להעניק שירותים לגופים מוניציפליים, גופים ממשלתיים, תאגידי מים וחברות פרטיות וציבוריות. החברה מוכרת בציבור כמי שמתפעלת מערכות גביה ברשויות המקומיות והיא מהמתמודדים הבולטים על רכישת דואר ישראל.
המו"מ מול פנגו ממחיש את הכוונות של בעלי המניות בגט לנהל את מירב המאמצים למכור את החברה. גט היא חברה שהיתה הבטחה גדולה אבל נשארה כיום עם פעילות ישראלית בעיקר, ופעילות באנגליה. בימים האחרונים הכותרות שהיא מייצרת הן בעיקר סביב מחאת נהגים בשל הדרישות של החברה מהם בארץ, עם תחילת הפעלת הזכיון למוניות מנתב"ג.
בכירים בגט אמרו בשנה האחרונה בשיחות פרטיות כי הפעילות בישראל הגיעה לשלב מתקדם של בשלות ורמזו על העמדת הפעילות למכירה. גט שכרה את שירותיו של גורם מקומי שישמש בנק השקעות לצורך המכירה. המשקיעים בגט עלולים לסבול מהפסדים. כך קרן Baring Vostok, כמו גם לן בלווטניק שהיה מהמשקיעים הראשונים בחברה. ב־2016 גט גייסה 300 מיליון דולר מיצרנית הרכב פולקסווגן אולם ב־2018 דווח בעיתונות הגרמנית כי החברה מחקה את ההשקעה.
פנגו עשויה למכור את הפעילות בבריטניה אחרי הרכישה, אבל קיים סיכוי שהמכירה תהיה רק של הפעילות בישראל המנוהלת בידי מארק און. הפעילות בישראל רווחית ועומדת על EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) של 50-40 מיליון שקל. לצורך העסקה, הפעילות בישראל עשויה להיות מופרדת לחברה־בת, וההון שיוזרם יאפשר לגט להתפתח לטריטוריות נוספות.
גט, שנקראה במקור גט טקסי, הוקמה לפני 13 שנה בידי דייב וייזר ורועי מור שאינו פעיל בחברה זה שנים. וייזר פרש גם הוא בצעד דרמטי במאי 2022. כמנכ"ל החברה משמש כיום מטאו דה רזני, שהיה מנהל הפעילות בלונדון. החברה היתה פעילה בארה"ב, ברוסיה, בבריטניה ובישראל אבל לאורך השנים יצאה מרוסיה ומארה"ב.
ב־2019 גט קידמה הנפקה בנאסד"ק לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר באמצעות מיזוג עם חברת הספאק רוזקליף, וגייסה לשם כך 120 מיליון דולר. ההנפקה עוררה אי־שקט בקרב העובדים שהתאכזבו מהשווי הנמוך לאור האופציות שבידיהם.
ב־2020 החברה הודיעה על סבב של 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר ועל דחיית ההנפקה. המיזוג עם הספאק אמור היה להזרים לחברה 250 מיליון דולר. באפריל 2022 בוטלה ההנפקה. במקביל, גט הודיעה על יציאה מהפעילות ברוסיה, שיחד עם בריטניה וישראל היתה אחת משלושת השווקים המרכזיים שלה אחרי שיצאה מארה"ב כבר ב־2018.
רוסיה היתה שוק פוטנציאלי עבור גט בשל ההיקף המשמעותי של נסיעות קרקעיות במדינה. היציאה מרוסיה באה לאור הסנקציות שהטילה ארה"ב על רוסיה בעקבות המלחמה מול אוקראינה. גם התחרות העזה מול יאנדקס ברוסיה זירזה את היציאה של גט משם. חודש אחרי ביטול ההנפקה הודיע דייב וייזר, אחד ממייסדי גט, על עזיבה. מנכ"ל קרן VNV פר בריליות' אמר בראיון ל"כלכליסט" על רקע עזיבתו של וייזר, כי הוא התאים לעבר ואילו החברה זקוקה להנהגה חדשה.
בדיווח למשקיעים בחודש שעבר ציינה הקרן כי גט תתמקד בתקופה הקרובה בשיפור המוצר, בפתרונות לנוסעים עסקיים ובהזדמנויות עסקיות חדשות. על פי הדו"ח, גט היא החברה המובילה כיום בישראל בשירותי הסעות והיא בעלת נוכחות משמעותית בלונדון ובמספר ערים נוספות באנגליה.
היציאה מרוסיה הביאה את גט למצב משופר לאור ירידה בשריפת המזומנים שרוסיה היוותה חלק משמעותי ממנה ומעבר למודל פעילות חדש: במקום להציע שירותי הסעות של מוניות שהיא מפעילה בעצמה, גט הגדירה את עצמה כחברת תוכנה תאגידית לארגונים (B2B), ולא כחברת זימון נסיעות כפי שהיא מזוהה בישראל. בשוק זימון הנסיעות גט לא הצליחה להתחרות בחברות כמו אובר וליפט. במקום זאת, החלה גט להפעיל פלטפורמת תוכנה מבוססת ענן, שמאפשרת להזמין נסיעות של מוניות, לימוזינות, ומכוניות פרטיות — גם כאלה שהיא עצמה מפעילה אבל גם כאלה שמופעלות בידי חברות צד שלישי. את השירות הציעה לארגונים ברחבי העולם וכך הקימה שותפויות פעילות עם יותר מ־2,000 ארגונים.
כאמור, הצלחה של המו"מ ומכירת גט, תביא לגיוס גדול של הון מבעלי המניות של פנגו, שתהפוך לאחת מחברות שירותי התחבורה הגדולות בארץ.
מחברת גט נמסר כי "מאז שחברת Gett הפכה להיות מהחברות הרווחיות היחידות בעולם בתחומה היא מרכזת התעניינות רבה בקרב גורמים פיננסיים ושותפים אסטרטגיים מישראל ומהעולם. החברה מנועה מלהתייחס לשיחות שהיא מקיימת עם גורמים עסקיים".