סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל VNV פר בריליות
מנכ"ל VNV פר בריליות: החברה צריכה להיות רווחית כעת, ולהתייצב סביב העסקים של המוניות. הנכסים היציבים הם אלה שייצרו לנו הכנסה ורווחיות" (צילום: VNV)

ראיון
"דייב וייזר התאים לגט בעבר, היום נחוצה הנהגה אחרת"

"עד סוף השנה גט תהיה רווחית". "נחזור לשווי של מיליארד דולר". "אנו חייבים להתמקד במוניות". פר בריליות מנכ"ל קרן VNV, המחזיקה בגט, מסביר מדוע לא ייצא להנפקה ולמה נאלץ להיפרד ממייסד החברה וייזר

קרן ההשקעות השוודית VNV היא כיום בעלת המניות הגדולה ביותר באפליקציית הנסיעות הישראלית גט (Gett). פר בריליות (Per Brilioth), מנכ"ל הקרן הגיע לאחרונה לביקור בישראל ובראיון בלעדי ל"כלכליסט" פוסק כי "גט תהיה רווחית בסוף השנה. רווחית ללא הערות בשורת הרווח".
הקרן, שמושקעת בשתי חברות סטארט־אפ נוספות בישראל, חברת הסייבר GuardKnox וחברת הסטארט־אפ לרכב NoTraffic, מאמינה מאוד בעתיד של גט והראיה לכך היא הרכישה שביצעה לאחרונה של החוב העצום שלה לבנק הרוסי סברבנק. הקרן השקיעה 40 מיליון דולר ברכישת חוב של כ־140 מיליון דולר, ובכך הפכה להיות בעלת המניות העיקרית של החברה, עם אחזקה של כ־25% ממניות החברה ולמעשה מנהלת את העניינים בה.
עבור בריליות עיקר העניין בחברה היום הוא להעביר אותה לרווח. לשם כך החברה מינתה הנהלה חדשה והחליטה לשים בצד כל פעילות שאינה מייצרת הכנסות ורווחית. היא בחרה להתמקד בפעילות המוניות המסורתית של החברה בישראל ובבריטניה.
במקביל, במרץ האחרון הודיע דייב וייזר, אחד משני מייסדי החברה, על פרישתו ממנה באופן מוחלט. במקומו מונו מקס קרסניק ומטיאו דה רנזי, שני בכירים בחברה למנהלים משותפים. לצידם מנהלים את החברה מארק און, מנכ"ל גט ישראל, ואלכסיי אנייצ'יק, סמנכ"ל הכספים.
כמה השקעתם בחברה עד היום וכמה השקעתם לרכישת החוב של גב בסברבנק?
"התחלנו להשקיע בגט ב־2014 עם השקעה של 25 מיליון דולר ועד היום השקענו בה כ־60 מיליון דולר, לפני קניית החוב. בהתחלה הקרן החזיקה 5% בלבד מהחברה. כיום, לאחר הרכישה של החוב, נהפוך כעת לבעלים העיקרי של מניות החברה".
מאחר שמניות הקרן נסחרות בנאסד"ק שטוקהולם, החברה מדווחת על שוויה של גט בכל רבעון, ולאחר ששוויה המריא כבר ל־2.5 מיליארד דולר באוגוסט 2021, בדיווח האחרון של החברה היא הפתיעה לרעה עם שווי של כ־265 מיליון דולר בלבד. גט גיייסה עד היום כ־800 מיליון דולר משורה של משקיעים דוגמת פולקסווגן, לן בלווטניק ואחרים, כך שכיום החברה מוערכת משמעותית מתחת לסכום שגייסה.
איך אתה מסביר את הנפילה בשווי של החברה?
"הערכת שווי של חברה היא יותר אמנות מאשר מדע. גט עמדה לעשות הנפקה בשווי של כמיליארד דולר וזה היה המחיר הנכון, אבל אז התחילה המלחמה ברוסיה והאינפלציה הרימה ראש, וכל המתחרים של גט שהסתכלנו עליהם נפלו, וזה טבעי מאוד לקרוס בשווי. המחיר של גט כעת מאוד נמוך ואם אני צודק הוא יעלה".
איך הרגשת שהשווי של החברה קרס למאות מיליוני דולרים בודדים?
"גט נהיתה הרבה יותר פשוטה לבחינה כעת מבחינת שווי. בעבר היו לה חוב וכל מיני מניות והיה קשה להעריך אותה. כיום בעקבות הכניסה שלנו יש רק סוג אחד של מניות ואין חוב. השווי של החברה היה הרבה יותר גבוה והוא לא בסביבה הזו כעת. אני בקרן הרבה שנים. ב־2000 הפורטפוליו שלי ירד לאפס; ב־2008 השווי ירד שוב. השוק חוזר ועולה - זה חלק מהחיים. יש עכשיו אי ודאות רבה וזה גורם ללחץ על המניות. לדעתי חברות רווחיות יקבלו הערכה גבוהה יותר בקרוב מאוד. ברור שאני עצוב שהשווי של החברה ירד, אם לא הייתי עצוב לא הייתי צריך להיות בעבודה הזו. ראיתי קריסות כאלו בעבר והמפתח הוא להישאר בחברה".
חברת גט תשוב ותהיה חברה של מיליארד דולר?
"יש לה את הפוטנציאל לזה".
והעסקים של גט אכן שווים היום מיליארד דולר?
"כיום אני לא חושב שהעסקים שהיא עושה שווים מיליארד דולר בגלל שנאסד"ק במחיר מאוד נמוך, ותראה את אובר שנפלה משמעותית, לכן אי אפשר לחשוב על העסקים של גט בשווי גבוה מאובר. אבל האם לאובר יש יכולת לעלות? אני חושב שכן, וכך גם גט".
תצאו להנפקה?
"אני חברה ציבורית ואני לא דוחף את החברות שלי להנפקות. לפעמים יש לזה יתרונות של גיוס הון אבל עבורי זו לא דרישה. עבורנו ההנפקה היא לא סופה של הדרך הזאת".
מה קרה לניהול של גט? דייב וייזר המייסד המיתולוגי של החברה עזב אותה בפתאומיות ולא נשאר. אפילו לא כחבר בורד.
"וייזר היה המייסד והפנים של גט. הוא אדם עם חזון שהקים את החברה מזמן, אפילו לפני שהוקמה אובר. הוא בנה גם צוות טוב - זה החוזק העיקרי של דייב: לבנות מוצר וצוות. אנחנו עברנו זמנים קשים בחברה, ההשקעה של פולקסווגן, מגיפת הקורונה.
"בתקופה הזאת אובר הפכה למתחרה קשוחה, ונכנסו גם יאנדקס הרוסית ואחרות. התעשייה נהיתה מאוד תחרותית ועכשיו אנחנו עוזרים לחברה להתייצב, וזו אגב אחת החברות היחידות בפורטפוליו שלי שיכולות להיות רווחיות. הדרישה שלנו כיום היא להפוך את גט ליציבה ורווחית ובשביל זה יש לנו את ישראל ובריטניה. אני לא חושב שאלה הדרישות שמתאימות למייסד עם חזון".
היתה תחושה שעזרו לו לעזוב וזמנו בחברה עבר.
"ראיתי את זה קורה הרבה פעמים: מייסדים בונים את החברה ומתפתחים, והחברה מבינה שהיא צריכה מישהו חדש שיוביל אותה. מייסדים אוהבים את החברה ולהם אף פעם לא קל לעזוב אותה".
הוא נהפך לנטל על החברה?
"זה טבעי לחברה שהיא עוברת כמה שלבים. בהתחלה צריך מייסד עם חזון ואז החברה צריכה מישהו אחר - ועכשיו גט נמצאת במקום הזה. תפקיד המייסד הוא להוציא את החברה לדרך אבל כשהחברה מתבגרת יבוא מישהו אחר ויקח אותה קדימה.
"אם נצטרך את דייב נוכל לקרוא לו. כאשר אתה קשור כל כך לחברה זה או שאתה עוזב ומוותר או שנשאר. אתה לא יכול להישאר בחברה אם אתה כבר רוצה להמשיך לדבר הבא שלך".
גם הנהלת גט תתחלף?
"אני חושב שההנהלה הנוכחית של החברה עובדת מצוין ומארק מנהל את הפעילות בישראל בצורה הטובה ביותר. הם עובדים קשה בבריטניה ובישראל והם צריכים עכשיו לבנות חברה תפעולית, חזקה ורווחית".
בשנים האחרונות קידמה גט באופן עקבי, תוך השקעה רבה את הפלטפורמה שלה שנועדה לשרת את המגזר העסקי. הפלטפורמה שנקראת Roaming מאפשרת ללקוחותיה ליהנות מגישה לשירותי רכב מגוונים ברחבי העולם כולו באמצעות שותפויות אסטרטגיות עם חברות מובילות בתחום. בריליות מדגיש שלעת עתה זה לא הכיוון של החברה, אלא חזרה לעסקים שעובדים היטב.
בזמנו של וייזר דיברו הרבה על הפלטפורמה לעסקים.
"יש שוק ענק לעסקים ויש שם הרבה חברות שפועלות, ואני רואה הרבה השקעות והרבה דיגיטציה. חייבים למצוא נישה של פעילות גם שם. אני חושב שלגט יש פוטנציאל בתחום אבל קודם כל החברה צריכה להיות רווחית ולהתייצב סביב העסקים של היום. אנשי חזון לא אוהבים לדבר על הנכסים היציבים שיוצרים הכנסה ורווחיות - אלא אוהבים לדבר בעיקר על העתיד".
הפעילות הרווחית והמכניסה ביותר של חברת גט היא בישראל ובעבר נשמעו הערכות על פיצול אפשרי של הפעילות או אפילו מכירת הפעילות לגוף מקומי עצמאי.
"אני חושב שהחברה טובה כמו שהיא עכשיו, עם שני שווקים חזקים מאוד. האחד בישראל והשני בבריטניה עם פוטנציאל נרחב בשוק העסקי. אין טעם להפריד. ישראל היא רק שוק אחד שמאוד חשוב לנו אבל היא עדיין רק שוק אחד, ואנחנו יכולים להריץ הרבה שווקים תחת הפלטפורמה שלנו. קשה להחזיק יותר מדי".
הנפקה היתה טובה כאקזיט לחברה. האם אתה חושב להנפיק אותה?
"אני לא רוצה לצאת מהחברה או לעשות ממנה אקזיט".
מה הצעד הבא של החברה?
"החברה חייבת קודם כל להיות רווחית וזה יקרה מאוד מהר, והיא תהיה רווחית ללא כל הערה כבר השנה. אנשים שכחו שמטרת חברות היא להיות רווחיות ורק כאשר היא תהיה רווחית תהיה לה הזכות לעשות דברים אחרים".
הרווחית תגיע רק מהכנסות או גם באמצעות קיצוצים?
"אנחנו נהיה רווחיים על ידי הגדלת הכנסות ואולי גם יהיה צורך בקיצוצים, אבל לא צפויים כל פיטורים בחברה".