סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מארק צוקרברג 2 מנכ"ל מטא פייסבוק ב ועידת המפתחים של החברה 25.9.24
מארק צוקרברג (צילום: REUTERS/Manuel Orbegozo)

משפט מטא הסתיים: האם היא מונופול או חברה שמנסה לשרוד

בתום שישה שבועות של עדויות וטיעונים, בית המשפט הפדרלי בוושינגטון יכריע האם רכישת אינסטגרם ו-ווטסאפ פגעה בתחרות. מטא טוענת: בלי הרכישות – האפליקציות לא היו מצליחות; ה-FTC: מדובר בשימור לא חוקי של מונופול  

האם מטא היא מונופול או חברה שמנסה לשרוד בשוק תחרותי? זו השאלה שבה עתיד להכריע עתה בית משפט הפדרלי המחוזי בוושיגנטון די.סי., לאחר שבשבוע שעבר הסתיים שלב הטיעונים במשפט ההגבלים העסקיים המתוקשר נגד החברה.
ביום רביעי, הסתיים שלב ההגנה במשפט, שנמשך ארבעה ימים בלבד מתוך שישה שבועות בסך הכל. בטיעוניה, התמקדה מטא בטענות שההצלחה של ווטסאפ ואינסטגרם (שרכישותיהן והדרישה לבטלן עומדות בלב המשפט, לא היו זוכות להצלחה האדירה שממנה הן נהנות כיום לולא נרכשו על ידי מטא. כן ניסו העדים מטעם ענקית הטק להזים את תיאוריית ה-FTC, רשות הסחר הפדרלית, שלפיה הפלטפורמות של מטא מתחרות בסגמנט שוק מוגבל מאוד, שלא כולל פלטפורמות כמו טיקטוק ויוטיוב.
המשפט של מטא נפתח ב-14 באפריל, כ-4.5 שנים אחרי הגשת התביעה המקורית נגד החברה בדמדומי ממשל טראמפ הראשון. במרכז התביעה ניצבת הטענה שמטא הפרה חוקי הגבלים עסקיים באמצעות פרקטיקה שמכונה "רכוש או קבור". לטענת ה-FTC, מטא עברה על החוק בכך שרכשה מתחרות צעירות על מנת לשמר את המונופול שלה בתחום המדיה החברתית. לפי טיעון זה, רכישת אינסטגרם (כיום, מנוע ההכנסות המרכזי של מטא) ו-ווטסאפ מנעה מחברות אלו להפוך לענקיות מדיה חברתית עצמאיות שהיו מהוות משקל נגד לדומיננטיות של מטא בתחום.
סוגיה מרכזית אחרת שעלתה לדיון היתה מה השוק הרלוונטי שבו יש לבחון האם מטא היא מונופול. לטענת ה-FTC, המונופול של החברה קיים בסגמנט מצומצם שמכונה "שירותי רשתות חברתיות אישיות", ושכולל בנוסף לפלטפורמות של החברה רק את סנאפצ'ט ו-MeWe, רשת חברתית קטנה עם 20 מיליון משתמשים. בשוק זה, נטען, יש למטא נתח של 80%.
בשלב טיעוני התביעה ניסתה ה-FTC להוכיח את טענותיה באמצעות חשיפת מסמכים פנימיים ועדויות מתוקשרות של מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג, סמנכ"לית התפעול לשעבר שריל סנדברג ומייסד אינסטגרם קווין סיסטרום.
ביום ראשון שעבר, בתום חמישה שבועות של הצגת טיעוני התביעה, הגיע תור ההגנה לזמן את עדיה, שכללו את מייסד ווטסאפ בריאן אקטון. מנהל הנדסת המוצר של מטא, ניק שורטוויי, העיד שרכישת אינסטגרם האיצה את הפיתוח של האפליקציה, בזכות גישה למשאבים חדשים. דניס קרלטון, פרופ' אמריטוס מבית הספר לעסקים של אוניברסיטת שיקגו, העיד שלפני הרכישה אינסטגרם לא היתה טובה בייצור הכנסות. "היא הרוויחה הרבה מהיכולת של פייסבוק להוון", אמר.
כדי להתמודד עם טענת ה-FTC שמטא מתחרה בסגמנט מצומצם, זימנה החברה כלכלנים. פרופ' ג'ון ליסט מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטת שיקגו, סיפר על ניסוי שערך במסגרתו התבקשו 6,000 משתתפים להתקין בסמארטפון שלהם תוכנה שמנטרת את זמן השימוש שלהם באפליקציות. חלק ממשתתפי הניסוי קיבלו 4 דולר על כל שעה של הפחתת השימוש שלהם בפייסבוק, אינסטגרם או ווטסאפ. לדבריו, משתתפים אלו בילו יותר זמין באפליקציות אחרות כמו כרום ויוטיוב. בדומה, מומחים מטעם מטא טענו שכשמשתמשים לא יכולים לגשת לטיקטוק, בגלל תקלה או חסימה, הוא פונים במקום זאת לאחת האפליקציות של מטא.
עתה, עובר התיק להכרעת השופט ג'יימס בוסברג. השבוע אותת השופט שהסוגיה העיקרית שלגביה או מתלבט היא מהן החברות שבהן מתחרה מטא, ושהוא מתמקד בשחקניות גדולות דוגמת יוטיוב וטיקטוק. בשבוע שעבר, עם השלמת פרק התביעה בתיק, ביקשה מטא מבית המשפט לדחות את התביעה בטענה שה-FTC לא הציגה ראיות שמוכיחות את טענותיה. ביום שלישי שעבר דחה השופט בוסברג את הבקשה, והסביר: "צריך להיות כישלון ראייתי ברור מאוד מצד התביעה כדי שאענה לבקשה, ולזה לא משהו שאני מוכן לעשות בשלב זה".