מטא מבקשת לדחות את התביעה נגדה בארה"ב: "רכישת ווטסאפ ואינסטגרם לא פגעה בתחרות"
אחרי חמישה שבועות של דיונים, החברה טוענת כי ה-FTC לא הצליחה להוכיח שהיא מחזיקה במונופול לא חוקי. לטענת מטא, הגדרת השוק של הרגולטור צרה באופן מלאכותי ומתעלמת מתחרות משמעותית מצד טיקטוק, יוטיוב ושירותי מסרים כמו טלגרם
מטא מבקשת מבית המשפט לדחות את תביעת ההגבלים העסקיים נגדה, בטענה שנציבות הסחר הפדרלית האמריקאית (FTC) לא הציגה ראיות שלפיהן החברה מהווה מונופול לא חוקי בתחום הרשתות החברתיות – כך לפי פנייה שהגישה החברה ביום שישי.
במרכז המשפט, שהדיונים בו החלו באפריל, עומדת הטענה שמטא יצרה מונופול בתחום המדיה החברתית באצעות רכישת ווטסאפ ואינסטגרם, ושיש לבטל את הרכישות בדיעבד ולהפריד את הפלטפורמות מהחברה.
למטא תחרות רבה בתחום המדיה החברתית, מצד שחקניות כמו יוטיוב וטיקטוק, ושירותי מסרים מידיים כמו טלגרם ו-iMessage של אפל. ואולם, במהלך הדיונים קידמה ה-FTC טענה שלפיה השוק הרלוונטי לבחינת שאלת המונופול של מטא הוא סגמנט מצומצם שמכונה "שירותי רשתות חברתיות אישיות", ושכולל בנוסף לפלטפורמות של החברה רק את סנאפצ'ט ו-MeWe, רשת חברתית קטנה עם 20 מיליון משתמשים. בשוק זה, טוענת ה-FTC, יש למטא נתח של 80%. מטא, מנגד, טוענת שהגדרה זו צרה באופן מלאכותי, מכיוון שהיא מחריגה פלטפורמות כמו טיקטוק או iMessage.
ביום שישי, כשסיימה ה-FTC להציג את טיעוניה בתיק, ועוד בטרם זימנה מטא את עדי ההגנה, פנתה החברה לבית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון די.סי., שם מתנהלת התביעה, וביקשה מהשופט ג'יימס בוסארד לדחות אותה בטענה שה-FTC לא הצליחה להוכיח את טענותיה.
"ה-FTC לא עמדה בנטל ההוכחה שלפיו מטא 'מפרה כיום חוקי הגבלים עסקיים'", טענה החברה. "ראשית, הממצאים מצביעים על כך שלמטא אין מונופול בשוק 'שירותי רשתות חברתיות אישיות'. ראיות ישירות מצביעות על תחרות, לא מונופול, ול-FTC אין הוכחה שהאיכות של אפליקציות מטא הידרדרה מתחת לרף התחרותי. ראיות לא ישירות מדגישות שהשוק שמציעה ה-FTC הוא בדיה.
"שנית, הראיות מצביעות על כך שהרכישות של מטא לא היו אנטי-תחרותיות. אינסטגרם ווטסאפ גדלו וגדלות, כשהן מביאות עונג למיליארדי משתמשים. שום דבר פרט לספקולציות תומך בטענה שאם מטא היתה משאירה את אינסטגרם ואת ווטסאפ לנפשן, מצבם של המשתמשים היה טוב יותר. ה-FTC לא יכולה להדגים שרכישות אלו פגעו בהליך התחרותי".
מטא מבקשת מהשופט לדחות את התביעה עוד בטרם תידרש להציג את טיעוניה: "אחרי חמישה שבועות של משפט, ברור שה-FTC כשלה לעמוד ברף הנדרש לפי חוקי הגבלים עסקיים", נמסר ממטא לאתר The Verge. "ללא קשר, כשנציג את התיק שלנו נראה מה שכל בן 17 בעולם יודע: אינסטגרם מתחרה בטיקטוק (ויוטיוב, ו-X ואפליקציות רבות אחרות). ה-FTC השקיעה עשרות מיליוני דולרים מכספי משלמי המסים כדי לנהל תביעה חלשה עם הגדרת שוק שמתעלמת מהמציאות".