משפט ההגבלים נגד מטא: מי באמת מתחרה בפייסבוק ואינסטגרם?
בכירים מטיקטוק, X, רדיט ודיסקורד העידו בתביעת ה-FTC; ההכרעה בשאלה האם הפלטפורמות מתחרות באותו שוק תקבע אם מטא תוגדר כמונופול
בכירים מהפלטפורמות טיקטוק, X (לשעבר טוויטר), רדיט פינטרסט ודיסקורד העידו השבוע במשפט ההגבלים העסקיים של מטא על מנת להכריע בשאלה שנמצאת במרכז התביעה של ה-FTC: האם הן מתחרות של מטא או לא. ההחלטה של בית המשפט בנושא תכריע במידה רבה גם את גורל התביעה, כאשר קביעה שהחברות מתחרות בפייסבוק ובאינסטגרם באותו שוק צפויה למנוע הכרזה על מטא כמונופול.
לפני כשבועיים החלו בבית משפט פדרלי בוושינגטון די.סי. הדיונים בתביעה שהגישה ה-FTC נגד מטא ושמתגלגלת מאז 2020. במרכז התביעה ניצבת הטענה שמטא הפרה חוקי הגבלים עסקיים באמצעות פרקטיקה שמכונה "רכוש או קבור". לטענת ה-FTC, מטא עברה על החוק בכך שרכשה מתחרות צעירות על מנת לשמר את המונופול שלה בתחום המדיה החברתית. לפי טיעון זה, רכישת אינסטגרם (כיום, מנוע ההכנסות המרכזי של מטא) ו-ווטסאפ מנעה מחברות אלו להפוך לענקיות מדיה חברתית עצמאיות שהיו מהוות משקל נגד לדומיננטיות של מטא בתחום.
השבוע הראשון והדרמטי של הדיונים כלל עדות ממושכת של מייסד ומנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, ושל דמויות בולטות אחרות בהיסטוריה של החברה, ובהן סמנכ"לית התפעול לשעבר שריל סנדברג ומייסד אינסטגרם קווין סיסטרום.
עם סיום עדויות אלו, עברו הדיונים להתמקד בשאלה קריטית להחלטת בית המשפט: מה השוק הרלוונטי שבו יש לבחון האם מטא היא מונופול. לטענת ה-FTC, המונופול של החברה קיים בסגמנט מצומצם שמכונה "שירותי רשתות חברתיות אישיות", ושכולל בנוסף לפלטפורמות של החברה רק את סנאפצ'ט ו-MeWe, רשת חברתית קטנה עם 20 מיליון משתמשים. בשוק זה, נטען, יש למטא נתח של 80%. מטא, מנגד, טוענת שהגדרה זו צרה באופן מלאכותי, מכיוון שהיא מחריגה פלטפורמות כמו טיקטוק או iMessage של אפל.
לפי דיווח של בלומברג, בדיונים שנערכו סביב שאלה זו, פרקליטי ה-FTC עשו מאמצים ניכרים על מנת להבליט הבדלים בין פייסבוק לפלטפורמות אחרות. X ורדיט, למשל, מאפשרות הרשמה אנונימית או שימוש בכינויים, בעוד שפייסבוק מחייבת הרשמה עם שמות אמיתיים. טיקטוק, מצדה, מבוססת באופן כמעט מלא עם גילוי על בסיס תחומי עניין ופעילות עבר, בניגוד לפייסבוק ואינסטגרם שמבוססות על חיבור עם חברים ומשפחה והצגת פוסטים מרשת הקשרים של המשתמש.
מטא טענה בתגובה שהשימוש בפלטפורמות שלה השתנה עם הזמן. בעדותו בשבוע הראשון אמר צוקרברג שבשנים האחרונות שיעור הפוסטים מבני משפחה וחברים שמוצגים בפייסבוק ובאינסטגרם ירד באופן משמעותי. אתמול העיד סמנכ"ל התפעול של החברה, חוויאר אוליבן, שהוא נתקל במשתמשים שאין להם חברות בפלטפורמות ומשתמשים בהן למטרות אחרות כמו שופינג, דייטינג ושיתוף וידיאו.
ה-FTC ניסתה במענה להדגיש את ההבדלים בין פייסבוק ואינסטגרם לפלטפורמות אחרות. בתצהיר וידיאו של בכיר טיקטוק לשעבר, בלייק צ'נדלי, הציגו פרקליטי התביעה ראיון שלו מ-2022 שבו התמקד בהבדלים לעומת פייסבוק. "פייסבוק היא פלטפורמה חברתית", הוא אמר ל-CNBC. "אנחנו פלטפורמת בידור. ההבדל משמעותי. הוא עצום". קיית' קולמן, בכיר X שנמצא בחברה מאז 2016, העיד ביום שני שהשימוש העיקרי בפלטפורמה הוא למעקב לפי תחומי עניין. "רוב האנשים עוקבים אחרי חשבונות שהם לא מכירים", אמר.
כן הציגה ה-FTC אימייל ישן של מנכ"ל טוויטר לשעבר, ג'ק דורסי, שבו נשאל האם הוא מאמין שהפלטפורמה צריכה להתמד בפיתוח רשתות חברתיות אישיות לצד שיחות פומביות. "יש כבר שירות שעושה רשתות אישיות טוב", הוא השיב. "אז בואו נתמקד באסטרטגיה של רשתות לתחומי עניין".
מטא, במענה לטענות FTC, הציגה מסרים מפלטפורמות אחרות שמבליטים את הדימיון שלהן לפייסבוק ולאינסטגרם. כך, לדוגמה, דיסקורד מציגה למצטרפים חדשים הודעת "מצא.י את חברייך" ומאפשרת להם לסנכרן את רשימת אנשי הקשר שלהם על מנת לאתר מי מהם פעיל בפלטפורמה. גם לטיקטוק ול-X יש יכולות איתור חברים או סינכרון אנשי קשר.
עוד הציגה מטא משפט מתוך עמוד עזרה של X שמסביר: "X הוא שירות שמאפשר לחברים, משפחות ועמיתים לעבודה להישאר מחוברים באמצעות החלפת הודעות קצרות ותכופות". ואולם, קולמן דחה בעדותו את אפיון זה. "אני לא יודע מי כתבה את זה, אני לא מאמין שזה באתר", אמר.
מטא גם ניסתה להתמקד ביכולות דומות של המוצרים השונים, וטענה בהקשר זה שווטסאפ מציעה שירות דומה ל-iMessage של אפל, ושפיצ'ר הסרטונים הקצרים Reels דומה לטיקטוק. כן היא ציינה שהחלה לעצב את הפיד שלה סביב המלצות על בסיס תחומי עניין במקום פוסטים ממשפחה וחברים.
טענה משמעותית נוספת היא שכמעט כל החברות שהופיעו בדיונים מתחרות באותו שוק פרסום דיגטלי כמו פייסבוק ואינסטגרם. בפרט, רדיט, סנאפ, פינטרסט ו-X הגדירו כולן את פייסבוק ואת אינסטגרם כמתחרות בתשקיפים שהגישו לקראת הנפקתן. גם צ'נדלי מטיקטוק הודה בעדותו שטיקטוק מתמודד עם מערך "רחב מאוד" של מתחרות, ובכלל כך הפלטפורמות של מטא.
הדיונים במשפט עתידים להימשך עד יוני לפחוות, ובהמשך צפויים להעיד בכירים מחברות בולטות אחרות ובהן יוטיוב וסנאפ.






























