סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי (צילום: Damian Lemanski/Bloomberg)

כלכלנית במשפט גוגל: "סיכוי טוב שהצעדים שמציע הממשל יחזירו את התחרות"

כלכלנית שהעידה מטעם הממשל במשפט ההגבלים העסקיים של ענקית הטכנולוגיה אמר כי הדרישה למכור את כרום תעודד תחרות יותר מהצעות גוגל; התביעה דורשת גם מכירה אפשרית של אנדרואיד והגבלות על הסכמי בלעדיות

הסעדים שמציעה מחלקת המשפטים של ארה"ב למונופול של גוגל בשוק החיפוש צפויים לעודד תחרות יותר מאשר אלו שמציעה גוגל – כך העידה אתמול הכלכלנית ד"ר טסנים צ’יפטי, בדיון הסעדים במשפט ההגבלים העסקיים של ענקית הטכנולוגיה. "יש סיכוי טוב שהסעדים של מחלקת המשפטים יחזירו את התחרות. הסעדים של גוגל נוטים לשמר את המונופול של החברה".
צ'יפטי היתה העדה האחרונה מטעם הממשל בדיון בן שלושת השבועות, שבמרכזו דרישה של מחלקת המשפטים לחייב את גוגל למכור את כרום. זאת, אחרי שבאוגוסט פסק בית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון די.סי. שלגוגל יש מונופול לא חוקי בתחום החיפוש. סעדים נוספים שדורשת התביעה כוללים מכירה של אנדרואיד אם בתוך חמש שנים לא תחול עלייה משמעותית בתחרות בחיפוש, איסור על גוגל להציע למתחרות תמריצים על מנת שלא ייכנסו לתחום, איסור על הסכמי בלעדיות שימנעו מבעלי תכנים לספק אותם למנועי חיפוש או מוצרי AI מתחרים, וחיוב מכירת השקעות בחברות שמפתחות מנועי חיפוש או מוצרי AI. גוגל, מצדה, טוענת שאין צורך למכור את כרום ושדי בשינויים קלים על מנת לשפר את התחרות בחיפוש.
במהלך הדיונים עד כה נשמעו עדויות של בכירי גוגל וחברות אחרות. בין השאר, בכיר בחברת ה-AI פרפלקסיטי העיד שהחוזה של מוטורולה עם גוגל מנע ממנה להגדיר אפליקציות AI מתחרות כברירת מחדל, ותיאר את החוזים של החברה כ"אקדח לרקה". בכירים ב-OpenAI וביאהו שאמרו שהחברות מעוניינות לרכוש את כרום אם תחויב גוגל למכור אותו, ומנהלת הפעילות של כרום שטענה שלא ניתן להפריד את הדפדפן מהחברה.
בעדותה אתמול התייחסה צ’יפטי גם לסיכון שמייצגת גוגל לתחרות בתחום ה-AI, ובפרט מול צ'טבוטים כמו ChatGPT שמתחילים להוות חלופה משמעותית למנוע החיפוש המסורתי של גוגל. השבוע הודיעה OpenAI שהצ'טבוט מושך מיליארד שאילתות חיפוש בשבוע. "אפשר לדמיין, למשל, שגוגל תשלם למפיצות כדי להתקין מראש את ג'מיני במסך הבית של מכשירי אנדרואיד, כפי שהיא עושה כיום עם חיפוש (המיליארדים שמשלמת גוגל על מנת להגדיר את החיפוש שלה כברירת מחדל במכשירים מוצרים היו חלק מרכזי בקביעה שהחברה היא מונופול בתחום, ע"כ)", אמרה צ'יפטי. "אם יותר לה לעשות משהו כזה, אפשר לצפות שנמצא את עצמנו באותו מצב שבו אנו נמצאים כיום".