סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לוגו גוגל אלפבית
גוגל. "אם אתה עושה משהו שהם לא אוהבים, הם יכולים לחתוך לך מקור הכנסה רציני" (צילום: AFP/Getty Images)

בכיר בסטארט-אפ AI: "החוזים של גוגל הם כמו אקדח לרקה"

משפט ההגבלים העסקיים של ארה"ב נגד גוגל: בכיר בחברת פרפלקסיטי העיד אתמול שהחוזה של מוטורולה עם גוגל מנע ממנה להגדיר אפליקציות AI מתחרות כברירת המחדל במכשירים חדשים: "האפליקציה שלנו  לא תהיה סייען AI ברירת המחדל, למרות ששני הצדדים רוצים בכך"

החוזה של יצרנית המובייל מוטורולה (שבבעלות לונובו הסינית) עם גוגל מנע ממנה להגדיר אפליקציות AI מתחרות כברירת המחדל במכשירים חדשים – כך העיד אתמול (ד') בכיר בסטארט-אפ הבינה המלאכותית Perplexity AI במשפט ההגבלים העסקיים שמנהלת מחלקת המשפטים האמריקאית נגד ענקית הטק.
בבית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון די.סי. נפתח השבוע הדיון במגבלות שיוטלו על גוגל, לאחר שבאוגוסט פסק בית המשפט שהחברה מחזיקה במונופול לא-חוקי בתחום החיפוש, ושהיא שימרה את המונופול באמצעות הסכמים יקרים שבמסגרתם חברות כמו אפל ומוזילה (מפתחת פיירפוקס) קיבלו עשרות מיליארדי דולרים בשנה על מנת להגדיר את מנוע החיפוש של גוגל כברירת המחדל במוצריהן. היתה זו הפעם הראשונה בתוך פחות משנה שנקבע שגוגל מהווה מונופול. הפעם השנייה היתה בשבוע שעבר, במשפט ההגבלים העסקיים השני נגד גוגל, אז קבע בית המשפט שגוגל שלטה באופן לא חוקי בשווקי הפרסום בדיגיטל.
בנובמבר פרסמה מחלקת המשפטים את הצעדים שהיא מבקשת לנקוט על מנת לפרק את המונופול של גוגל בתחום החיפוש. הבולטים שבהם: מכירה מיידית של כרום, ומכירה של אנדרואיד אם בתוך חמש שנים לא תחול עלייה משמעותית בתחרות בתחום. כן ביקשה מחלקת המשפטים לאסור על גוגל להציע למתחרים תמריצים כלשהם על מנת שלא ייכנסו לתחום החיפוש, לאסור על הסכמי בלעדיות שימנעו מבעלי תכנים לספק אותם למנועי חיפוש או מוצרי AI מתחרים, ולחייב מכירת השקעות בחברות שמפתחות מנועי חיפוש או מוצרי AI. גוגל, בתגובה שהגישה בדצמבר, טענה שאין צורך למכור את כרום ושדי בשינויים קלים על מנת לשפר את התחרותיות בתחום החיפוש.
בדיון שנערך ביום שני, העיד סגן נשיא גוגל לשיתופי פעולה בפלטפורמות ומכשירים, פיטר פיצג'רלד, שמכשירים חדשים שתשיק בקרוב מוטורולה של לנובו יכללו יישומי AI מובנים של פרפלקסיטי, מיקרוסופט וגוגל. ואולם, בדיון אתמול חשף סמנכ"ל העסקים של פרפלקסיטי, דמיטרי שבלנקו, שאמירה זו של פיצג'רלד היתה מטעה, במקרה הטוב. האפליקציה של פרפלקסיטי אולי תתוקן מראש על מכשירי מוטורולה, אך לדבריו החוזה עם גוגל מונע ממנה להיות ברירת המחדל במכשירים.
"האפליקציה של פרפלקסיטי לא תהיה סייען AI ברירת המחדל, למרות ששני הצדדים רוצים בכך", העיד שבלנקו. "החברה לא יכולה להשתחרר מהמחויבויות שלה לגוגל, והיא לא יכולה לשנות את הגדרת סייען ברירת המחדל במכשיר". כתוצאה, האפליקציה של פרפלקסיטי אמנם תגיע מותקנת על מכשירי מוטורולה, אבל לא תופיע במסך הבית כאשר משתמשים מתחברים למכשיר בפעם הראשונה.
שלבנקו הוסיף שהוא משקיע 75% מזמנו בפיתוח שותפויות להפצת האפליקציה של החברה עם ספקיות סלולר ויצרניות מכשירים, בגלל הקושי הרב שכרוך בשינוי ברירת המחדל באנדרואיד מג'מיני לפרפלקסיטי על ידי המשתמש עצמו. הוא העריך שנדרשו לו בין 10 ל-15 דקות לעשות את זה בעצמו, ושהוא נאלץ להעזר במחלקת ה-IT של החברה לצורך כך. וגם אז, לא נהנתה האפליקציה ממעמד זהה לג'מיני: ניתן היה להפעיל אותה רק באמצעות לחיצה על כפתור, במקום שימוש בהוראה קולית כמו "היי גוגל".
הוא העיד עוד שבמקרה אחד שיחות עם חברה להגדרת פרפלקיסיטי כברירת מחדל במוצריה "כשלו כי החברה פחדה לאבד הכנסות מגוגל". "יצרניות וספקיות צריכות להיות משוחררות ממגבלות אלו ומהאיום של אובדן הכנסות", אמר שבלנקו. "החוזים של גוגל הם כמו אקדח לרקה. אם אתה עושה משהו שהם לא אוהבים, הם יכולים לחתוך לך מקור הכנסה רציני". לדבריו, הסכמי שיתוף הפעולה שפרפלקסיטי הצליחה לחתום עליהם הם תוצאה ישירה של התביעה נגד גוגל. "רק מכיוון שגוגל היתה תחת לחץ, ספקיות סלולר ומפתחות דפדפנים יכלו להיכנס לכמה מהדיאלוגים שהן מנהלות", הסביר.
העדות של שלבנקו מספקת חיזוק משמעותי לטענת מחלקת המשפטים שגוגל משתמשת באותן טקטיקות שאפשרו לה לשמר את הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש – בפרט, חוזי בלעדיות יקרים מול חברות אחרות – על מנת ליצור דומיננטיות דומה בתחום ה-AI. בכך, היא מספקת תמיכה ניכרת לדרישת הממשל שיש לחייב את גוגל למכור את השקעותיה בחברות AI ולאסור עליה לחתום על הסכמי בלעדיות בנוגע למוצרי AI.
בדיון ביום שלישי, העיד בכיר מנהל הפעילות של ChatGPT ב-OpenAI, ניק טורלי, שהחברה תהיה מוכנה לרכוש את כרום אם גוגל תחויב למכור אותו. אתמול שלבנקו העיד שפרפלקסיטי לא מעוניינת שהחברה המתחרה תרכוש את הדפדפן, מכיוון שהחברה התחייבה בעבר לשחרור מוצריה בקוד פתוח אך שינתה את עמדתה. הוא הוסיף שפרפלקסיטי מפתחת דפדפן משלה, Comet, שמבוסס על כרומיום, מיזם קוד פתוח של גוגל שמשמש כבסיס לכרום ודפדפנים אחרים, ולכן מבקשת להבטיח תמיכה בהמשך המיזם. הוא אמר שפרפקלסיטי מעוניינת לרכוש את כרום בעצמה.
מנכ"ל מנוע החיפוש דאקדאקגו, גבריאל וויינברג, העריך בעדותו בהקשר זה שאם תחויב גוגל למכור את כרום, יכול מחיר הדפדפן להגיע ליותר מ-50 מיליארד דולר. "זה מחוץ לטווח המחירים של דאקדאקגו", הוסיף.
קודם לעדותו של שלבנקו עלתה לדוכן העדים סיסי שיאו, עד לאחרונה מנהלת פעילות ג'מיני בגוגל. מצגת שהציגה בעדותה חשפה נתונים מספריים חדשים על שוק ה-AI. לפי נתונים אלו, היו לג'מיני 350 מיליון משתמשים חודשיים במרץ האחרון ו-35 מיליון משתמשים יומיים. מדובר בגידול משמעותי בעבור הצ'טבוט, שבשנה שעברה היו לו עשרות מיליוני משתמשים חודשיים ו-9 מיליון משתמשים יומיים. מנגד, להערכת גוגל, ל-ChatGPT היו במרץ 600 מיליון משתמשים חודשיים. מוקדם יותר השנה הוערך מספר המשתמשים החודשיים של הצ'טבוט ב-400 מיליון.
שקופית אחרת במצגת של שיאו חשפה את מספר השאילתות היומי שקיבל כל צ'טבוט במרץ 2025 (כל הנתונים, פרט לאלו של ג'מיני, הם הערכות גוגל. ChatGPT מוביל את הרשימה עם 1.2 מיליארד שאילתות ביום (גידול של 100% לעומת אוקטובר 2024), ולאחריו MetaAI עם 200 מיליון (100% גידול). ג'מיני, לטענת גוגל, נמצא רק במקום השלישי עם 140 מיליון שאילתות ביום (180% גידול), ולבסוף פרפקלסיטי עם 30 מיליון שאילתות יומיות (150% גידול).
"מעולם לא ראיתי סביבה תחרותית יותר מזו הנוכחית בעבור מוצרי AI", העידה שיאו. "חברות כל הזמן משיקות מודלים חדשים עם יכולות חדשות ועם חידושים כל כמה חודשים. יש תחרות עקבית".