סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
Google chrome גוגל כרום
גוגל כרום. "נקודת כניסה משמעותית לחיפוש" (צילום: PREMIO STOCK/Shutterstock)

הממשל נגד גוגל: האם תיאלץ למכור את כרום?

אחרי שנקבע שהיא מונופול בחיפוש ובפרסום דיגיטלי, הממשל האמריקאי דורש מגוגל צעדים דרמטיים, כולל מכירת כרום ואנדרואיד. השבוע החלו הדיונים על צעדים אלה בבית משפט בוושינגטון. גוגל: "כדי להתמודד עם סין, צריך שגוגל תישאר שלמה" 

פחות משבוע אחרי שבית המשפט קבע שגוגל היא מונופול בתחום הפרסום הדיגיטלי, חזרה ענקית הטק לבית המשפט לקרב החשוב ביותר בחייה (עד כה): הדיון בשאלה האם תחויב למכור את דפדפן כרום על מנת לפרק את המונופול שלה בתחום החיפוש. בגוגל מקווים שחילופי המשטר בוושינגטון והחרפת מלחמת הסחר מול סין, מאז נקבע בשנה שעברה שהיא מונופול בתחום החיפוש, יסייעו לה למנוע את המהלכים החריפים ביותר שמחלקת המשפטים דורשת, וטוענים: על מנת להתמודד עם סין ולשמור על הביטחון הלאומי, גוגל צריכה להיות שלמה.
אתמול נפתח בבית המשפט המחוזי בוושינגטון די.סי הדיון במגבלות שיוטלו על גוגל בעקבות הפסיקה במשפט ההגבלים העסקיים הראשון שמנהלת מחלקת המשפטים נגד החברה. במסגרת משפט זה נקבע באוגוסט 2024 שגוגל היא מונופול לא חוקי בתחום החיפוש, ושהיא שימרה את המונופול באמצעות הסכמים יקרים שבמסגרתם חברות כמו אפל ומוזילה (מפתחת פיירפוקס) קיבלו עשרות מיליארדי דולרים בשנה על מנת להגדיר את מנוע החיפוש של גוגל כברירת המחדל במוצריהן. בשבוע שעבר, במשפט ההגבלים העסקיים השני נגד גוגל, קבע בית המשפט שגוגל שלטה באופן לא חוקי בשוקי הפרסום בדיגיטל.

"לתקן את המונופול"

בנובמבר פרסמה מחלקת המשפטים את הצעדים שהיא מבקשת לנקוט על מנת לפרק את המונופול של גוגל בתחום החיפוש. הבולטים שבהם: מכירה מיידית של כרום, ומכירה של אנדרואיד אם בתוך חמש שנים לא תחול עלייה משמעותית בתחרות בתחום. כמו כן מחלקת המשפטים ביקשה לאסור על גוגל להציע למתחרים תמריצים כלשהם על מנת שלא ייכנסו לתחום החיפוש, לאסור על הסכמי בלעדיות שימנעו מבעלי תכנים לספק אותם למנועי חיפוש או מוצרי AI מתחרים, ולחייב מכירת השקעות בחברות שמפתחות מנועי חיפוש או מוצרי AI. גוגל, בתגובה שהגישה בדצמבר, טענה שאין צורך למכור את כרום ושדי בשינויים קלים על מנת לשפר את התחרותיות בתחום החיפוש.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי. "פירוק כרום ואנדרואיד מהתשתית שלנו ייצור סיכוני אבטחת סייבר וביטחון לאומי ויגדיל את עלות המכשירים"
(צילום: Damian Lemanski/Bloomberg)
אתמול נפגשו הצדדים בבית המשפט לדיון ראשון בדרישות של הממשל ובתגובת גוגל אליהן. מחלקת המשפטים הסבירה מדוע יש צורך לחייב את גוגל למכור את כרום. "אנחנו בנקודת מפנה", אמר פרקליט מחלקת המשפטים, דיוויד דאלקוויסט, לשופט אמית מהטה. "לבית המשפט יש הזדמנות לתקן מונופול ששולט באינטרנט בעבור הדור של היום ולחדש את התחרות לעשורים לבוא. זה הזמן של בית המשפט לומור לגוגל ולכל המונופולים האחרים שמקשיבים, והם מקשיבים, שיש השלכות להפרת חוקי הגבלים עסקיים".
לדברי דאלקוויסט, ההיסטוריה הארוכה של התיק (התביעה הוגשה באוקטובר 2020 לקראת סוף כהונת טראמפ הראשונה) מדגימה שיש התנגדות דו־מפלגתית להתנהלותה של גוגל. "כרום הוא נקודת כניסה משמעותית לחיפוש", טען. "מיליארדי דולרים מהכנסות מחיפוש זורמים דרך הדפדפן. היפרדות מכרום, לכשתושלם, תספק ליריבות גישה למספר משמעותי של שאילתות חיפוש שיסייעו להן להתחרות בגוגל".
דאלקוויסט גם דחק בשופט לחשוב מעבר לשוק החיפוש, לקרב על השליטה בטכנולוגיות שיגדירו את עידן ה־AI. לתפיסתו, בית המשפט חייב לוודא שגוגל לא תמנף את מונופול החיפוש שלה כדי לתפוס שליטה בשוק ה־AI. "בית המשפט צריך לצפות קדימה ולא להתעלם ממה שבאופק. גוגל משתמשת באותה אסטרטגיה משוק החיפוש, ומיישמת אותה לג'מיני".
טענה זו זכתה לחיזוק בהמשך, בעדות של סגן נשיא גוגל לשיתופי פעולה בפלטפורמות ומכשירים, פיטר פיצג'רלד, שהעיד שגוגל משלמת לסמסונג סכומי כסף משמעותיים מדי חודש על מנת שג'מיני יגיע כאפליקציה מובנית במכשיריה. לדבריו, החברה החלה לשלם לסמסונג בינואר כחלק מחוזה בן שנתיים. לפי החוזה, סמסונג מקבלת סכום חודשי קבוע וכן שיעור מהכנסות גוגל מפרסום באפליקציה.

"המתחרים ייהנו"

גוגל, מנגד, ביקשה מהשופט להטיל עליה הגבלות מחושבות וזהירות. לדבריה, היא מוכנה "לרכך" את ההסכמים שלה עם אפל, מוזילה, סמסונג וחברות אחרות כך שמנועי חיפוש מתחרים יזכו למיקום טוב יותר במכשירי מובייל ובדפדפנים. ואולם, היא מתנגדת למרבית דרישות הממשל וסבורה שהן יהוו מחסום בפני חדשנות עתידית. "הצעת גוגל מגיבה באופן ישיר לפסיקות של בית המשפט, אבל גם עושה הרבה יותר מזה", אמר פרקליט גוגל, ג'ון שמידטליין. הוא טען עוד שהחברה מתמודדת כיום עם יותר תחרות מבעבר, במיוחד מצד חברות AI כמו OpenAI, וכי ChatGPT "מסתדר מצוין בלי הסעדים שמבוקשים בתיק", ומה שדורש הממשל הוא לא יותר מ"רשימת משאלות" בעבור המתחרות של גוגל.
"אוסף הצעדים מרחיק הלכת הזה יפגע בתחרות, לא יקדם אותה", אמר. "הוא יאפשר למתחרות ליהנות מההמצאות יוצאות הדופן של גוגל ומסודות מסחריים שפיתחנו במשך עשורים".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מרץ 2025
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מרץ 2025
דונלד טראמפ. גוגל מקווה שהקשרים הטובים איתו יסייעו להקל את הגזרות
(צילום: Andrew Harnik|Getty Images)
מחוץ לבית המשפט, בפוסט של סגנית נשיא גוגל לרגולציה, לי־אן מולהולנד, טענה החברה שהסכנה של הדרישות של מחלקת המשפטים גדולה הרבה יותר מפגיעה בתחרות. "הסעדים המבוקשים יפגעו בדרך שבה אנחנו מפתחים AI, ויאפשרו לוועדה ממשלתית לאסדר את העיצוב והפיתוח של המוצרים שלנו", כתבה מולהולנד.
לדבריה, "הדבר יפגע בחדשנות האמריקאית בצומת קריטי. אנחנו במרוץ עולמי חריף עם סין לדור הבא של מובילות טכנולוגית, וגוגל נמצאת בחזית החברות האמריקאיות שמייצרות פריצות דרך מדעיות וטכנולוגיות. פירוק כרום ואנדרואיד מהתשתית הטכנולוגית, האבטחתית והתפעולית שלנו ייצור סיכוני אבטחת סייבר ואפילו ביטחון לאומי, ויגדיל את עלות המכשירים".
בטיעונים אלו מכוונת גוגל לא לבית המשפט, אלא לממשל טראמפ עצמו שיכול להורות למחלקת המשפטים להגיע עם החברה להסדר מקל שימנע את הגזרות הקשות ביותר. בכך גוגל מבקשת להימנע מהחלטה הרסנית בעבורה של בית המשפט, ומקווה למנף את הרצון הטוב שהיא מנסה לטפח בקרב טראמפ בחודשים האחרונים.
הסיכוי שהמהלך יזכה להצלחה אינו גבוה: חרף מסע חנופה רוחבי של ענקיות הטק ומנהיגיהן, טראמפ כמעט שלא הפגין נכונות להטות את הכף לטובתן במשפטי ההגבלים העסקיים השונים של הממשל מולן. מנגד, יש לה עוד זמן על מנת לנסות ולשנות את דעתו: הדיון בנושא יימשך עד 9 במאי, והחלטת בית המשפט צפויה להתקבל רק באוגוסט.