שיגור במהירות היפרסונית: הסטארט-אפ של הילה חדד חמלניק גייס 12 מיליון דולר
חברת מונשוט פיתחה מאיץ אלקטרומגנטי למהירויות של עד 28.8 אלף קמ"ש, ולשיגור מטענים לחלל ללא הנעה כימית. בין המייסדים והצוות: פרד סימון מ-JFrog, גיל עילם ממערכת קלע דוד ורן לבנה מקרן רמון. הגיוס בהובלת Angular Ventures כולל מענק של מיליון דולר מרשות החדשנות
הסטארט-אפ מונשוט (Moonshot) נחשף היום (ב') רשמית לאחר שנה וחצי של סודיות עם גיוס של 12 מיליון דולר. זאת בהובלת Angular Ventures, מתוכם מיליון דולר כמענק מקרן ההזנק של רשות החדשנות.
החברה הוקמה בשנת 2024 על ידי הילה חדד חמלניק, בעבר מנכ"לית משרד החדשנות והמדע וחברה בצוות הפיתוח של כיפת ברזל; פרד סימון, מייסד שותף של יוניקורן התוכנה JFrog; ושחר בהירי, מייסד שותף של חברת Valerann - המתמחה בתחבורה חכמה מבוססת AI. הילה חמלניק חדד תשתתף בכנס כלכליסט ולאומי שיערך בברלין.
הצוות של החברה כולל בין היתר את המהנדס הראשי גיל עילם, ששימש כמהנדס הראשי של מערכת היירוט קלע דוד; רן לבנה (מנהל פיתוח עסקי), לשעבר מנכ"ל קרן רמון וראש משימת האסטרונאוט הישראלי השני בחלל; ואלון אושפיז, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ושגריר ישראל בהודו. מונשוט מעסיקה כיום 32 עובדים, רובם במרכז הפיתוח בפארק התעשייה בקיסריה.
החברה פיתחה מאיץ אלקטרומגנטי שנבנה לטובת האצת גופים למהירויות היפרסוניות של עד 8 קילומטר בשנייה (28,800 קמ״ש), בזמן קצר ובשימוש בחשמל בלבד. הטכנולוגיה מפותחת לשתי מטרות מרכזיות: הקמת משגר שישגר מטענים לאספקת משאבים וציוד לתחנות חלל ולוויינים ובניית מתקני ניסוי היפרסוניים שמקצרים משמעותית את זמן הפיתוח של מערכות היפרסוניות.
בתחום החלל, שיטת השיגור של מונשוט מאפשרת למטען לצאת מהאטמוספירה ללא הנעה כימית, בניגוד לטילים המסורתיים, כדי לאפשר שיגורים תכופים, מהירים וזולים משמעותית מכל פתרון קיים. החברה אינה מתחרה במשגרי הענק של SpaceX של אילון מאסק או Blue Origin של ג׳ף בזוס. מטרתה היא להשלים אותם באמצעות משגר ייעודי לאספקה עבור צרכי תעשיית החלל המתרחבת: דלקים, חומרי גלם וציוד למערכות חלל הפועלות במסלול, ייצור בסביבת אפס כבידה, תחנות חלל פרטיות, תיירות, דאטה סנטרים, ואינטרנט לוויני מהיר. החברה חתמה על הסכמים ראשוניים עם חברות מובילות בתחום הלוגיסטיקה והתדלוק בחלל, בהן D-Orbit האיטלקית ו-Orbit Fab האמריקאית.
המאיץ שנבנה כעת בקיסריה הוא דגם מוקטן של המשגר הגדול וישמש את תעשיית ההיפרסוניקה המקומית כמתקן ניסויים לכלי טיס ומערכות היפרסוניות. המאיץ צפוי להאיץ גופים למהירויות של פי 6 ממהירות הקול, ולספק יתרון משמעותי בפיתוח מהיר של הדור הבא של המערכות. על רקע מירוץ הפיתוח ההיפרסוני הבינלאומי, שבו ארה״ב משקיעה בתכנית GOLDEN DOME וישראל בולטת בזכות מערכות כמו חץ-3 וקלע דוד, נאלצים המהנדסים להסתפק בסימולציות חלקיות, מנהרות רוח מסורבלות וטילים יקרים, כדי לפתח את המערכות. המאיץ של מונשוט צפוי לאפשר האצה של קצב הניסויים מניסוי אחד בשבוע למספר ניסויים ביום ובעלות נמוכה.






























