אימפריות נופלות: המהלך של אפל מבשר על עידן ה'פוסט-חיפוש'
מות החיפוש המסורתי כבר כאן, ואני מסרב להיות בין מספידיו האחרונים. לא עוד רשימות תוצאות אינסופיות, אלא תשובה אחת מדויקת מבוססת .AI עבורנו היזמים, זו הזמנה למשחק חדש לגמרי. מעתה, המרוץ הוא להיות המקור שה-AI ישלוף ממנו את תשובותיו. ומי שלא יתאים את עצמו, פשוט לא ישרוד
אדי קיו, סגן נשיא בכיר לשירותים באפל, חשף בעדותו בבית המשפט כי החברה "בוחנת באופן פעיל" את האפשרות לשלב מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית כמו OpenAI, Perplexity ו -Anthropic, כדפי פתיחה וברירת המחדל לחיפוש בדפדפן ספארי. זהו מהלך דרמטי שמרמז על אפשרות של ניתוק הדרגתי מגוגל, שכיום משמשת כמנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל בספארי, ישנה מן היסוד את התנהגות המשתמשים וישליך על תרבות החיפוש כולה.
הרקע למהלך ברור, וטבעי: קיו ציין כי לראשונה זה שנים, נרשמה ירידה במספר החיפושים המתבצעים דרך ספארי - תופעה שהוא מייחס ישירות לעלייה בשימוש בממשקי בינה מלאכותית. הוא הדגיש שלדעתו מנועי חיפוש מבוססי AI עשויים להחליף בעתיד את מנועי החיפוש הסטנדרטיים, כולל גוגל.
תחי הפרדיגמה החדשה
אי אפשר להגזים במשמעות העצומה של המהלך של אפל. זה הרבה מעבר לשדרוג טכנולוגי גרידא, אלא ממש שינוי פרדיגמה מהותי. אנו עוברים מעולם של חיפוש מסורתי, המבוסס על הקלדה ותוצאות ליניאריות, לעולם חדש שבו המשתמש מקבל תשובה אחת, מדויקת, מהירה ואישית - לעתים קרובות באמצעות קול בלבד.
ואם זה לא היה ברור עד עכשיו, אז כדאי לומר זאת בפשטות: החיפוש כפי שהכרנו אותו מת. זה כבר לא עניין של מידע, אלא של פתרונות ותשובות. אם בעבר החיפוש היה השלב הראשון בכל תהליך קבלת החלטות, עכשיו משתמשים יכולים פשוט לשאול את ChatGPT ולקבל תשובות, מידע וקישורים - הכל בזרימה אחת. ללא פרסומות, ללא SEO, ללא "10 קישורים כחולים" - רק התשובה.
בעולם החיפוש החדש המבוסס על , AI תחום ה SEO-ישתנה מיסודו. לא מדובר עוד בקידום אתרים בתוצאות החיפוש של גוגל, אלא ביכולת 'להיות אלה שה-AI שולף מהם את התוצאות'. זהו ה-SEO החדש, ה-GEO. השליטה בתוצאות ה-AI היא המפתח להישרדות בעידן החדש.
הזדמנויות חדשות ליזמים וסטארטאפים
מהפכת החיפוש מבוסס ה-AI יוצרת הזדמנויות רבות ליזמים וסטארטאפים. ראשית, נפתח שדה חדש לפיתוח כלים לאופטימיזציה ל-AI, פתרונות שיעזרו לעסקים "להיות נמצאים" בתוצאות של מערכות בינה מלאכותית, בדיוק כפי שכלי SEO עושים היום עבור מנועי חיפוש.
במקביל, קיים צורך ביצירת תוכן מותאם לעידן החדש - תוכן שמערכות AI יזהו כאמין ורלוונטי למשתמשים, ושהן יעדיפו לשלוף בתשובותיהן. סוג התוכן וצורת הארגון שלו יהיו שונים משמעותית ממה שמקובל היום עבור מנועי חיפוש. החשיבות של פלטפורמות תיווך חדשות עצומה. זו הזדמנות ליזמים לפתח מערכות שיתווכו בין עסקים למערכות AI ויבטיחו שהם יוצגו באופן אופטימלי.
עם המעבר לשיחות טבעיות יותר עם מערכות ,AI נפתח גם שוק לממשקי משתמש חדשים - פיתוח ממשקים המבוססים על תקשורת טבעית ואינטואיטיבית יותר, שיחליפו את המודל הנוכחי של הקלדת שאילתות ותוצאות ליניאריות.
ולבסוף, בעולם של "אפס חיכוך" ו"פחות קליקים", יש הזדמנות לפתח שירותים המפשטים תהליכים מורכבים והופכים אותם לפעולות פשוטות וישירות, מותאמות לאופן שבו מערכות AI מבינות ומבצעות משימות.
מהלך הטמעת החיפוש המבוסס בינה מלאכותית של אפל מסמן לא פחות ממהפכה טקטונית בנוף הטכנולוגי. זו התנתקות מהפרדיגמה הישנה של "מידע ותוצאות" לעבר עולם של הבנה מדויקת והקשבה אמיתית.
עבור היזם העכשווי, זהו רגע הכרעה שאין בו מקום להיסוס. בעוד שהרבים עדיין מתבוננים במתרחש בעיניים מופתעות, היזמים המצליחים כבר נערכים לסדר העולמי החדש - הם אלה שיעצבו את הכלים, הממשקים והפלטפורמות שיגשרו בין העסקים לבין העוצמה המתעוררת של ה-AI. שינויים גדולים לפנינו. האם אתם מוכנים?
ליאור פוזין הוא מייסד ומנכ"ל AutoDS