סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מתקפת סייבר האקר האקרים אבטחת מחשבים
מתקפת סייבר (צילום: גטי אימג'ס)

ראש מערך הסייבר: "בלמנו 1,500 ניסיונות לתקיפות סייבר על העורף בשנה האחרונה"

גבי פורטנוי נשא דברים במסגרת שבוע הסייבר של אוניברסיטת תל אביב; ציין כי המערך בראשותו מקדם פתרון של "כיפת סייבר" שתגן על המרחב האזרחי תוך שילוב טכנולוגיות ביג-דאטה ובינה מלאכותית

"איראן הפכה לשחקן מרכזי שאנו מזהים במרחב הסייבר, יחד עם חמאס וחיזבאללה", כך לפי ראש מערך הסייבר גבי פורטנוי במהלך נאומו היום (ג') בשבוע הסייבר של אוניברסיטת תל אביב. פורטנוי מונה לתפקידו לפני כארבעה חודשים על ידי ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט עם המשימה לשפר את היכולות של המערך ולהפוך אותו לארגון שמגן על כל המשק הישראלי ולא רק כיועץ. במסגרת זו גם צוין הפרויקט החדש של המערך ליצירת כיפת סייבר על המרחב האזרחי.
בהתייחס לתוקפים אמר פורטנוי כי "אנחנו רואים אותם, אנחנו יודעים איך הם עובדים ואנחנו שם". על פי נתוני מערך הסייבר הלאומי שהוצגו בכנס, בשנה האחרונה בלם המערך כ-1,500 ניסיונות תקיפה שונים על העורף הישראלי. לפי דבריו, "למערך יש נקודת תצפית ייחודית על ההגנה המדינתית. אנחנו עוברים להסתכלות מגזרית על המשק – הסתכלות על פי תחומים ולא על פי גופים. אנחנו עוברים מפרדיגמה שמסתכלת על התוקף לפרדיגמה שמסתכלת על העורף האזרחי".
פורטנוי גם התייחס לסוגי התוקפים, ואמר כי "מגוון התוקפים בזירת הסייבר הורחב וכולל גם קבוצות תקיפה, שלוחות של מדינות, ארגוני פשיעה, אנשים פרטיים ועוד". בהמשך הציג פורטנוי את הפתרון החדש שמקדם המערך להגנה על המשק: "אנחנו צריכים כיפת ברזל הגנתית בתחום הסייבר לטובת אזרחי מדינת ישראל. כיפת הסייבר היא פרויקט הדגל החדש שלנו במערך לחיזוק הגנת הסייבר של המשק כולו. הפרויקט יעשה שימוש במנגנונים חדשים ויביא לצמצום מתקפות הסייבר בצורה משמעותית. כיפת הסייבר היא גישה פרואקטיבית חדשה לחיזוי ובלימת התקפות המשלבות טכנולוגיות ביג-דאטה ובינה מלאכותית".
דברי פורטנוי מהדהדים את דבריו של ראש הממשלה היוצא בנט בשיחה שקיים על הבמה במסגרתה הבטיח שאיראן תשלם מחיר על כל ניסיון תקיפת סייבר בין שבוצע על ידה או על ידי שלוחיה החמאס וחיזבאללה. בנוסף אמר כי "רק באמצעות שיתוף פעולה – בין מדינות, עם חברות הגנת הסייבר, האקדמיה, הממשל וגופי הביטחון - נוכל להגן על עצמנו וליצור כיפת ברזל הגנתית בסייבר".
המסר של הממשלה ברור: תקיפה תענה בתקיפה ושיתופי הפעולה נגד שחקני הסייבר התוקפניים יהודקו. מדובר בהקשחה של המדיניות. גבי פורטנוי, שלא כמו קודמו בתפקיד יגאל אונא, אינו יוצא שב''כ, שנחשב לממוקד יותר על הגנה על תשתיות קריטיות בלבד כמו למשל חברת חשמל או מקורות. כך שאפשר לכנות את הראייה של פורטנוי כיותר "לוחמנית". בתפקידיו השונים שכולם היו במסגרת חיל המודיעין הוא עסק בין היתר כראש ענף תכנון ב-8200, מפקד מערך השטח של אמ''ן וראש חטיבת ההפעלה המבצעית. פורטנוי השתחרר בדרגת תת אלוף ב-2019 והיה סמנכ''ל התפעול בחברת אנויז'ן מדיקל עד לחזרתו לשירות הציבורי לבקשת ראש הממשלה בנט. גישתו מהווה שינוי מהיעדים של מערך הסייבר בתקופת אונא, שכן עד כה המערך תיפקד כגוף מייעץ בלבד ולא כגוף מבצעי.