סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מגזין עצמאות 4.5.22  מימין רונן דר ו עמרי גלר מייסדי Run:AI
מייסדי Run:AI רונן דר (מימין) ועמרי גלר. פותחים שווקים חדשים לאנבידיה ( צילום: אלירן רובין)

ניתוח
החברה הישראלית שתסייע לאנבידיה לכבוש פסגות ב־AI

רכישת Run:ai הישראלית תאפשר לענקית השבבים לפתוח שווקים חדשים ולבסס את מעמדה כמובילת הבינה המלאכותית לצידה של OpenAI. החברה בנתה מערכת הפעלה עבור מעבדי הבינה המלאכותית החדשים

אנבידיה היא כיום המלכה הבלתי מעורערת של העולם הטכנולוגי, היהלום של ה־AI. מעבר לכך שהיא מייצרת תשואה משמעותית למשקיעיה היא גם, ובעיקר, מובילה כיום את עולם הבינה המלאכותית לצידה של OpenAI. למרות היותה השליטה של עולם השבבים, היא יודעת שבעולם התוכנה יש לה חוסר משמעותי. כאן נכנסת לתמונה הרכישה העתידית בישראל של חברת Run:ai. לפי הערכות, שווי העסקה עומד על מאות מיליוני דולרים וייתכן אף שיגיע למיליארד דולר.
אנבידיה היא החברה בעלת שווי השוק השלישי בגודלו בעולם - מעל ל־2.2 טריליון דולר. והיא אינה שוקטת על שבביה. ג'נסן הואנג, מייסד החברה, מבין שכמו שהיא עקפה מתחרות רבות בדרך לפסגה, דוגמת אינטל, אם תהיה שאננה יעקפו אותה. אנבידיה מעסיקה כ־30 אלף עובדים בעולם וכ־3,200 בישראל, מרביתם ביקנעם ובתל אביב. בסיכום 2023 אנבידיה הציגה הכנסות של כמעט 61 מיליארד דולר, יותר מפי 2 בהשוואה להכנסות ב־2022, שהסתכמו בכ־27 מיליארד דולר. במסגרת הדיווח של החברה התברר שהכנסותיה מפעילות התקשורת עומדות על כ־13 מיליארד דולר. פעילות זו מבוססת רובה ככולה על הרכישה של מלאנוקס הישראלית ב־2019.
ישראל עבור אנבידיה היא מרכז אסטרטגי. ואכן, על פי הערכה צפויה אנבידיה להכריז בקרוב על הרכישה החדשה שלה בישראל — חברת Run:ai שהוקמה ב־2018 וגייסה עד היום 118 מיליון דולר, בין היתר מ־Tiger Global ו־Insight Partners, TLV Partners ו־S Capital VC.
Run:ai עסקה כבר ב־2018 בבינה מלאכותית. מאחורי החברה עומדים שני יזמים בעלי רקע עשיר. מנכ"ל החברה עמרי גלר היה בעבר בכיר ביחידה הטכנולוגית במשרד ראש הממשלה, והטכנולוג הראשי של החברה ד"ר רונן דר הוא חוקר לשעבר באוניברסיטת תל אביב ובעברו היה גם מהנדס אלגוריתמים באנוביט שנמכרה לאפל והועסק גם באפל עצמה. בעבר אמר גלר כי "אנחנו מערכת ההפעלה של הבינה המלאכותית. בינה מלאכותית קיימת כבר הרבה שנים. מה שהשתנה בשנים האחרונות זה כוח המחשוב הזמין שאיפשר לטכנולוגיה לקום לתחייה. כמו בכל מהפכה של חומרה, גם כאן נדרשת שכבת תוכנה שתדע לנצל אותה בצורה מיטבית ותריץ את האפליקציות בצורה הכי טובה".
החברה בנתה מערכת הפעלה עבור מעבדי הבינה המלאכותית החדשים, המבוססת על טכנולוגיות מתקדמות. פלטפורמת Atlas של החברה מאגדת את כל משאבי המחשוב של הארגון ומקצה באופן דינמי ואוטומטי משאבים לכל המשימות המבוצעות במקביל, בהתאם לצורך ולתעדופים הארגוניים. הפלטפורמה פועלת בשרתי החברה ובענן ומלווה את הארגון בכל השלבים, ממחקר ופיתוח אפליקציות בינה מלאכותית ועד להפעלתן בסביבות פרודקשן. חשוב לציין שהחברה אינה סטארט־אפ ניסיוני בשלבים ראשונים אלא חברה עם הצלחה מוכחת. עם הלקוחות של Run:ai נמנים חברות ענק מ־Fortune 500 וכן סטארט־אפים שעושים שימוש בבינה מלאכותית במגוון תחומים כמו פיננסים, רכב, בריאות ומוסדות אקדמיים מובילים.
אבל אנבידיה חושבת הרבה יותר רחוק מאשר עוד רכישה של טכנולוגיה. היא מחפשת כוח אדם איכותי וזמין. החברה הישראלית מעסיקה כיום מעל ל־100 עובדים מומחים בתחומים רבים אבל חלק לא קטן מהם מומחי בינה מלאכותית. אוצר כזה יכול לשמש עבור הרוכשת בסיס יציב להקמת מרכז דומה של אלפי עובדים שהקימה בארץ על בסיס הרכישה של מלאנוקס.
הרכישה של החברה הישראלית, לכשתתקיים, אמורה להוות חלק מהשלמת הפאזל של ענקית שבבי הבינה המלאכותית. תוספת שכבת התוכנה של החברה הישראלית מעל לשבבים של אנבידיה היא תוספת כוח משמעותית לחברה. אנבידיה כיום פונה רק לחברות ענק שיכולות לרכוש את השבבים אבל רכישת החברה הישראלית תפתח בפניה שווקים עצומים חדשים שבזכות כוח השיווק שלה יכולה להפוך את החברה הישראלית למנוע צמיחה חדש וחזק. הפלטפורמה יכולה להפוך את הבינה המלאכותית לנגישה יותר לארגונים קטנים ובינוניים, ולהרחיב את שוקי אנבידיה. כיום העלויות של השימוש בענן ובבינה המלאכותית הן עצומות עבור ארגונים. הטכנולוגיה של החברה הישראלית יכולות לסייע משמעותית לארגונים לנהל את משאבי המחשוב שלהם בצורה יעילה יותר ובכך להפחית את העלויות.
בנוסף, אחד הכשלים הגדולים בעולם ה־AI הוא אימון המודלים אשר מריצים בינה מלאכותית. כיום פעולה זו דורשת משאבים עצומים וזמן יקר. Run:ai יכולה לקצר משמעותית את זמן אימון המודלים של בינה מלאכותית בארגונים גדולים וקטנים ובכך לחסוך משאבים רבים.