סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
דגם של טסלה בתערוכת חדשנות בצרפת החודש
דגם של טסלה בתערוכת חדשנות בצרפת החודש. "רגע מפתח במרוץ ה־AI" (צילום: Thibaud MORITZ / AFP)

מיצרניות רכב ועד יזמי קריפטו: חברות מפעילות מנופי לחץ נגד מכסי השבבים

חברות גלובליות וגם ממשלות התכנסו סביב מטרה משותפת: הניסיון לבלום את המכסים בגובה 25% שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתכנן להשית על שבבים מיובאים. אינטל: "המכסים יגדילו עלויות ויפגעו ביכולת של יצרנים אמריקאים לשמור על היתרון התחרותי"  

בשגרה, יצרניות הרכב טסלה, פורד ו־GM הן יריבות מרות, סין מאיימת לפלוש לטייוואן, ויזמי קריפטו אינם בהכרח מתחככים ביצרני סירות. אבל כעת, כל הישויות הללו, נוסף על חברות טכנולוגיה, ספקיות סלולר ורבים אחרים, מתכנסות סביב מטרה משותפת: בלימת מכסים בגובה 25% שמתכנן נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להשית על שבבים מיובאים.
כחלק מההליך הביורוקרטי של הטלת המכסים, הזמינה מחלקת הסחר האמריקאית את הציבור ובעלי עניין להגיש בכתב את עמדותיהם ביחס למהלך. 154 פרטים, חברות וממשלות שלחו תגובות מפורטות. אלו חושפות ניסיון להלך על חבל דק: מצד אחד, לטפח את הרצון הטוב של טראמפ באמצעות הבעת תמיכה בחזונו לפיתוח מערך הייצור בארצות הברית. מנגד, הבעת חשש ודאגה מכך שמכסים, ובפרט על שבבים, לא רק שלא ישיגו יעד זה, אלא גם עתידים לפגוע בכלכלת ארצות הברית ובאזרחיה.
כך, למשל, בתגובה של ממשלת טייוואן, מזכירה המדינה את שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי הקרוב שלה עם ארצות הברית, ומזהירה: "מכסים על שבבים לא רק יגדילו את עלויות הייצור בעבור חברות אמריקאיות ויערערו את החדשנות הטכנולוגית שלהן בשווקים תחרותיים, אלא גם יפחיתו את המחויבות של חברות מטייוואן להשקיע בארצות הברית".
סין התריעה כי מכסים על שבבים יהוו הפרה של כללי ארגון הסחר העולמי (WTO), ושללה את הטענה לפיה קיימת סכנה לביטחון הלאומי של ארצות הברית. "ארצות הברית היא מובילה עולמית בתחום וחברות שבבים אמריקאיות שולטות ביותר מ־50% משוק השבבים", נכתב. "שיעור השבבים הסיניים בתשתיות קריטיות בארצות הברית עומד על 2.8% בלבד".
ענקית השבבים הטייוואנית TSMC הזכירה בתגובתה את ההשקעה שלה בגובה 165 מיליארד דולר בבניית מפעל שבבים ענק באריזונה, שצפוי לייצר אלפי משרות. מכסים על שבבים, היא הזהירה, עלולים להקשות על השלמת המפעל בזמן, ולעכב את המאמצים להרחיב ייצור מקומי של שבבים מתקדמים. "מכסים על שבבים יגדילו עלויות ויקשו על יצרנים מקומיים להתחרות ברמת העולמית", התריעה אינטל. "מכסים רחבים יערערו את היכולת של יצרנים אמריקאים לחדש ולשמר את היתרון התחרותי שלהם", ציינו בחברה.
טסלה של אלון מאסק, עד לאחרונה בן בריתו של טראמפ, הזהירה גם היא מהמכסים. "מוצר אחד מכיל עשרות אלפי שבבים, עם תת־רכיבים שמיוצרים על ידי מאות ספקים במאות מיקומים בעולם", כתבה. "פגיעה במקורות אלו תייצר לחץ נוסף על משאבים ברגע מפתח במרוץ ה־AI העולמי".
גם ארגוני הלובינג המובילים של תעשיית הרכב, Alliance for Automotive Innovation (AAI) שמייצג חברות כמו פורד, GM, הונדה, קיה וולוו וטויוטה, ו־Autos Drive America, שמייצג בין השאר את ב.מ.וו יונדאי, מרצדס ומיצובישי, הזהירו מפני השפעה שלילית על התעשייה. "מחזורי החדשנות יואטו כמעט בוודאות, וטכנולוגיות חדשות ומצילות חיים יתעכבו או ייזנחו לחלוטין", כתבו Autos Drive America. ואילו AAI התריע: "המכסים יביאו להשבתת מפעלים ולפיטורי עובדים. מכס של 25% יקפיץ את עלות ייצור הרכב בטווח של בין 1,200 ל־2,500 דולר ליחידה".
המכסים המתוכננים גם עוררו תגובות מגורמים לא צפויים. האיגוד הלאומי של יצרני כלי שיט הזהיר מעלויות גבוהות יותר של רכיבים כמו מנועים ומערכות GPS. "לרבים מהרכיבים אין חלופה אמריקאית, או שהם זמינים רק מספקים זרים ריכוזיים מאוד", נכתב. גוף הלובינג של תעשיית הקריפטו, Crypto Council for Innovation, שמייצג גופים כמו Coinbase OpenSea, פייפאל וקרן אנדריסן־הורוביץ, כתב: "מכסים על שבבים בחומרה שמשמשת לכריית נכסים דיגיטליים יהפכו חברות אמריקאיות לפחות תחרותיות ממתחרות זרות ויערערו את השאיפה של הנשיא טראמפ להפוך את ארצות הברית ל'בירת הקריפטו העולמית'".

תעשייה עולמית מבוזרת

ההתנגדות הגורפת ואיחוד העמדות בין גופים שבכל מקרה אחר הם יריבים, שלא לומר אויבים, ממחישים שני דברים. הראשון, עד כמה השבבים קריטיים לכלכלה המודרנית. הם מהווים את הליבה של כל מוצר אלקטרוני או דיגיטלי, ויש להם תפקיד חשוב בהליך הייצור והאספקה של מוצרים אחרים. בלי שבבים, אפילו מוצרים "טיפשים" ונטולי־שבבים כמו רהיטים לא ניתן לעצב, לייצר או לשנע ללקוחות.
בנוסף, תעשיית השבבים היא תעשייה עולמית מבוזרת עם מוקדי ייצור וידע בעשרות מדינות. בלתי אפשרי לבסס שרשרת אספקת שבבים מלאה, החל מחומרי הגלם, עבור במכונות שמשמשות לייצורם, ועד הידע הדרוש והיכולות לייצר שבבים מכל הסוגים, במדינה אחת, אפילו אם מדובר בארצות הברית. מכסים על שבבים, גם אם יביאו להגדלת הייצור בארצות הברית, לא יוכלו להביא להקמת מערך ייצור ואספקה מקומי מלא. התוצאה תהיה, בוודאות גדולה, פגיעה עמוקה לא רק בכלכלת ארצות הברית אלא בכלכלה העולמית. פגיעה כל כך חזקה, שגם היריבים המרים ביותר מוכנים להתאחד על מנת לנסות ולבלום אותה.