סגור
גג עמוד techtalk דסק

ביוטק 2024: הזדמנויות ואתגרים לחברות ישראליות

שנת 2024 עשויה להביא בשורה משמחת עבור שוק הביוטק הישראלי, לאחר שנתיים של בצורת. ניתוח חברת PwC מצביע על פתיחה הדרגתית של חלון הזדמנויות להנפקה בנאסד"ק לחברות ביוטק בעלות נתונים קליניים חזקים.
זוהי בשורה משמחת לחברות ישראליות שסבלו בשנה האחרונה מהיעדר גיוסי הון או משערים נמוכים בבורסה, בהשפעת הרפורמה המשפטית והמלחמה בעזה. במהלך 2023, ירד מדד תל אביב ביומד בכ-9%, בזמן שמדדים מקבילים עלו בכ-3% בארה"ב ובכ-6% באירופה.
עם זאת, חשוב להכיר את האתגרים הייחודיים של תעשיית הביוטק. פיתוח מוצרים ביוטכנולוגיים מבוססי תאים חיים או תוצריהם דורש השקעה של עד מאות מיליוני דולרים, ולהימשך כ-10-15 שנים. המורכבות נובעת מהבטחת בטיחותם ויעילותם של מוצרים רפואיים בניסויים קליניים ועמידתם בסטנדרטים מחמירים של איכות.
למרות שהצלחה עשויה להניב רווחים אדירים, מרבית השחקנים בשוק ההון יעדיפו רווחים מהירים, ואולי צנועים יותר, ובסיכון נמוך יותר. זאת, במיוחד לאור שיעורי הכישלונות הגבוהים בפיתוח מוצרים ביוטכנולוגיים שעומדים על כ-83% עד 95% בשלבי הפיתוח הקליני. בנוסף, כישלון בפיתוח מוצרים ביוטכנולוגיים הוא לרוב מוחלט, בניגוד למכשור רפואי שפיתוחו עשוי להניב תוצרים בעלי ערך כלכלי גם במקרה של כישלון קליני, למשל רכיבי חומרה המשתלבים במוצרים אחרים.
אולם, מוצרים ביוטכנולוגיים ייהנו מפוטנציאל שוק של עשרות מיליארדי דולרים לשנה, במיוחד מוצרים לטיפול במצבים רפואיים נפוצים, קשים, ושהטיפול בהם אינו יעיל. למשקיעים סבלניים, מימוש פוטנציאל זה יכול להשיא רווח ניכר.
1 צפייה בגלריה
ד"ר תומר ברונשטיין סמנכ"ל חדשנות ופיתוח תאגידי בבונוס ביוגרופ
ד"ר תומר ברונשטיין סמנכ"ל חדשנות ופיתוח תאגידי בבונוס ביוגרופ
ד"ר תומר ברונשטיין, בונוס ביוגרופ
(צילום: יח"צ)
למרות זאת, חברות רבות בישראל, בהן כאלה שקיבלו אישור FDA, מתמקדות במצבים נדירים ובשווקים קטנים, בהיקף של מאות מיליוני דולרים בלבד לשנה, כדי שלא להתחרות בענקיות הפארמה המכוונות לשווקים גדולים יותר.
מבלי לוותר על שווקים גדולים, ניתן לצמצם את הסיכונים לחברה ולמשקיעיה:
פיתוח מספר מוצרים לטיפול בטווח של מצבים: כך ניתן להגדיל את הסיכוי להצלחת החברה, אפילו אם תיכשל בפיתוח או ביישום מוצר בודד באינדיקציה בודדת. למשל, Kite Pharama, שפיתחה פלטפורמה ביוטכנולוגית רחבה לטיפול בסוגי סרטן שונים, נמכרה לענקית הפארמה Gilead עבור 11.9 מיליארד דולר בעת שהייתה בפאזה השלישית של הניסוי הקליני באינדיקציה אחת, ולפני אישור לשיווק הטיפול. תוכנית מו"פ רחבה הכוללת מספר מוצרים או אינדיקציות, בשלבי פיתוח שונים, מעידה על חזון אסטרטגי ויכולת תכנון וביצוע לטווח ארוך.
היסטוריית הצלחות: פיתוח מוצרים ביוטכנולוגיים רפואיים דורש מספר שלבים קריטיים, מבוקרים על ידי הרגולציה בשווקי היעד. השלבים כוללים שלוש פאזות של ניסויים קליניים, טרם קבלת אישור שיווק, והסמכת מתקני ותהליך הייצור בהתאם לתנאי ייצור נאותים. היסטוריית הצלחות לפני קבלת אישור השיווק, היא אולי האינדיקציה הטובה ביותר לכדאיות ההשקעה בחברה ביוטכנולוגית.
התמקדות בשיפוי ביטוחי: בעידן בו מוצרים ביוטכנולוגיים מתומחרים במאות אלפי עד מיליוני דולרים למטופל, הבטחת שיפוי ביטוחי עבור מוצרים עתידיים, משפיעה על פוטנציאל הרווח למשקיעי החברה והצלחתה - במיוחד במוצרי תרפיה תאית לסרטן ואחרים בעלי השפעה ארוכת טווח וקשה להערכה במונחים כלכליים. מאידך, מוצרים המוזילים את העלות המידית למשלם, למשל באמצעות קיצור משכי אשפוז או ניתוח, או הקטנת מספר ההתערבויות החוזרות, צפויים יותר בנקל לזכות לשיפוי בסכום החיסכון לפחות.
תזמון טוב עושה את ההבדל. חברות ביוטק ישראליות בעלות נתונים קליניים מרשימים ותוכנית מו"פ מבוססת ולא מפוזרת, עדיין מתומחרות בדיסקאונט. אחרי שנתיים של מיתון עולמי ומיתון כחול לבן, חברות אלה מציעות הזדמנויות למשקיעים.
מנכ"ל אינטל, פטריק גלסינגר, צוטט כי העם בישראל הוא רב תושייה יותר מכל עם אחר. למרות המלחמה, הוסיף, הם לא פספסו התחייבויות, ולכן אנחנו מאמינים בהם. אם לשפוט מההיסטוריה, חברות שיצליחו לעבור את הסערה, יצאו חזקות יותר. עם זריקת עידוד מהנאסד"ק, 2024 תהיה מאתגרת ומלאת הזדמנויות בשוק הביוטק, במיוחד לחברות ישראליות עם נתונים חזקים, אורך נשימה, ושווי אטרקטיבי למשקיעים.
ד"ר תומר ברונשטיין הוא סמנכ"ל חדשנות ופיתוח תאגידי בבונוס ביוגרופ