סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ביזאבו Bizzabo
ביזאבו. גייסה השנה לפי שווי של 200 מיליון דולר, ירידת ערך של 30% ביחס לגיוס הקודם ב־2020 (צילום: Bizzabo)

הסטארט־אפים מגייסים כספים לפי שווי נמוך יותר מגיוסים קודמים

במחצית הראשונה של 2022 רק 90% מהסטארט־אפים גייסו השקעות לפי שווי חברה גבוה יותר מהגיוסים הקודמים, לעומת 96% אשתקד

אחד הסימנים המובהקים למשבר בהייטק הוא ירידה בשווי של חברה שגייסה כסף. חברה שמגייסת בשווי נמוך מהשווי בו גייסה בעבר נקלעה למשבר אמיתי לעיתים גם לא באשמתה. משמעות הגיוס בשווי נמוך הוא ירידה באחזקות של כל בעלי המניות, העובדים, המייסדים והמשקיעים.
במשך השנים היו מעט מאוד מקרים של ירידה בשווי החברות בגיוסים. השנה מצטיירת תמונה אחרת לגמרי: במחצית הראשונה של 2022 נרשמה בישראל ירידה משמעותית במספר הגיוסים בשווי חברה עולה ועלייה קלה במספר הגיוסים בשווי יורד. במחצית הראשונה של 2022 היו 90% מהגיוסים בשווי עולה לעומת 96% אשתקד ו־9% מהגיוסים בשווי יורד לעומת 4% בשנה שעברה. נתונים אלה עולים מסקר שערכה פירמת עורכי הדין שבולת בשיתוף פירמת עוה"ד Fenwick & West LLP.
עוד עולה מהסקר כי יש ירידה במספר הגיוסים בשלבים המאוחרים שהיו הלהיט של 2021. לפי הסקר, במחצית הראשונה של 2022 היתה עלייה משמעותית בגיוסים בסבבים מוקדמים וירידה בגיוסים סבבים בשלבים מאוחרים.
לנוכח חוסר הביטחון בשווקים, חברות בשלבי צמיחה שמבקשות כעת לגייס כספים נאלצות להתמודד עם תנאי גיוס קשים ביותר כמו ירידה בשווי החברה ודרישה של המשקיעים להגן על השווי שבו השקיעו. גם בעמק הסיליקון נרשמו לראשונה גיוסים בשווי יורד אך בכמות קטנה יותר.
"מה שרואים כעת זה מבט ראשון למה שצפוי בחודשים הקרובים. נעשו עסקאות מעטות בתחילת שנת 2022 אולם הסיבובים האלה עדיין לא הושפעו ממימדי השינוי", אומר עו"ד ליאור אבירם, שותף בשבולת. "עליות הריבית בעולם ושינוי המגמה בשוקי הטכנולוגיה לא עוכלו עד הסוף במחצית הראשונה של 2022. אני מעריך שכבר בסקר הבא שיבדוק את המחצית השנייה של השנה נראה את ההשפעה ותהיה ירידה גדולה יותר בשווי של החברות".

1 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור אבירם שותף מנהל בשבלת
עו"ד ליאור אבירם שותף מנהל בשבלת
עו"ד ליאור אבירם שותף במשרד עורכי הדין שבלת
(צילום: אורן דאי )

לדברי אבירם, רבים מאלה שמחליטים להשקיע מגינים ככל יכולתם על השווי בו השקיעו באמצעות הצבת תנאים. "היינו בתקופות משבריות דומות לזו וראינו בעבר ירידה של עשרות רבות של אחוזים בשווי החברות", הוא אומר. "להערכתנו תהיה ירידה בשווי החברות בישראל בהתאם למה שקרה בנאסד"ק. זה יבוא לביטוי בתוצאות של החציונים הבאים. בטווח הקצר תהיה הסטה של כסף מהשקעה בשלבים מוקדמים להשקעה בשלבים מאוחרים כי זה בטוח יחסית. הטכנולוגיה מוצקה יותר מכל משבר שהיה בעבר אבל בינתיים נראה ירידות שווי משמעותיות".