סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
יוטיוב מיוזיק סטרימינג
יוטיוב מיוזיק (צילום: Shutterstock)

ספוטיפיי ואפל היזהרו, יוטיוב מיוזיק מאחוריכן

יוטיוב הודיעה על זינוק של כ-30 מיליון משתמשים בהיקף המנויים המשלמים בשירותי מיוזיק והפרימיום בתוך שנה - ל-80 מיליון בספטמבר האחרון. הדבר מעמיד את שירות סטרימינג המוזיקה במקום השלישי בגודלו במערב מבחינת לקוחות משלמים, אחרי ספוטיפיי ואפל מיוזיק

יוטיוב הודיעה אתמול (ד') על זינוק בהיקף המנויים המשלמים בשירותי יוטיוב מיוזיק ופרימיום (המשלבים מינוי ליוטיוב הרגיל ומינוי לשירות המוזיקה), מ-50 מיליון לקוחות בספטמבר 2021 לכ-80 מיליון לקוחות בספטמבר האחרון (2022). מדובר בגידול של כ-30 מיליון משתמשים בשנה - הרבה יותר מאשר בשנים הקודמות. ההיקף הנוכחי מעמיד את השירות של גוגל כשירות סטרימינג המוזיקה השלישי בגודלו במערב מבחינת לקוחות משלמים, אחרי ספוטיפיי (188 מיליון מנויים משלמים) ואפל מיוזיק (98 מיליון מנויים משלמים).
על פי דיווח של אתר Variety, יוטיוב מיוזיק ופרימיום, שהחלו לגייס מנויים משלמים ב-2018, הם יוזמה של ליאור כהן, מבכירי תעשיית המוזיקה, שהצטרף לגוגל ב-2016 כדי להוביל את התחום. כהן הוא אחד ממפיקי המוזיקה החשובים במוזיקה הפופולרית של 30 השנה האחרונות. הוא הפיק והחתים אמני היפ-הופ ורוק רבים כגון ביסטי בויז, ראן די אם סי, פאבליק אנמי ואחרים. הוא זה שסייע לגוגל ויוטיוב לחתום על הסכמי תמלוגים עם תעשיית המוזיקה, שעד אז התייחסה לשירות הסטרימינג כבעיה ולא כשותף, בעיקר בגלל היקף התשלומים הנמוך מצד גוגל לאמנים.
על פי נתוני גוגל האחרונים, החברה שילמה עד כה כ-50 מיליארד דולר תמלוגים ליוצרים ולאמנים שונים. כ-6 מיליארד דולר מתוכם שולמו למוזיקאים בלבד בין יוני 2021 ליוני 2022. כיום המודל העסקי של יוטיוב מתבסס על פרסום והכנסות ממנויים במקביל. בנוסף הושק שירות YouTube Shorts, שמהווה את התשובה של גוגל לטיקטוק. אחת הסיבות הישירות להצלחה של יוטיוב כיום היא החיבור בין תעשיית המדיה והבידור לגוגל שטווה כהן. הפעלת המנויים גם אפשרה להוון ולשלם את התמלוגים כפי שציפו היוצרים.
הבעיה הבאה שכהן מציין היא העובדה שמצד אחד אמנים צריכים לבלוט ב"ים של אפשרויות" כדי להצליח, ומצד שני המשתמשים צריכים לסנן הרבה מאוד תכנים כדי להגיע לאלה שמעניינים אותם. פורמט שורטס אמור להיות תשובה חלקית לכך. במקביל ליוטיוב, גם אמזון מיוזיק מציגה ניסיון למנף את בסיס מנויי פריים הנרחב שלה כדי להפוך אותם ללקוחות משלמים. ענקית הקמעונאות המקוונת השיקה לאחרונה את שירות פריים מיוזיק המורחב. מדובר בפורמט שמתחרה בשירות החינמי של ספוטיפיי ויוטיוב. הוא מספק גישה לכ-100 מיליון שירים למנויי פריים כחלק מהמינוי, אבל עם הגבלות - המשתמשים לא יכולים לנגן שירים לבחירתם אלא מוגבלים לרשימות השמעה קבועות. כדי לקבל שליטה מלאה עליהם להוסיף סכום של כ-9 דולר בחודש.
השירות השלישי שמדאיג מאוד לא רק את אפל וספוטיפיי, אלא גם את גוגל ואמזון, הוא טיקטוק. ענקית המדיה החברתית החלה מהלכים להקמה של שירות סטרימינג משל עצמה שימנף את מיליארד המשתמשים שלה. זאת במקביל לניסיונותיה להקים קניון וירטואלי המבוסס על האפליקציה שלה. עם זאת אחד הדברים שמאטים מאוד את היוזמה שלה הוא היעדר הסכמי תמלוגים מול תעשיית המוזיקה. לא ברור מי תצא עם ידה על העליונה במאבק הסטרימינג העולה, אך מה שבטוח זה שעבור המשתמשים צפויות להיפתח הרבה מאוד אפשרויות לשמוע את המוזיקה החביבה עליהם בעתיד הקרוב.