סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לוגו אפל apple
אפל. גרמה נזק למשתמשי שירותי מוסיקה בסטרימינג? (צילום: REUTERS/Yves Herman)

אפל נגד האיחוד האירופי: דורשת לבטל קנס בסך 1.8 מיליארד יורו שהוטל עליה

החברה יוצאת למבאבק ברגולטורים: דורשת מביהמ"ש של האיחוד לבטל את הקנס שהוטל עליה בגין פגיעה בתחרות בתחום המוסיקה בסטרימינג. במקביל מבקשת לדחות על הסף את תביעת ההגבלים העסקיים שהגישה נגדה מחלקת המשפטים של ארה"ב

אפל יוצאת למאבק דו-חזיתי ברגולטורים בארה"ב ובאיחוד האירופי: ענקית הטכנולוגיה הגישה תביעה נגד הקנס בסך 1.8 מיליארד יורו שהוטל עליה באיחוד בגין פגיעה בתחרות בתחום המוסיקה בסטרימינג, ובמקביל מבקשת מבית המשפט לדחות על הסף את תביעת ההגבלים העסקיים שהגישה נגדה מחלקת המשפטים של ארה"ב.
במרץ השנה קנסה נציבות האיחוד האירופי את אפל ב-1.8 מיליארד יורו אחרי שמצא שהגבלות האפסטור של החברה, דוגמת החובה לעשות שימוש בשירות התשלומים שלה והעמלה הגבוהה בסך 30% שגבתה על תשלומים באמצעותו, פגעו ביכולות של אפליקציות דוגמת ספוטיפיי להתחרות בשירות אפל מיוזיק. חקירת האיחוד בנושא החלה בעקבות תלונה שהגישה ספוטיפיי ב-2019.
השבוע, לפי דיווח של בלומברג, עתרה אפל לבית המשפט של האיחוד בלוקסמבורג בדרישה לבטל את הקנס. פרטי העתירה וטענות החברה לא פורסמו, אולם עם קבלת ההחלטה טענה אפל שנציבות האיחוד לא הציגה ראיות אמינות לכך שמדיניות האפסטור שלה גרמה נזק למשתמשי שירותי מוסיקה בסטרימינג. הקרב צפוי להיות ממושך ולהיפרס על פני שנים רבות. מאבק אחר של אפל באיחוד, סביב החלטה מ-2016 לחייב את החברה לשלם לאירלנד מסי עבר בסך 13 מיליארד יורו, טרם הוכרע סופית.
כשבועיים וחצי אחרי החלטת האיחוד לקנוס את אפל, מחלקת המשפטים של ארה"ב פתחה גם היא חזית מול החברה, ותבעה אותה בטענה שפגעה בתחרות בכך שמנעה משחקניות אחרות להתחרות איתה באופן שוויוני בהצעת אפליקציות ושירותים באייפון. במרכז התביעה עומדת הטענה שבאמצעות שליטה הדוקה על חוויית המשתמש באייפון, וכן במכשירים נוספים שלה, אפל יצרה שדה משחק לא שיוויוני שמונע מחברות אחרות גישה חופשית לרכיבי חומרה כמו שבב ה-NFC (שמיועד לביצוע תשלומים) או לבלוטות', או לשירותים וליכולות שונות של המכשיר. במקביל, היא הקלה על בעלי מכשירים של אפל, כמו אפל ווטש או מק להתחבר בקלות לאייפון, בשעה שיצרה חסמים בפני בעלי מכשירים אחרים.
עתה נערכת אפל לבקש מבית המשפט לדחות את התביעה על הסף. לפי בלובמרג, פרקליטים של החברה שלחו מכתב לשופט בתיק ובו הם מפרטים את הטיעונים שיכללו בבקשה הרשמית שיגישו ביוני. לדברי החברה, תביעת הממשל לא מבססת טענות להתנהגות אנטי-תחרותית, השפעות אנטי-תחרותיות משמעותיות או מונופל בשוק הרלוונטי. "בית המשפט צריך לדחות את ההזמנה ליצור תיאוריה חדשה של אחריות הגבלים עסקיים ששום משפט לא הכיר בה, שתפגע בחדשנות, ורק תמנע מלקוחות תכונות תחרותיות שהופכות את האייפון לייחודי", טוענת אפל במכתב.
הממשל עתיד להגיב למכתב של אפל עד ה-30 במאי. החלטה של בית המשפט האם לדחות את התביעה על הסף צפויה להתקבל מאוחר יותר השנה או בתחילת 2025. במקרה שלא תדחה התביעה, ההליכים במשפט צפויים להתפרס על פני מספר שנים, ובצירוף עם ערעורים התיק כולו יכול להתנהל במשך עשור או יותר לפני קבלת הכרעה סופית. לשם השוואה: תביעת ההגבלים העסקיים שהגישה מחלקת המשפטים נגד גוגל ב-2020 הגיעה לשלב הדיונים רק בסתיו שעבר, וטרם התקבלה בה הכרעת דין.