סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לוגו אפל apple
"נציגי סופטיפיי שלה נפגשו עם חברי הנציבות האירופית יותר מ-65 פעמים במהלך החקירה" (צילום: REUTERS/Yves Herman)

האיחוד האירופי קנס את אפל ב-1.8 מיליארד יורו על הפרת חוקים בחנות האפליקציות

זהו הקנס הראשון שמוטל על אפל באיחוד, לאחר שנקבע כי ההגבלות של אפל מהוות תנאי מסחר לא הוגנים. הוא הגיע עקב תלונה שהגישה ספוטיפיי ב-2019, בטענה שהחברה מונעת מהמשתמשים מידע על חלופות תשלומים זולות יותר מחוץ לחנות האפליקציות

האיחוד האירופי הטיל על אפל קנס של 1.8 מיליארד יורו (1.95 מיליארד דולר) על הפרת הגבלים עסקיים. זהו הקנס הראשון שמוטל על אפל באיחוד, והוא נובע מתלונה שהגישה ספוטיפיי ב-2019 בטענה שהחברה מונעת מהמשתמשים מידע על חלופות תשלומים זולות יותר מחוץ לחנות האפליקציות.
באיחוד האירופי פסקו כי ההגבלות של אפל מהוות תנאי מסחר לא הוגנים. ממשרד ההגבלים העסקיים נמסר כי הסכום נקבע ל-1.8 מיליארד יורו כגורם הרתעה וכן מכיוון שחלק משמעותי מהנזק שגרמה אפל לא היה כספי. "במשך עשור אפל השתמשה בעמדתה השלטת בשוק להפצת אפליקציות לסטרימינג של מוזיקה באמצעות חנות האפליקציות", מסרה נציבת התחרות באיחוד האירופי, מרגרט וסטגר. "הם עשו זאת על ידי הגבלת המפתחים מעדכון המשתמשים על חלופות, על שירותי מוזיקה זולים יותר הזמינים מחוץ לאקוסיסטם של אפל. זוהי התנהלות לא חוקית לפי חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי".
זה אחד הקנסות הפיננסיים הגדולים ביותר שהטיל האיחוד האירופי על חברת טכנולוגיה גדולה. קדמו לו מספר קנסות משמעותיים שהוטלו על גוגל והסתכמו בסביבות 8 מיליארד יורו. גוגל מערערת על הקנסות.
על אפל אמנם הוטלו בעבר מספר קנסות בשל הפרות הגבלים עסקיים, ביניהם קנס של 1.1 מיליארד יורו מצד הרגולטורים בצרפת, שהורד לאחר ערעור ל-372 מיליון יורו, אך הקנס הזה הוא הראשון שמטילה הנציבות האירופית על החברה.
באפל העבירו ביקורת על ההחלטה והודיעו כי יערערו עליה. "ההחלטה התקבלה על אף הכישלון של הנציבות למצוא ראיות מהימנות לפגיעה בצרכנים, ותוך התעלמות מהמציאות בשוק משגשג, תחרותי וצומח במהירות", מסרה החברה בהצהרה. "התומכת העיקרית בהחלטה והמרוויחה הגדולה ביותר ממנה היא ספוטיפיי, חברה שבסיסה בשטוקהולם, שבדיה. ספוטיפיי היא אפליקציית הסטרימינג במוזיקה הגדולה בעולם, והנציגים שלה נפגשו עם חברי הנציבות האירופית יותר מ-65 פעמים במהלך החקירה".