סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אפל Apple
אפל. "בכל צעד בפעילותה, אפל בנתה וחזקה חפיר סביב מונופול הסמארטפון שלה" (צילום: David Paul Morris/Bloomberg)

הממשל האמריקאי תובע את אפל: פגעה בתחרות בתחום האפליקציות והשירותים לאייפון

בתביעה נטען כי יצרנית האייפון יצרה מונופול בשוק הטלפונים באמצעות שליטה הדוקה על חוויית המשתמש במכשיר, וכך היא פוגעת בצרכנים ובחברות אחרות. באפל תוקפים: "זה איום על מי שאנחנו"

אפל עולה על הכוונת של ממשל ביידן: משרד המשפטים של ארה"ב ותובעים כלליים מ-13 מדינות הגישו תביעת הגבלים עסקיים נגד ענקית הטכנולוגיה. במרכז התביעה עומדת טענה שהחברה פגעה בתחרות בכך שמנעה משחקניות אחרות להתחרות איתה באופן שוויוני בהצעת אפליקציות ושירותים באייפון. בעקבות הדיווח על התביעה מניית אפל יורדת במסחר בוול סטריט.
"בכל צעד בפעילותה, אפל בנתה וחזקה חפיר סביב מונופול הסמארטפון שלה", טוען הממשל בתביעה, שהוגשה לבית משפט מחוזי פדרלי בניו ג'רסי. התביעה מצטרפת למהלכים רגולטוריים אחרים שמתנהלים נגד אפל במדינות אחרות, ובראשן האיחוד האירופי. ואולם, בשעה שגופים אחרים בחרו להתמקד בהבטים ספציפיים של מדיניות אפל באייפון, כמו האפסטור של החברה, התביעה של משרד המשפטים נוקטת זווית רחבה ותוקפת את עצם העיקרון שעל בסיסו פועלת ענקית הטכנולוגיה. ניצחון של הממשלה יכול, בסופו של דבר, לשנות לא רק את אופיה של אפל אלא גם את הדינמיקה במגזר הטכנולוגיה כולו.
לכתב התביעה המלא לחצו כאן.
במרכז התביעה עומדת הטענה שבאמצעות שליטה הדוקה על חוויית המשתמש באייפון, וכן במכשירים נוספים שלה, אפל יצרה שדה משחק לא שיוויוני שמונע מחברות אחרות גישה חופשית לרכיבי חומרה כמו שבב ה-NFC (שמיועד לביצוע תשלומים) או לבלוטות', או לשירותים וליכולות שונות של המכשיר. במקביל, היא הקלה על בעלי מכשירים של אפל, כמו אפל ווטש או מק להתחבר בקלות לאייפון, בשעה שיצרה חסמים בפני בעלי מכשירים אחרים.
חקירת משרד המשפטים נגד אפל החלה ב-2019, במטרה לפתח תיק מקיף ועמוק נגד כלל אקוסיסטים המוצרים והשירותים של ענקית הטכנולוגיה. התביעה שהוגשה היום מבליטה כמה פרקטיקות בולטות ששימשו את אפל על מנת לחזק את הדומיננטיות שלה בתחומים שונים.
כך, למשל, נטען שאפל פגעה ביכולת של משתמשי אייפון לשלוח הודעות טקסט לבעלי סמארטפוני אנדרואיד או מערכות הפעלה מתחרות, בכך שהנגישה יכולות מסוימות ב-iMessage רק למכשירי אייפון, והבדילה באמצעות צבע בועת הטקסט בשיחות בין משתמשים עם אייפון למשתשמים עם מכשירים אחרים (בועה כחולה לאייפון, ירוקה לאחרים). בידול זה סימן את המכשירים האחרים כנחותים באיכותם מהאייפון.
בדומה, נטען שאפל הקשתה על האייפון לעבוד עם שעונים חכמים שלא מתוצרתה. האפל ווטש עצמו עובד רק עם האייפון, ומרגע שצרכן רוכש אותו עלות המעבר לטלפון אחר עולה משמעותית. משרד המשפטים טוען גם שאפל ניסתה לשמר את המונופול שלה בכך שלא אפשרה לחברות אחרות ליצור ארנקים דיגיטליים שיתחרו באפל פיי, באמצעות מניעת גישה לשבב ה-NFC שמאפשר לבצע תשלומים ללא מגע בנקודות מכירה פיסיות. טענה נוספת היא שהחברה סירבה לאפשר פעילות אפליקציות של שירותי סטרימינג למשחקים, שכן הדבר היה הופך את האייפון לחומרה פחות יקרת ערך, ומסיבה דומה מנעה כניסה לאפסטור של "סופר אפליקציות", שהיו מאפשרות למשתמשים לבצע מגוון פעילויות ביישום אחד.
"במשך שנים רבות אפל בנתה פלטפורמה ואקוסיסטים דומיננטיות שיצרו לחברה שווי שוק אסטרונומי", נכתב בתביעה. "בו בזמן, התברר שטכנולוגיות משבשות ואפליקציות, מוצרים ושירותים משבשים מאייימים על הדומיננטיות הזו באמצעות הפחתת התלות של משתשמים באייפון או הקלה עליהם לעבור לסמארטפונים שאינם מתוצרת אפל. במקום להגיב לאיומים תחרותיים באמצעות שיווק סמארטפונים במחירים נמוכים יותר לצרכנים או מונטיזיציה טובה יותר למפתחים, אפל הגיבה להם באמצעות כפיית סדרה של כללים ומגבלות משתנים תמיד באפסטור ובהסכמי המפתחים, שאפשרו לאפל לסחוט עמלות גבוהות יותר, לסכל תחרות, להציע חוויית משתמש פחות מאובטחת או ירודה ולחנוק חלופות תחרותיות".
מאפל נמסר בתגובה: "התביעה הזו מאיימת על מי שאנחנו, ועל העקרונות שמבדלים את מוצרי אפל בשווקים תחרותיים מאוד. אם תצליח, היא תפגע ביכולתנו ליצור את סוג הטכנולוגיה שאנשים מצפים מאפל – שבה חומרה, תוכנה ושירותים מצטלבים. היא תקבע תקדים מסוכן, תעצים את הממשלה לנקוט בגישה התערבותית באופן שבו מעוצבת טכנולוגיה לצרכנים".