סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
"אלוף ההפלות האוקראיני" הוא בעצם קליפ ממשחק מחשב

ברשתות החברתיות התפשטו שמועות סביב טייס המכונה "רוח הרפאים של קייב". אלא שהסרטון הוויראלי של מטוס קרב המיירט כלי טיס רוסי התברר כקטע מפוברק מתוך משחק מחשב. גם רוסיה ידועה בשימוש במשחקי מחשב לצורך תעמולה. מפתחות המשחקים האירופאיות ניצבו לצד אוקראינה

במהלך סוף השבוע, החלו לצוץ ברחבי הרשת סרטונים המציגים מטוס קרב אוקראיני, שלנגד עדשת המצלמה, הפיל מטוס אויב רוסי. השמועות ברשת טענו כי הטייס, שזכה לכינוי "רוח הרפאים של קייב", הצליח להפיל שישה מטוסים רוסיים. אלא שלמעשה, היה זה קליפ מתוך משחק המחשב "Digital Combat Simulator: World".
אתר בדיקת העובדות "סנופס" (Snopes) וסוכנות רויטרס הפריכו את הסרטונים ומצאו כי מקורם בסרטון מחווה לטייס עלום השם, אם אכן ישנו אחד. "אם הוא אמיתי, שאלוהים יהיה עמו. אם הוא מזויף, אני מייחל לעוד כמותו", כתב יוצר הסרטון המקורי ביוטיוב.
המשחק "DCS" הוא סימולטור טיסה חינמי שיצא לאור לפני יותר מעשור. מפת המשחק נמצאת באזור הקווקז, ליד רוסיה, גיאורגיה וחצי האי קרים. דובר מטעם איגל דיינמיקס (Eagle Dynamics), יוצרת המשחק, אישר לרויטרס כי מקור הסרטון אכן במשחק. "אנחנו לא אחראים על הפצת התוכן הזה ולא מעודדים זאת", נכתב. טוויטר מיהרה לסמן את הסרטון הוויראלי כ"מדיה ללא הקשר".
זו אינה הפעם הראשונה שבה סרטונים מתוך משחק מחשב מופיעים באינטרנט כ"תיעוד" משדה הקרב. בשבוע שעבר, דווח ב"בלומברג" כי נפוצו בפייסבוק סרטונים מתוך סימולטור המלחמה "Arma III", שהוצגו כקטעי וידאו מהלחימה באוקראינה. רוסיה בפרט ידועה בשימוש בקטעים ממשחקי מחשב כתעמולה מזויפת. היא עשתה שימוש בסרטונים מתוך "Arma III" בשנת 2018, בזמן המלחמה בסוריה (היא טענה שזו הייתה טעות אנוש). ב-2017, משרד ההגנה הרוסי הציג תמונות מתוך המשחק בטענה שארצות הברית תומכת בדאע"ש בסוריה.


אולפני המשחקים תומכים באוקראינה

מפתחות משחקים רבות הביעו בימים האחרונים תמיכה בקייב וגינו את התוקפנות הרוסית. חלקן מעסיקות צוותי פיתוח באוקראינה. המפתחת האוקראינית GSC Game World גינתה את "האכזריות הבלתי-אנושית" של המתקפה הרוסית וקראה לעולם לתמוך בצבא אוקראינה. "ארצנו התעוררה לקול פיצוצים וירי, אבל מוכנה להגן על חירותה ועצמאותה", החברה כתבה במדיה החברתית. "העתיד אינו ידוע אבל אנחנו מקווים לטוב, וסומכים על הצבא ועל אוקראינה".
מפתחת המשחקים הפולנית 11 Bit הודיעה כי בשבוע הקרוב, כל רווחי המכירות שלה מהמשחק האנטי-מלחמתי "This War of Mine" ייתרמו לארגון הצלב האדום באוקראינה. "אנחנו מתנגדים לפלישה הרוסית לאוקראינה", מסר הסטודיו. "עם זאת, מילותינו יהיו ריקות אם לא נפעל. עלינו - שחקנים ומפתחים כאחד - לעשות מה שביכולתנו כדי לתמוך בקורבנות המלחמה באוקראינה".
חנות המשחקים הפולנית המקוונת GOG, בבעלות חברת המשחקים CD פרוג'קט, הודיעה כי תתרום גם היא את כל רווחיה לצלב האדום באוקראינה. אולפן המשחקים האוקראיני Yevhen8 פרסם באתר הפורומים רדיט קישורים ל-29 עמותות שתומכות בקורבנות המלחמה. "אם אתם רוצים לעזור לנו להגן על חירותנו, הנה הרשימה", כתב האולפן.
פדרציית מפתחות המשחקים האירופאיות גינתה את מעשיה של רוסיה וקראה לאיחוד האירופי לחסות על הפליטים מאוקראינה: "אולפני משחקים אירופאים רבים מאוד מודאגים מגורל חבריהם ועמיתיהם לעבודה, שנלחמים על חירותם וחייהם באוקראינה או סובלים תחת שלטון פוטין ברוסיה ובלארוס", מסרה הפדרציה. "אנחנו מכבדים את מי שבחר להישאר ולהילחם. עבור מי שלא יכול ולא רוצה להילחם ונאלץ להיעקר מביתו, אנחנו מבקשים מכל מדינות אירופה ליצור מסלול מזורז לרשיונות עבודה ומגורים".