סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חנות אפל בפריז
חנות אפל בפריז (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)

חמש חברות טק נגד אפל: "מייצרת מגבלות חדשות על מפתחים"

מיקרוסופט, מטא, X, ספוטיפיי ו-Match Group הגישו תצהיר ידידות בעתירה נגד מדיניות התשלום החדשה של אפל, שבמסגרתה החברה תאפשר למפתחים לקבל תשלומים מחוץ לחנות האפליקציות, ואלו יחויבו לשלם לה עמלה של 27%

חמש מחברות הטכנולוגיה הבולטות בעולם, ובהן כמה יריבות מרות, מאחדות כוחות נגד אפל: מיקרוסופט, מטא, X (לשעבר טוויטר), ספוטיפיי ו-Match Group (הבעלים של טינדר) הגישו תצהיר ידידות לבית המשפט בעתירה נגד מדיניות התשלום החדשה באפסטור של אפל, שהחברה שינתה כתוצאה מהחלטת בית משפט פדרלי בתביעה שהגישה נגד מפתחת פורטנייט, אפיק גיימס.
ב-2020 תבעה אפיק את אפל בבית משפט פדרלי, בטענה שמדיניות האפסטור של החברה פוגעת בתחרות בתחום האפליקציות. מרבית טענות ודרישות החברה נדחו, אך בית המשפט קיבל את דרישת אפיק לחייב את החברה לאפשר למפתחים להכווין משתמשים לדרכי תשלום חלופיות למערכת התשלומים של אפל. בינואר האחרון סירב בית המשפט העליון של ארה"ב לדון בערעורי אפל ואפיק בתיק, וההחלטה הפכה לחלוטה. בעקבות כך, פרסמה אפל את המדיניות במסגרתה תאפשר למפתחים לקבל תשלומים מחוץ לאפסטור. החלטה זו ספגה ביקורת חריפה, שכן אפל קבעה שמפתחים יחוייבו לשלם לה עמלה של 27% על תשלומים שכאלו, בניגוד ל-30% עמלה על תשלומים באפסטור.
בתחילת מרץ עתרה אפיק לבית המשפט הפדרלי המחוזי בצפון קליפורניה, שם התנהלה התביעה, בטענה שהמדיניות המעודכנת של אפל מפירה בפועל את פסיקת בית המשפט. עתה, מתייצבות כמה שחקניות חיזוק לצד אפיק. מטא, מיקרוסופט, X ומאץ' גרופ הגישו תצהיר ידידות לבית משפט משותף, שבו הן טוענות שתגובת אפל משאירה למעשה את המדיניות הקיימת ללא שינוי, ומייצרת מגבלות חדשות על מפתחים. "התוכנית של אפל לא עונה לנוסח או לרוח החלטת בית המשפט", כתבו. מיקרוסופט טוענת בתצהיר שהמדיניות מגבילה את יכולתה להציע למשתמשים מנויים והנחות. X קראה לעמלת ה-27% "מס" על רכישות וטענה שהיא פוגעת בתמריץ לקשר לאפשרויות תשלום חיצוניות. ספוטיפיי, שהגישה תצהיר עצמאי, הוסיפה, שהתנהגותה של אפל מצביעה על כך שאין לה כוונה לציית להוראת בית המשפט. "אם מפתח רוצה, לדוגמה, שלקוח יוכל לקנות תכונה ב-30% הנחה באתר שלו, הוא לא יכול לעשות זאת", טענה.
התנהלות אפל בהקשר אולי צודקת, אך בוודאי אינה חכמה במיוחד. זאת, לאור התביעה שהגישה נגד מחלקת המשפטים בשבוע שעבר, שבמרכזה טענות להתנהגות מונופוליסטית כוחנית שנועדה לפגוע בתחרות ולשמר את הדומיננטיות שלה. התנהגות בדיוק מהסוג שאפל מדגימה עכשיו במענה לדרישת בית המשפט.