סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חנות אפל מנהטן ניו יורק השדרה החמישית חדש
חנות אפל במנהטן ניו יורק (צילום: בלומברג)

בעקבות האיחוד האירופי: ארה"ב מתכננת לאלץ את אפל לפתוח את חנות האפליקציות שלה לכולם

ארה"ב מתכננת לתבוע את ענקית הטכנולוגיה על הפרת חוקי הגבלים עסקיים מניעת גישה לחומרה וליכולות התוכנה של האייפון ליריבים. התביעה תוכל לאלץ את אפל לפתוח את האייפון להתקנת יישומים שלא דרך חנות האפליקציות שלה - זאת בדומה למהלך שהתרחש לאחרונה באיחוד האירופי

משרד המשפטים של ארה"ב מתכנן לתבוע את אפל בטענה שענקית הטכנולוגיה מפירה חוקי הגבלים עסקיים בכך שהיא מונעת מיריבים גישה לחומרה וליכולות התוכנה של האייפון – כך לפי דיווח של בלובמרג.
התביעה, שייתכן שתוגש כבר היום (ה'), יכולה, בסופו של התהליך, לאלץ את אפל לפתוח את האייפון להתקנה של יישומים שלא דרך חנות האפליקציות שלה. זאת, בדומה לאיחוד האירופי שבו מחויבת החברה לעשות זאת מכוח חוק השווקים הדיגיטליים (DMA).
מדובר יהיה במהלך העדכני ביותר של ממשל ביידן נגד ההגמוניה של ענקיות טכנולוגיה, שמצטרף לתביעה שהגיש משרד המשפטים נגד גוגל ושהגישה נציבות הסחר הפדרלית (FTC) נגד מטא. התביעה נגד גוגל, שהדיונים בה הסתיימו בסתיו שעבר, התמקדה בטענה שהחברה ניצלה לרעה את שליטתה בתחום החיפוש על מנת לפגוע בפעילות של חברות מתחרות. במרכז התביעה נגד מטא עומדת דרישה לחייב את החברה להיפרד מווטסאפ ומאינסטגרם.
התביעה נגד אפל תהיה השלישית שהגישה נגדה מחלקת המשפטים ב-14 השנים האחרונות בגין הפרת חוקי הגבלים עסקיים, אך הראשונה שבה נטען שאפל משמרת את הדומיננטיות שלה באופן בלתי-חוקי. היא תוגש שבועות ספורים אחרי שהאיחוד האירופי קנס את החברה ב-1.8 מיליארד דולר, לאחר שמצא שההגבלות שמטילה אפל על פעילות אפליקציות באפסטור מהוות תנאי מסחר לא הוגנים – סוגיה דומה לזו שתעמוד בלב התביעה של משרד המשפטים.
במקביל, אפל עלולה לעמוד בקרוב תחת חקירה רחבה באיחוד לפי ה-DMA, אחרי שיריבים טענו שהשינויים שעשתה אפל בפעילות האפסטור לקראת כניסת החוק לתוקף יביאו כנראה לעלייה בתעריפים שמשלמים מפתחים. עבירה על החקיקה החדשה יכולה להביא לקנס של עד 10% מההכנסות העולמיות של החברה ועד 20% מההכנסות לעבריינים חוזרים.