סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

נמשכת הירידה בגיוסים בהייטק, אבל בענף מזהים "סימנים ראשונים של התייצבות"

לפי נתוני IVC ולאומיטק, חברות ההייטק בישראל גייסו 1.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי; מדובר בצניחה של 38% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל בירידה של 14% בלבד לעומת הרבעון השני; בגיוסי הסיד נרשמה עלייה - לאחר חמישה רבעונים אדומים

חברות ההייטק הישראליות גייסו 1.676 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2023, שעדיין לא הסתיים, ב-85 עסקאות. כך, על פי נתונים המופיעים בדו"ח ראשוני של חברת המחקר IVC ולאומיטק. מדובר בירידה של 38% לעומת הרבעון המקביל ב-2022, אז גייסו החברות 2.7 מיליארד דולר, ושל 41% במספר העסקאות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
עם זאת, בפרספקטיבה מצומצמת יותר, נראה שהמצב קצת פחות דרמטי: היקף הגיוסים ברבעון השלישי משקף ירידה של 14% בלבד בהשוואה לרבעון השני של השנה וזהה כמעט לגמרי לרבעון הראשון. באופן כללי, שלושת הרבעונים הראשונים של השנה מצביעים על התייצבות ברמה של כ 1.7 - 1.9 מיליארד דולר בלבד לרבעון וכ-8 מיליארד דולר בלבד לכל השנה.
הנוכחות של המשקיעים הזרים, שבאה לידי ביטוי בכמות העסקאות שבוצעו, היא לרוב סימן משמעותי לזמינות של כסף להשקעה - וזו יורדת במעט לעומת הרבעון השני. עם זאת, הנתון ברבעון השלישי להיקף העסקאות שביצעו משקיעים זרים תומך גם הוא בהמשך מגמת ההתייצבות: על פי הדוח ברבעון האחרון משקיעים זרים ביצעו 319 השקעות, לעומת 355 השקעות ברבעון השני ו-298 ברבעון הראשון.
1 צפייה בגלריה
מיה אייזן צפריר מנכ"לית לאומיטק
מיה אייזן צפריר מנכ"לית לאומיטק
מיה אייזן צפריר מנכ"לית לאומיטק
(צילום: נינה וורצל)
מגמה חיובית נראית גם בגיוסי הסיד, המעידים על הסנטימנט של המשקיעים להסתכן בסטארט-אפים ועל היכולת של חברות חדשות להתפתח. היקף ההון שגויס בסבבים אלו עלה לראשונה ברבעון השלישי לאחר חמישה רבעונים של ירידה רציפה. כמות הסבבים אמנם נמוכה מהרבעון השני, אבל על פי הערכת IVC המספרים בסוף הרבעון יעידו על שינוי מגמה גם במספר החברות שגייסו. על פי הדוח, 143 מיליון דולר הושקעו ברבעון השלישי ב-40 חברות לעומת 107 מיליון דולר ב-40 חברות ברבעון השני ו -188 מיליון דולר ב-36 עסקאות ברבעון הראשון של 2023.
מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן-צפריר: "אנחנו ממשיכים לראות בנתוני הרבעון השלישי סימנים ראשונים של התייצבות בכמות ובהיקפי הגיוסים, נתונים שמחזירים אותנו לרמות של 2018-19. על אף שעדיין ישנה ירידה בהשקעות ראשוניות, היא מתונה יותר ביחס לזו שראינו ברבעונים קודמים. בנוסף, אנחנו מזהים התייצבות בקצב השקעות ההמשך וזו אינדיקציה לכך שהחברות מתחילות להתאים את השווי שלהן לסביבת הריבית החדשה".