סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שיבושים ב ווייז WAZE 4.4.24
שיבושים בגוגל מפות באזור המרכז (צילום מסך)

מ-waze ועד מוביט: שיבושים בשירותי GPS במרכז

השיבושים נעשים בכוונת מכוון על ידי גורמי הביטחון הישראלי כחלק מהמלחמה בצפון. ראש מערך הסייבר הלאומי לשעבר יגאל אונא: "בינתיים אני מציע לחזור קצת למפות כמו פעם.". בתחנות השונות בקו האדום של הרכבת הקלה, הונחו העובדים להכווין את הנוסעים להשתמש ברכישת כרטיסים באופן ידני

משתמשים מדווחים על שיבושים באפליקציות מפות במרכז. תושבי אזורי תל אביב, ראשון לציון והשרון מדווחים כי שירותי GPS אינם פועלים ומציינים מיקומים כאילו היו באזור ביירות, לבנון. ברכבת הקלה בתל אביב הורגשו עומסים בעמדות התיקוף בשל השיבושים באפליקציות השונות. בתחנות השונות בקו האדום, הונחו העובדים להכווין את הנוסעים להשתמש ברכישת כרטיסים באופן ידני.
המצב אינו זר לתושבי ישראל. כבר חודשים שבהם תושבי הצפון לא יכולים לסמוך על אפליקציות כמו גוגל מפות, Waze או שירותים הדורשים GPS כמו תיקופים באפליקציות נסיעות. השיבושים נעשים בכוונת מכוון על ידי גורמי הביטחון הישראלי כחלק מהמלחמה בצפון.
בשבועות הראשונים למלחמה גוגל מפות כמו גם Waze שבבעלותו, אפליקציות יאנגו וגט לא הציגו עומסי תנועה לפי הוראת פיקוד העורף. בשלב מאוחר יותר השיבושים התרחבו.
מערכות GPS הן מערכות לווייניות שפותחו עוד בשנות ה-70, וכוללות מערך של עשרות לוויינים שחגים בגובה של כעשרים אלף קילומטר מעל פני כדור הארץ. אותות הרדיו שמשדרים הלוויינים נקלטים במקלטי GPS ואלו מעבדים את המידע להציג נתוני מיקום. שיבוש נתוני המיקום יכול להתבצע באמצעות שיבוש או זיוף אותות הרדיו עד שמגיעים למקלטי GPS או באמצעות פגיעה במקלטים עצמם כך שיציגו נתוני מיקום שגויים.
ראש מערך הסייבר הלאומי לשעבר יגאל אונא התייחס לשיבושי ה-GPS שדווחו במרכז בריאיון לווינט ואמר כי "השיבושים הם כלי אפקטיבי כדי לבלבל נשק שהדרך לכוון אותו בצורה מדויקת היא באמצעות GPS. רחפנים, כטב"מים וטילים. כמו כל תרופה חזקה יש לה תופעות לוואי, ובינתיים אני מציע לחזור קצת למפות כפו פעם. אפשר להסתדר. זו לא תקיפה - זו הגנה".
בתוך כך, השיבושים המתמשכים בצפון הביאו משתמשים, אפליקציות ושירותים השונים להתאים עצמם ככל הניתן למצב. כך למשל, רבים מהמשתמשים לא נסמכים על שירותים אלו בזמן אמת, אלא רק באופן לא מקוון, מזינים את נקודת המוצא והסיום של הנסיעה ומשתמשים במפות טיפשות. בתחנות הרכבת הודיעו כי הופחת השיבוש כדי שנוסעים יוכלו לתקף את נסיעתם גם תוך שימוש באפליקציות השונות. ההתאמה הגיעה אחרי תקופה קצרה שבה הרכבות, האוטובוסים וגם שירותים כמו הכרמלית בחיפה, אפשרו לנוסעים להשתמש בתחבורה הציבורית ללא עלות כדי להתמודד עם הנוסעים המבולבלים.
באזורים שבהם השיבוש נותר גבוה, בעיקר באזור חיפה, הונחו עובדי הרכבות וחברות האוטובוסים להפנות את הנוסעים אל שירותים "טיפשים" יותר כמו רכישת כרטיסים באופן ידני בקופות השונות. אפליקציות שעושות שימוש בשירותי GPS גם הם התאקלמו, או יותר נכון גם שם המשתמשים התאקלמו. כך למשל, משתמשים בשירותים כמו פנגו או משלוחי מזון מזינים באופן ידני את המיקום שלהם ולא נסמכים על איתורם באופן אוטומטי על ידי האפליקציות.
שיבושי ה-GPS משגעים את התחבורה
להיעדר ה-GPS יש השפעה קריטית על התחבורה הציבורית, היות ומרבית המערכות הקיימות מסונכרנות באמצעות מיקום GPS. כך למשל בחברת האוטובוסים קווים אמרו הבוקר כי הם מתמודדים עם שיבושים דומים לאלה שקיימים בצפון כשהמשמעות היא שאפליקציות המשמשות לתחב"צ כגון מוביט הפכו לבלתי רלוונטיות, אין אפשרות לדעת מתי האוטובוס יגיע לתחנה, וגם מערכת הכריזה שמדווחת לנוסעים על התחנה הקרובה אינה עובדת. בחברת קווים אמרו כי הפגיעה היא בעיקר בנוסעים וביכולת שלהם לעקוב אחר האוטובוסים באופן מדויק. יחד עם זאת אמרו בקווים, כי האוטובוסים ממשיכים בשגרת הנסיעה שלהם מאחר ומרבית הנהגים מכירים את המסלול של קו האוטובוס ואינם נדרשים למערכת ניווט מיוחדת.
מאחר וכל אפליקציה שמבוססת מיקום נפגעת בתרחיש כזה, יש לכך השפעה על היכולת לשלם על כרטיסים באמצעות אפליקציות החיוב כמו פנגו ומוביט, וגם אפליקצית גט טקסי והאפליקציות שמפעילות חברות הקורקינטים והאופניים השיתופיים נפגעות. עם זאת, פעילות הרכבות והרכבות הקלות ממשיכה כרגע כרגיל.
ממשרד התחבורה נמסר, "במידה ויהיו שיבושים באפשרות התיקוף והתשלום בתחבורה הציבורית יש להקפיד לנסות ולתקף, במידת הצורך יש לפנות לנהגים או לדיילים במקום".
בחברת השכרת הקורקינטים בירד אמרו היום כי הצליחו להתגבר על מרבית ההפרעות שמייצרים השיבושים, כך שלקוחות יכולים לזהות את מיקום הקורקינטים, לשכור אותם וגם להתחיל ולסיים נסיעות. עם זאת אמרו בחברה, כי בשל התקלה יתכן כי הקורקינטים לא יושבו לתחנות שלהם, והם מקווים כי עיריית ת"א תתחשב ולא תחרים כלים.
ברכבת ישראל טוענים כי שיבושי ה- gps אינם משפיעים על פעילות הרכבת, וההשפעה היא בעיקר על התשלום באפליקציות. עם זאת לטענתם, גם היום לא היו מקרים רבים של בעיות תשלום מאחר וחלק נכבד מהנוסעים עדיין משתמש בפתרונות רב קו או כרטיסי נייר, וגם כי השיבושים אינם קבועים. מהרכבת מסרו כי מי שבכל זאת נדרש לשלם באפליקציה ולא הצליח קיבל סיוע נקודתי מעובדי הרכבת.