סגור

ירדה אבל פחות: אלטשולר שחם בראש טבלת קרנות ההשתלמות

קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם ירדה באפריל ב־1.12%. מנהלת ההשקעות לאה פרמינגר: "ההשקעה באג"ח קצרות הועילה, וגם החשיפה לבנקים אירופיים ולענף חומרי הגלם". הקרן של מור מובילה מתחילת השנה עם 3.88% 

קרנות ההשתלמות רשמו באפריל ירידה ממוצעת של 1.4%, על רקע הירידה בשוקי המניות בארה"ב ובישראל. מדד S&P 500 ירד בחודש שעבר בשיעור של 4.2% ומדד נאסד"ק נחלש ב־4.4%. המדדים ת״א־35 ות״א־125 ירדו באפריל בכ־3% ובכ־3.6% בהתאמה.
מדובר, למעשה, בחודש הראשון שבו קרנות ההשתלמות במסלול הכללי רשמו ירידות מאז אוקטובר 2023, שבתחילתו פרצה מלחמת חרבות ברזל וגרמה לירידה חדה בשווקים ובקרנות ההשתלמות בשיעור של 2.5%. מתחילת השנה עלו קרנות ההשתלמות ב־3.1% בממוצע.
הקרן שרשמה את הירידה המינורית ביותר היא קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם, שהשילה באפריל 1.12% משווייה. התשואה הגבוהה יחסית של אלטשולר שחם בחודש שעבר הושגה למרות החשיפה הגבוהה של הקרן לשוק המניות. על פי הנתונים של קבוצת קלי, החשיפה של אלטשולר שחם למניות היא בשיעור של 49.3% — החשיפה הגבוהה ביותר בעת הזו לשוק בקרב הקרנות הגדולות. זה החודש השני ברציפות שבו מציגה אלטשולר שחם תוצאות עודפות על פני הממוצע, לאחר שרשמה תשואה גבוהה גם במרץ — 2.5% לעומת ממוצע של 2.3%. מתחילת השנה עלתה הקרן של אלטשולר שחם ב־3.54%.

"אנחנו משקיעים בעיקר באיגרות חוב קצרות. מדובר במהלך שהועיל לנו, כי בחודש אפריל היתה ירידה בשווי של איגרות החוב הארוכות בשוק. בנוסף, מבחינת הרכב התיק שלנו אנחנו חשופים בשיעור גבוה למניות של בנקים אירופיים ולענף חומרי הגלם, שמחיריהם עלו באפריל, למשל השקעה במניות של חברה לכריית נחושת", אמרה לאה פרמינגר, מנהלת ההשקעות של אלטשולר שחם. פרמינגר נכנסה לתפקיד במרץ לאחר פרישתו של דני ירדני.
הקרן של אלטשולר שחם היא הגדולה ביותר במסלול הכללי במונחי היקף נכסים מנוהלים, עם 36.7 מיליארד שקל. כתוצאה ממשבר הפדיונות ועזיבת הלקוחות שחווה בית ההשקעות, ירד היקף הנכסים המנוהלים בקרן ההשתלמות של אלטשולר שחם בשלוש השנים האחרונות ב־44% — מ־65 מיליארד שקל ביוני 2021. גל הפדיונות פרץ על רקע תשואות החסר שהציג בית ההשקעות אל מול המתחרים, כאשר בשלוש השנים האחרונות עלתה הקרן של אלטשולר שחם ב־4.76% לעומת ממוצע עלייה של 12% בקרב המתחרים שלה. התוצאות הטובות של הקרן בחודשיים האחרונים עשויה לעצור את המשך המגמה של נטישת הלקוחות או לכל הפחות להחליש את הקצב שלה.
"אנחנו לא יודעים מה תהיה ההשפעה של השיפור בתשואות", אמר ל"כלכליסט" יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים. "היה עשור שבמהלכו היינו במקום הראשון, ואז הגיעו שנתיים טובות פחות. מדובר באותו צוות שיודע לעשות את זה. עמית שחוסך בקרן צריך לקבל החלטה לאורך זמן מי מנהל ההשקעות שהוא רוצה לרוץ איתו לטווח הארוך".
אפריל היה החודש הראשון מאז אוקטובר, שבו רשמו קרנות ההשתלמות במסלול הכללי ירידות. מתחילת 2024 עלו הקרנות ב־3.1% בממוצע

במקום השני בדירוג קרנות ההשתלמות לחודש אפריל נמצאת הקרן של מור עם תשואה שלילית של 1.13%. הקרן, בניהולו של אור קרן, ממוקמת במקום הראשון מתחילת השנה עם תשואה בשיעור של 3.88%, וגם בטווח של שלוש שנים — עם תשואה של 15.6%.
חברת הגמל של מור היא בין המגייסות הגדולות של לקוחות בשלוש השנים האחרונות, וכתוצאה מכך גדלה קרן ההשתלמות של מור במסלול הכללי מהיקף מנוהל של 6 מיליארד שקל בתחילת 2021 להיקף מנוהל של 18.7 מיליארד שקל באפריל השנה.
במקום האחרון בטבלת הדירוג נמצאת הקרן של אנליסט, שרשמה באפריל תשואה שלילית של 1.78%. על פי נתוני קבוצת קלי, החשיפה של אנליסט לשוק המניות היא גבוהה יחסית — בשיעור של 46.6% — בעוד החשיפה של הקרן לחו"ל עומדת על 38.8%, השיעור הנמוך ביותר במסלול. ככל הנראה השילוב בין שני הנתונים הללו של השקעות הקרן, כלומר חשיפה גבוהה לשוק המקומי, הוא שפגע בתשואות של אנליסט בחודש אפריל.