סגור
חינוך גג כתבה דסקטופ
אמיר שפר סגן מנהל בית הספר הניסויי ארגנטינה בירושלים
"להיות מחנכת כיתה זה תפקיד ענק ומטורף. אנשים מגיעים עם הרבה רצון לתרום ואז מבינים כמה עבודה זה וכמה מעט כסף והולכים" (צילום: רפי קוץ)

חינוך במשבר
"עוד 500 שקל לגמול למחנכת לא ישפיעו"

אמיר שפר, סגן מנהלת בית הספר הניסויי ארגנטינה בירושלים, מספר שמעט מאוד מורות מוכנות לחנך כיתה. "שוק העבודה כבר לא אלטרואיסטי ואנשים רוצים לעבוד פחות ולהרוויח יותר. התוספת שמציע משרד האוצר לא תשפיע"

  • אמיר שפר, 46
  • מצב משפחתי: נשוי + 3
  • תפקיד: סגן מנהלת בית הספר הניסויי ארגנטינה, בעבר מחנך

בית הספר היסודי הניסויי ארגנטינה ממוקם בנקודת החיבור בין רחוב שיכוני המצוקה אולסוונגר לרחוב וילות היוקרה שמריהו לוין בקריית יובל ירושלים. "כולם אצלנו ב־8:00 בבוקר", אומר סגן המנהלת אמיר שפר. "אני מרגיש שהפערים האלה הולכים וגדלים כשלאחד יש חמישה חוגים בשבוע ושיעורים פרטיים ואחר נמצא ברחוב אחר הצהריים עם החברים. זה אחד האתגרים הגדולים - איך מורה נותנת בכיתה לילדים מסוגים שונים עבודה ברמות שונות".
בית הספר איפשר עד היום לתלמיד בחירה של שש שעות מתוכנית הלימודים. השנה מתכוונים להרחיב אותה בהרבה. זה אמור לאפשר לכל תלמיד ללמוד את מה שהוא אוהב וטוב בו וגם למנוע פערים גדולים בכיתות.
לדברי שפר, "מערכת שכופה על הילד מה ומתי הוא ילמד זה לא טבעי. אנחנו רוצים לתת לילד הרבה יותר יכולת לניהול עצמי". הילדים יעמדו בכל הדרישות של משרד החינוך, "אבל הם יוכלו להתמקצע במוזיקה ואמנות, במועדון קריאה או באנגלית ויוכלו לקחת קורסים של שנים יותר גבוהות".
שפר מספר שאחד היתרונות של התוכנית הוא שהיא תקטין את העומס על המחנכות מכיוון שיותר מורים יקיימו עם הילדים והוריהם קשר משמעותי. הוא מספר ש"מעט מאוד מורות מוכנות לחנך כיתה. שוק העבודה כבר לא אלטרואיסטי ואנשים רוצים לעבוד פחות ולהרוויח יותר. מחנכת אחת התפקיד הציף אותה והיא ביקשה הפסקה. שתי מחנכות עזבו, אחת את מערכת החינוך".
לדבריו, תוספת של 500 שקל לגמול למחנכת כפי שמתכנן האוצר זה לא מה שישפיע. "זה תפקיד ענק ומטורף. אנשים מגיעים עם הרבה רצון לתרום ואז מבינים כמה עבודה זה וכמה מעט כסף והולכים". במודל החדש, "המקום של המחנכת יהיה יותר של מלווה". מלבד המחסור הקשה במחנכות בבית הספר חסרה מורה לאנגלית, מה שיגרום כנראה לכך שהמנהלת, שהיא מורה לאנגלית במקצועה, תחזור ללמד.
לדבריו, "הקטע שמורים לא מתוגמלים על ההשקעה הולך ונהיה יותר ויותר קשה. בבית הספר שלי זמן ההיערכות בחופש יותר ארוך והמורים באו בעבר מתוך מסירות ואכפתיות. בשנים האחרונות הגיע צוות חדש והם שואלים אם משלמים על זה. בהתחלה נעלבתי, אך אחר כך הבנתי שהם צודקים".
שפר מספר שהקורונה מאוד הרחיבה את המודעות ללמידה בטבע ויש לכל שכבה ימי למידה ביער ירושלים הסמוך. אבל לדבריו, חשוב מאוד ללמד בטבע מה שמתאים לטבע. "יש בחוץ המון גירויים שאין בכיתה – טמפרטורה, נוחות ישיבה, רעשים של הטבע. אתה לא יכול ללמד מתמטיקה בשדה. צריך ללמד דברים שבהם החוץ הוא חלק מהשיעור, כמו סביבה או אמנות".