סגור
שר האוצר אביגדור ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד
שר האוצר אביגדור ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (צילומים: אלעד גרשגורן, אבי מועלם)

האוצר הציע 9,000 שקל למורה מתחיל, פגישת המו"מ התפוצצה

עוד הציע האוצר תוספת של 24% לשכר המנהלים המתחילים - מ-14,500 שקל ל-18 אלף שקל. האוצר הציע גם להעלות את הגמול עבור חינוך כיתה, ריכוז שכבה וסגנות מנהל בעד 90%, כך שהוא יעמוד על 1,100 שקל לפחות. הסתדרות המורים: "פקידי האוצר ממשיכים להציע הצעות שפוגעות בעובדי ההוראה באופן ממשי ולבצע מניפולציות במספרים"

משרד האוצר מציע להעלות את שכר המורה המתחיל בבית ספר יסודי מ-6,900 שקל ל-9,000 שקל. למנהלים מתחילים מציע האוצר תוספת של 24% - מ-14,500 שקל ל-18 אלף שקל. הצעה הזו הוגשה להסתדרות המורים בישיבה בין הצדדים שהתקיימה עד לפני זמן קצר אך הסתיימה בפיצוץ.
מהסתדרות המורים נמסר כי "לצערנו הפגישה שוב התפוצצה, ועוד לפני שהסתיימה האוצר כבר הפיץ את תוכנה. הפערים נותרו גדולים מאוד, וההצעה שהונחה היום גרועה יותר מהמצב הנוכחי". לטענת הסתדרות המורים, "פקידי האוצר ממשיכים להציע הצעות שפוגעות בעובדי ההוראה באופן ממשי ולבצע מניפולציות במספרים. בהתנהלותם זאת, פקידי האוצר ממשיכים להעמיק את המשבר במערכת החינוך ומעמידים בספק רב את פתיחת שנת הלימודים במועדה".
ההצעה למורים המתחילים מהווה שיפור משמעותי מהצעתו הקודמת של האוצר – 8,500 שקל. אולם, הסתדרות המורים דורשת להעלות אותו ל-10,500 שקל ומשרד החינוך ל-10,000 שקל.
כיום, הדרך היחידה שיש למנהלים לתגמל מורים מצטיינים היא הענקת ריכוז, שעבורו משולם גמול תפקיד. האוצר מציע להעלות את הגמול עבור חינוך כיתה, ריכוז שכבה וסגנות מנהל בעד 90%, כך שהוא יעמוד על 1,100 שקל לפחות. הגמול הזה ניתן כיום באחוזים, מה שיוצר פער בין המורים הוותיקים לצעירים. כמו כן, האוצר מציע כי מנהלים יוכלו ליצור תפקידים חדשים, בהתאמה לאופי בית הספר, ויינתן עליהם גמול של 600 שקלים בחודש.
כמענה לנטישת המורים המתחילים, האוצר מציע להעניק מענק התמדה בגובה של 18 אלף שקל לאחר שלוש שנות הוראה, כלומר תוספת של 500 שקלים בחודש.
האוצר מציע תוספת של כ-2,000 שקל לחודש למנהלים שיבצעו תפקידים נוספים, כגון חניכה וליווי של מנהלים אחרים. כמו כן, האוצר מציע לתת למנהלי בתי ספר מגוון כלים אשר ירחיבו את הסמכות שלהם ויאפשרו גמישות, יעילות ומצוינות במערכת. בין הכלים שהוצעו: אפשרות להעסקה מעל 100% משרה, גמישות בהליך הפיטורין וכן הארכת התקופה עד לקבלת קביעות. בנוסף, המנהלים יוכלו להעסיק עובדי הוראה בחוזים אישיים לטובת התמודדות עם מחסור במורים, צמצום פערים וגיוס "טאלנטים". הסתדרות המורים צפויה להתנגד לחוזים אישיים ולגמישות בפיטורין.
הצעת האוצר כוללת גם צמצום של פער ימי החופשה בין ההורים לתלמידים: כך, שלושה ימי איסרו חג, חופשת ל"ג בעומר וחופשת תענית אסתר יועברו לימי שישי סמוכים. אולם, הסיכוי שהסתדרות המורים תסכים להמיר יום חופש ביום שישי הוא נמוך, ולכן ההצעה הזו נראית כמו בסיס למיקוח. כמו כן, מוצע להעביר שלושה ימים נוספים מהחופשה שלפני חג הפסח לגשר בין יום כיפור לסוכות.
האוצר מציע להגדיל את היקף המשרה המינימלי בו ניתן להעסיק מורים, מ-50% ל-70%. המטרה של הצעה זו לא ברורה, ולא ברור האם היא מתייחסת למורים בכלל או רק למורים חדשים.
במכתב ששלחה למורים ולגננות מסבירה מזכ"לית הסתדרות המורים בן דוד שהאוצר דורש במקביל להצעות שלו גם ויתורים קשים מהמורים. לטענתה, "פקידי האוצר מציגים לציבור נתונים חלקיים ומבצעים מניפולציות במספרים בניסיון להסית את הציבור נגדנו". לדברי בן דוד, "בין היתר הם דורשים לבטל את הוותק (תוספת באחוזים לוותק) ובמקום זה לשלם 50 ש"ח לכל שנה ובנוסף לפגוע בקידום בדרגות ולשלם 250 ש"ח לדרגה במקום 450-1200 ₪ היום.
בן דוד כותבת: "אני מבטיחה לכם שהסתדרות המורים לא תיתן לכך יד ונמשיך להיאבק מול כל מי שמנסה לפגוע בכם. כמובן שגם שכר התחלתי של 9,000 לא מקובל עלינו לחלוטין ולא יעצור את הדימום הכבד של מערכת החינוך". היא טוענת ש"משרד האוצר ממשיך בשיטות הישנות שלו ובניסיון לפלג את ציבור עובדי ההוראה בין חדשים לוותיקים ואנו לא נאפשר זאת. נמשיך להיאבק עד להסכם שכר מיטבי לכל עובדי ההוראה".