סגור
טיל  יירוט חץ 3 התעשייה האווירית
טיל החץ 3 (צילום: התעשייה האווירית)

בלעדי
הביקוש לטילים הישראליים בשמיים, ויצרנית המנועים שלהם מרחיבה ייצור

התעשיות הביטחונית הישראליות זוכה לביקושים מוגברים מצד צה"ל וצבאות זרים, וחברת תומר מתכוונת לגייס עוד 65 עובדים; בנוסף השלימה לאחרונה את הקמת המינהלת מט"ר (מיירטים, טילים ורקטות) שתאפשר ייצור סדרתי

הגידול בביקוש לטילים ולרקטות של התעשיות הביטחוניות הישראליות מצד צה"ל וצבאות זרים ניכר גם בחברה הביטחונית–ממשלתית תומר שמגדילה את היקפי הייצור ונמצאת בעיצומו של גיוס עשרות עובדים, לכלל המערכים שלה.
תומר מייצרת עבור התעשייה האווירית את המנועים המשמשים את טילי ההגנה חץ 2 וחץ 3 ואת טילי ברק MX. היא מייצרת גם את מנועי הרקטות המדויקות של אלביט - מערכות אקסטרא, רומח, כידון קסום ונץ דורס המיועדות לפגוע ברמת דיוק גבוהה במטרות שנמצאות בטווחים שבין 30 ק"מ ל-300 ק"מ.
לכלכליסט נודע כי על רקע הביקוש הגבוה לטילים ורקטות, השלימה תומר באחרונה את הקמת המינהלת מט"ר (מיירטים, טילים ורקטות) שתאפשר ייצור סדרתי, מהיר ורציף של מערכות הנעה קלות לרקטות ולטילים הישראליים. בנוסף, המנהלת החדשה אמורה לתמוך בתוכניות פיתוח של מוצרים עתידיים בתחום האש המדויקת.
העלייה בנפח הפעילות של תומר ניכרה עוד לפני המלחמה בישראל, שאילצה את החברות הביטחוניות לעבור לייצור מסביב לשעון כדי לתמוך בצרכי הלחימה של צה"ל. פלישת צבא רוסיה לאוקראינה ב-2022 העירה מרוץ חימוש עולמי נרחב, שמתבטא בריבוי הזמנות מצבאות בעולם מהתעשיות הישראליות.
חלק ניכר מההזמנות שמזרימים לקוחות מהעולם לחברות הישראליות, הן של מערכות להגנה אווירית ובהן טילי חץ 3 של התעשייה האווירית עבור גרמניה במסגרת עסקת ענק שהיקפה למעלה מ-14 מיליארד שקל ומערכות לשיגור רקטות מדויקות של אלביט לצבא דנמרק בהיקף של 133 מיליון דולר. בנוסף, משרד הביטחון חתם לפני כחצי שנה על עסקה עם ממשלת אזרבייג'ן שבמסגרתה היא תרכוש מהתע"א טילי הגנה מסוג ברק MX בכ-1.2 מיליארד דולר.
המלחמה בארץ, שניטשת זה למעלה משבעה חודשים, הגבירה גם היא את הביקושים לטילי הגנה מהתעשייה האווירית וזאת בייחוד על רקע השימוש הנרחב שנעשה במהלכה בטילי החץ, ששימשו לפני כחודש ליירוט המטח האיראני לעבר ישראל שכלל כ-110 טילי קרקע–קרקע, ועוד קודם לכן, ליירוט טילים בליסטיים ששיגרו המורדים החות'ים בתימן.
תומר נחשבת למוקד ידע לאומי בתחום ההנעה הרקטית, שבעבר נוהל במסגרת הפעילות השוטפת של התעשייה הצבאית (תעש מערכות) שהופרטה ב-2018 ונמכרה לאלביט מערכות. עם הפרטת תעש משרד הביטחון החריג את פעילות ההנעה הרקטית כשהכריז עליה נכס אסטרטגי לאומי והקים את תומר, כחברה ממשלתית שתנהל אותה.
יו"ר החברה הוא תא"ל (במיל') רוני מורנו, המנכ"ל שלה הוא מורדי בן עמי וסמנכ"ל השיווק הוא דותן גבאי. היא מעסיקה כ-750 עובדים, ומתחילת המלחמה היא עיבתה את שורותיה בכ-60 עובדים נוספים. בימים אלה היא פועלת לגיוסם של עוד 65 עובדים, כדי לתמוך בקצב הייצור המוגבר ובתוכניות מחקר ופיתוח שהיא מובילה.
ב- 2023 המכירות של תומר הסתכמו בכחצי מיליארד שקל, לאחר שעלו ב-10% משנת 2022. לחברה עומד צבר הזמנות של למעלה ממיליארד שקל והרווח הנקי שלה הסתכם בסוף השנה שעברה ביותר מ-33 מיליון שקל.