סגור

אחרי שבוע - תוקנה התקלה בממגורת דגון

התיקון התבצע לאחר שגדות וחברת נמלי ישראל הזמינו חלק חילוף של המכשור התקול בגרמניה והטיסו אותו לכאן במיוחד. התקלה בממגורת דגון בחיפה, הובילה לירידת הספק של 70% במסוף הגרעינים המרכזי בישראל

התקלה בממגורת דגון, שנחשפה ב"כלכליסט" לפני כשבוע, תוקנה ומאתמול היא חזרה לפעילות מלאה. התיקון התבצע לאחר שחברת גדות וחברת נמלי ישראל הזמינו חלק חילוף של המכשור התקול בגרמניה והטיסו אותו לכאן במיוחד.


1 צפייה בגלריה
ממגורות דגון ב חיפה בניין דגון
ממגורות דגון ב חיפה בניין דגון
ממגורות דגון בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
התקלה בממגורת דגון בחיפה, הובילה לירידת הספק של 70% במסוף הגרעינים המרכזי בישראל. התקלה הייתה בווסת הצידוד, "המוח של המערכת", שנותן פקודות למדלה איך לזוז. בעקבות התקלה הושבת פורק 8, המדלה הראשי של הממגורה, והמשמעות של כך היא שקצב פריקת התבואה צנח מ-2,000 טונות בשעה ל-600 טונות בשעה, 30% מההספק הרגיל. ממגורת דגון, שמופעלת בשנה האחרונה על ידי חברת גדות, היא מסוף הגרעינים הנמלי המרכזי של מדינת ישראל. בשנת 2021, 90% מכלל ייבוא הגרעינים של המדינה, כ-3.8 מיליון טון של חיטה, תירס, סויה, שעורה, דורה וכו' עברו דרך הממגורה.
התקלה שיקפה את המצב הבעייתי בו אספקת המזון של מדינת ישראל תלויה בתקינותה של מכונה אחת ובמונופול של גדות. ממגורת אשדוד, שהייתה אמורה אינה מהווה אלטרנטיבה אמיתית לממגורת דגון. קצב הפריקה בנמל אשדוד איטי בגלל ציוד מיושן ובגלל שממגורת התבואה באשדוד מרוחקת כשני קילומטר מהרציף ויש להוביל במשאיות את המטען שנפרק.