סגור

השקל מתחזק בפתיחת שבוע המט"ח, הדולר על 3.70 שקלים

הדולר נחלש בכמעט 0.5% ביחס לשערו היציג - שבוע בדיוק לפני החלטת בנק ישראל; דיסקונט: "לא צופים תהיה ב-2024 הפחתת ריבית - בטווח של שנה קדימה צפויה הפחתה אחת בלבד" 

התחזקות מתונה בשקל בפתיחת שבוע המט"ח: הדולר יורד ב-0.4% (ביחס לשערו היציג שנקבע בשישי) ונסחר ב -3.70 שקלים; היורו נחלש ב-0.2%, ל-4.02 שקלים. בשווקים העולמיים: היורו יציב, על 1.087 דולר, וביפן הדולר עם תנועה קלה, נסחר ב-155.69 ין.
לאחר נתוני האינפלציה הגבוהים שפורסמו בשבוע שעבר (עלייה חודשית של 0.8% במדד המחירים), בשוק ממתינים עתה להחלטת הריבית של בנק ישראל, שתתפרסם בעוד שבוע בדיוק (27 במאי) - הנגיד אמיר ירון צפוי להותיר אותה ללא שינוי, על 4.50%.
במחלקת המאקרו של בנק דיסקונט, בהובלת נירה שמיר, מציינים כי האינפלציה בישראל צפויה להאיץ בהמשך השנה, "על רקע האצה במחירי שכ"ד, עליה במחירי המזון, שוק העבודה ההדוק לצד עדכון שכר המינימום באפריל, הגידול בהוצאות הממשלה (לרבות אלו שאינן קשורות למלחמה והזרמת נזילות על-ידי בנק ישראל). לפיכך, אנו מעריכים כי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים תעמוד על 3.3%, שיעור גבוה מזה המגולם בחוזים, 2.93%".
השילוב בין התחזית האמורה לגירעון התקציבי יכתיב, לדברי דיסקונט, את החלטת בנק ישראל: "ההתנהלות הפיסקאלית של הממשלה והיציבות הפיננסית הם אלה שעומדים במוקד השיקולים של בנק ישראל. לפיכך, לא צפויה, הפחתת ריבית בשבוע הבא. יתרה מכך, בתרחיש המרכזי, אנו לא צופים השנה הפחתת ריבית - בטווח של שנה קדימה צפויה הפחתה אחת בלבד".
בלידר שותפים לתחזית של דיסקונט. "לאור העלייה החדה באינפלציה בחודש האחרון והמשך סיכון גיאופוליטי מוגבר, לא צפוי שינוי בריבית בהחלטת הריבית הקרובה. בכלל, לאור ההאצה הצפויה בקצב האינפלציה במהלך השנה, קשה לצפות להורדת ריבית ב-2024", אומרים כלכלני לידר, בראשות יונתן כץ.
כלכני בנק הפועלים, מבהירים גם הם ש"הפחתות הריבית יחכו", ושספק אם נראה כזו לפני 2025. "השווקים עברו לגלם מצב שבו הריבית יורדת אולי פעם אחת לקראת סוף השנה וגם זה לא בטוח. גם מעבר לשנה הנוכחית השווקים מגלמים עתה התייצבות של הריבית ברמה של 4.25% בשנתיים הקרובות. לחצי האינפלציה בישראל גבוהים בנקודת הזמן הנוכחית מאלו שבארה"ב, השכר עולה בקצב מהיר יותר, הגירעון גבוה יותר, והסיכונים גבוהים יותר. נתונים אלו מצדיקים הצטמצמות של הפער בין הריבית בישראל לארה"ב, אם בכלל צריך להיות פער כזה", ציינו כלכלני פועלים.