סגור

ניתוח כלכליסט
מה יקרה אם טסלה 3 תהיה המכונית המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל?

טסלה החלה עוד בתחילת השנה לפנות אל ציי הרכב הגדולים ואם היא תשתלט על שוק המשפחתיות, ייתכן שרשות המיסים תפשיר תוכניות מגירה להעלאת מס קניה שיפגעו בכל מי שירצה רכב חשמלי צמוד

מה יקרה בתרחיש שבו טסלה 3 תהיה המכונית המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל? שאלה זו טורדת או תטריד את בכירי רשות המסים. בינתיים לא ניתן להעלות את מס הקניה על המכוניות החשמליות עד תחילת 2023.
כפי שנחשף בשבוע שעבר בכלכליסט, טסלה פרקה בנמל אשדוד השבוע משלוח שמוערך בכ-1,400 מכוניות טסלה 3. אלה מכוניות אלה מצטרפות ל-1,500 טסלה 3 שכבר הגיעו ארצה במשלוחים הקודמים ועוד כמה מאות של מכוניות מהמשלוח הראשון שהיה מצומצם יחסית. טסלה עצמה אומנם אינה יצרנית ענקית של רכב - וקיבולת הייצור השנתית שלה במפעליה הגלובליים פחותה מקיבולתו של מפעל משני אחד של טויוטה שעוסק בייצור של טנדרים – אבל הפניית המשלוחים אל שוק הרכב הישראלי חשובה: מדובר ביצרן שמבין את הפוטנציאל המשמעותי שקיים במדינה שלקוחותיה עדיין נמצאים בשלב ההבשלה והוא מוכן להסיט למענם משלוחים וקיבולת יצור - כפי שקרה בשבוע שעבר ונחשף בכלכליסט.
טסלה אינה בדיוק יצרנית שמסוגלת "להציף" את שוק הרכב הישראלי. המוצר יקר ומחירו לצרכן מתחיל ב-180 אלף שקל, הקהל הוא קהל חדשני וקטן יחסית והיצע הדגמים מוגבל. בתרחיש אופטימי טלסה תצליח לפצח את גבול 10,000 המסירות. בשוק שצפוי למנות מעל 250 אלף מכוניות, מדובר בסוג של שלולית בים, אך שלולית שהחלה כטיפה. בהמשך השנה יגיעו חשמליות נוספות של יצרנים אחרים ובראשם יונדאי וג'ילי, אך גם ליבואנים אחרים שנחשבים יחסית רדומים בכל הקשור לרכב החשמלי, יש קלפים סיניים בשרוול.
2 צפייה בגלריה
טסלה 3 אולם מכירות רכב חשמלי
טסלה 3 אולם מכירות רכב חשמלי
טסלה 3
(צילום: בלומברג )
טלסה וקיה
שאלת החדירה האגרסיבית של טסלה נוגעת כאמור בעיקר לגבי טסלה 3 המשפחתית. פלח שוק זה עבר בשנים האחרונות שינוי מהותי: לפני עשור המשפחתיות מאזדה 3 וטויוטה קורולה היו מלכות הכביש. מאז רכבי הכביש שטח נכנסו בסערה והמכוניות המשפחתיות נסוגו לשוליים. לציי הרכב יש כללים משלהם בכל הקשור להיצע וביקוש.
טבלת מסירות הרכב של איגוד יבואני הרכב אינה מפרסמת (עפ"י חוק) כמה מכוניות מכל דגם נמכרו בשליש הראשון של השנה, אבל ניתן לקבל מושג לגבי המתרחש: בואנית טויוטה, יוניון מוטורס לדוגמה, מסרה 9,486 מכוניות פרטיות מכל הדגמים. סביר להניח שמסירות הטסלה 3 השנה מתקרבות במידה מסוימת למסירות הקורולה, דגם מוביל של יוניון מוטורס. ביונדאי מסרו 17,100 מכוניות פרטיות, אבל קיה מסרו 4,755 מכוניות פרטיות, כך שלא מן הנמנע שנתון מסירות טסלה יתקרב לזה של קיה.
ציי הרכב הגדולים
אין מה לדאוג ליבואני הרכב – הם מבינים היטב שהלקוחות שלהם אינם בדיוק קהל היעד של טסלה וכן שהייפ המסירות הראשוני ירגע. גם חברות הליסינג הוותיקות, שמהוות "שומרי סף" מצוינים של יבואני הרכב בכל הקשור בחדירה לציים, יוודאו שיבואני הרכב לא יישבו עצובים לבד בחושך. אך דווקא גורמים אחרים צופים ככל הנראה בהתרחשות בעניין גדל והולך.
2 צפייה בגלריה
בניין של רשות המסים
בניין של רשות המסים
רשות המסים
(צילום: יובל חן)
כפי שנחשף לראשונה בכלכליסט – טסלה החלה עוד בתחילת השנה לפנות אל ציי הרכב הגדולים – ושם כללי המשחק שונים: ראשית, התשלום על הרכב שונה, כלומר הישראלי לא נדרש לשלוף 180 אלף שקל, מה שהופך את הבחירה ברכב היקר לפשוטה יותר. שנית, המכוניות לא באמת נבחרות על ידי העובד לפי רמת שימושיות או נוחות, משום ש"כולן אותו הדבר" אלא אם מגיע גימיק כמו טלסה.
לפני כמה שנים ה"גימיק" היה האיוניק של יונדאי - היברידית עממית ראשונה באמת, וברשות המסים הבחינו מהר מאוד ו"טיפלו" במס הקניה. על כך (החשק של העובד ברכב הכי חדשני) יש להוסיף עידוד פעיל של המעסיקים לקחת רכבים שגם יהיו ירוקים וגם יהוו עבור עובדי החברה "צ'ופר" - שלא לדבר על כמה טוב מכוניות חשמליות נראות במאזנים ובמצגות למשקיעים.
אך כאמור, הבעיה תגיע מהרגולטור. כפי שנחשף בכלכליסט ברשות המסים "בוחנים מעת לעת" את נושא הטבת שווי השימוש לרכב ירוק כלומר את גובה ההטבה המרבית שיקבל עובד שיבחר ברכב חשמלי. כשהעובדים התנפלו לפני שנים ספורות על ההיברידיות הצמודות, ברשות המסים התערבו בעת הצורך עם העלאת מס קניה. כשלפני מעל עשור הפכה מאזדה לאנטיס למכונית שחנתה תחת כל חברת הייטק בהמוניה, מדרגות חישוב שווי השימוש השתנו במהרה.
הלקח ברור: ברשות המסים ממתינים בסבלנות. את מס הקניה על המכוניות החשמליות לא ניתן להעלות לפחות עד סוף 2022, אז יעלה מס הקניה מ-10% ל-20%. אבל עם שווי השימוש, נושא שנקבע בוועדת הכספים, בהחלט אפשר לשחק.