סגור
מוצרי חלב ב קרפור רעננה 9.5.23
מוצרי חלב. סמוטריץ' לא יוכל לעכב ולבלום את ההתייקרות (צילום: JACK GUEZ / AFP)

המכה שאחרי פסח: סל הקניות המשפחתי הולך להתייקר, שוב

כניסתן לתוקף בתחילת מאי של ההתייקרויות במוצרי החלב המפוקחים (4.5%) מסמנת את שיאו של גל עליות המחירים הנוכחי בשוק המזון; זאת העלייה השלישית במחירי מוצרי החלב בשנה וחצי האחרונות, שצפויה להקפיץ גם את מחירי יתר המוצרים בשוק זה; אלה מתלוות לייקור מוצרי דיפלומט, גלידות נסטלה ומעדני יחיעם שעדכנו את המחירונים בשבועיים האחרונים

עליות המחירים לא נבלמות. בעוד שבוע בדיוק (רביעי 1.5) יעלו מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ב־4.5%. בשונה מהעבר, הפעם לא יזדקקו המחלבות לאישורם של שרי האוצר והחקלאות, כיוון שבשל הסכמתן בשנה שעברה לפצל את ההתייקרות החדה (16%) שאמורה היתה להתבצע, קיבלו משר האוצר בצלאל סמוטריץ' תמורה חסרת תקדים, של העברת עדכון מחירי החלב למנגנון אוטומטי, בדומה לזה הקיים בתחום הדלק. בעקבות כך, הפעם לא יוכל סמוטריץ' לעכב ולבלום את ההתייקרות של החלב, הגבינה הלבנה והצהובה, השמנת המתוקה והחמוצה ושל מוצרי הבסיס אשל וגיל, כפי שנהגו לעשות קודמיו בתפקיד. עבור הצרכנים מדובר בתוספת הוצאה של כ־135 מיליון שקל על המוצרים שמכירותיהם השנתיות מסתכמות בכ־3 מיליארד שקל.
המשמעות של המנגנון האוטומטי היא שאין גם מה שיבלום את העלאת המחירים הצפויה של שאר מוצרי החלב שאינם תחת צו הפיקוח על המחירים, שאותה נהגו לאורך השנים המחלבות לבצע במקביל לאישור שר האוצר של העלאת מחירי המפוקחים. לכן, ההערכות הן כי מחירי מוצרי החלב שאינם תחת פיקוח יעלו בשבועות הקרובים, והמחלבות ינמקו את הצעד בכך שאינן יכולות לספוג את התייקרות החלב הגולמי המהווה חומר גלם מרכזי גם במוצרים שאינם תחת צו הפיקוח כמו גבינות צהובות, קוטג' ועוד. מדובר בהתייקרות שלישית של מוצרי החלב בשנה וחצי האחרונות, שגוררת את העלאת מחירי כלל מוצרי החלב של תנובה, שטראוס, טרה וגד.
הזינוק במחירי החלב החל בספטמבר 2022 עם העלאה של כ־5% במחירי החלב המפוקח, שגררה העלאה בשיעור דומה של כלל מוצרי החלב ותחליפיו. חצי שנה לאחר מכן העלו שוב המחלבות את מחירי כלל מוצרי החלב בכ־10%, בעקבות האישור של סמוטריץ' להעלות את מחירי המפוקחים ב־9.8%, ודחיית יתרת ההתייקרות שהגיעה למחלבות על פי תחשיב ועדת המחירים המשותפת לאוצר ולמשרד החקלאות, למאי השנה. כיוון שהמחלבות ספגו מאז את ההתייקרות של החלב הגולמי, כלומר שילמו לרפתנים את המחיר המלא ולא העלו בהתאם את המחיר לצרכן, הן צפויות להעלות גם את מחירי שאר המוצרים בתקופה הקרובה. אלא שגל ההתייקרויות לא נעצר בחלב ומי שעוד נערכות להעלאת מחירים בשבוע הבא בשיעור של עד 15% הן דיפלומט, גלידות נסטלה, נקניקי יחיעם והנקל סוד. את הדלת לגל ההתייקרויות פתחה דיפלומט שהודיעה לפני כשבועיים על העלאת מחירים רוחבית בשיעור של עד 15%, של מרבית מגוון המוצרים שהיא משווקת ובהם מותגי היינץ, קלוגס, קיקומן, אריאל, אולוויז, וולה ועוד.
הצעד של דיפלומט נתן לגיטימציה לחברות קטנות יותר ובראשן גלידות נסטלה בישראל ומעדני יחיעם להודיע על העלאת מחירים בשיעור של עד 15%, שתיכנס לתוקף מיד אחרי חג הפסח. בתוך כך, גם מוצרי הנקל סוד ובהם צבעי שיער של אינדולה, מוצרי כביסה של פרסיל, דאודורנט fa ומשחות שיניים לילדים יעלו אחרי הפסח בשיעור של 30%-10%. כמו בחלב, מדובר בהעלאת מחירים שנייה ולעתים שלישית של חלק ניכר מהחברות.
רצף ההתייקרויות החל בשנת 2022, שבמהלכה 17 מ־20 החברות הגדולות העלו מחירים, ואליהן התווספו עוד חברות בינוניות וקטנות, כמו גם רשתות שופרסל ורמי לוי, שהעלו את מחירי מוצרי המותג הפרטי שהן משווקות. עיקר ההתייקרויות יצאו לדרך במחצית השנייה של 2022, ואלו כללו העלאה של 9.6% במחירי מוצרי הנייר והחיתולים של חוגלה והעלאה של כ־15% במחירי מוצרי הנייר והחיתולים של המתחרה סנו. יבואנית המזון והטואלטיקה שסטוביץ העלתה מחירים פעמיים באותה שנה, ראשית את מוצרי הטואלטיקה כמו משחות השיניים של קולגייט ואחר כך העלאה של עד 14% במוצרי המזון שכוללים, בין היתר, פסטה ברילה, טונה ריאו מארה ועוד.
דיפלומט המתחרה שהתקשתה להעביר את העלאת המחיר שדרשה, ביטלה הנחות לקמעונאים, באופן ששיקף התייקרות של 25%, ואילו יוניליוור המתחרה בקטגוריות מקבילות העלתה בעד 15% את מחירי הקרמבו, גלידות שטראוס, קורנפלקס תלמה, מיונז תלמה, שוקולד קליק, סבון דאב, מוצרי כביסה בדין ושמפו פינוק. מובילת שוק המזון היבש אסם הצטרפה עם העלאה של כ־6% של מוצריה המיוצרים בארץ. גם מחירי מוצרי היסוד עלו, ובראשם הלחם שהתייקר בכ־12%, הביצים שעלו ב־6.5% ומוצרי החלב המפוקחים שעלו ב־5%. באותה הזדמנות העלתה שטראוס גם את מוצרי החלב, הסלטים, החטיפים המלוחים והממתקים בשיעור של עד 9%.
מעלים מחירים פעמיים בשנה
אם אפשר היה לקוות שההתייקרות הרוחבית בשיעור חד תרגיע את הספקים, נראה כי היא רק פתחה להם את התיאבון, שכן חודשים ספורים לאחר מכן נרשם גל חריג של עשרות חברות שהודיעו על העלאת מחירים. ראשונות היו חברות המשקאות קוקה־קולה ישראל, טמפו ויפאורה שהודיעו בסמיכות במהלך מרץ ואפריל 2023 על העלאת מחירים בשיעור של כ־7%. במאי הצטרפו שוב המחלבות תנובה, שטראוס, טרה, וגד עם עליית מחיר חריגה של 9.8% במחירי מרבית מוצרי החלב ואז נפרץ הסכר ו־14 חברות הודיעו על העלאת מחירים במהלך שבועיים.
אסם עם התייקרות של 4.5% בפסטה ורטבים, שטראוס עם העלאה של 6% במחירי החטיפים, קפה, שמן זית ושוקולד, סוגת שהעלתה ב־10% את מחירי האורז והטחינה, וילי פוד שהעלתה ב־10% את הטונה האורז והשימורים, יקבי כרמל שהעלתה את היין ב־9%, פררו שהעלתה את ממרח נוטלה וממתקי קינדר ב־7%, שסטוביץ שהעלתה את ברילה, תה וחטיפים ב־10%, ממתקי מרס עם עלייה של 7%, רקיט שהקפיצה מחירי מוצרי ניקיון וכביסה ב־17%.
הממשלה מתדלקת את עליות המחירים
האדישות שבה קיבל הציבור את שתי ההתייקרויות החדות במהלך חודשים ספורים, וחוסר ההערכה לממשלה, איפשרו לחברות לפתוח גם את השנה בגל התייקרויות חריג, שבמסגרתו העלו שוב שטראוס, אסם, שסטוביץ, סוגת, יכין, בית השיטה, אחווה, סידס, ד”ר פישר ואחרים מחירים בשיעור של עד 25%.
אלא שבמקרה הזה, הממשלה לא רק שלא הועילה אלא גם הזיקה, ושר הכלכלה ניר ברקת תרם לכך ששוק המזון עומד כעת בפני גל התייקרויות נוסף. ברקת, שנזכר בפברואר החולף באיחור רב ואחרי שחלק מההתייקרויות נכנסו לתוקף, לטפל בגל ההתייקרויות שנרשם בתחילת השנה, ביקש מחברות המזון להקפיא את ההתייקרות, אך מרבית החברות ובהן שטראוס, אסם, סוגת, ויסוצקי ועוד סירבו.
במקביל, ניהל ברקת מו"מ עם אותם ספקים ואחרים, מהם דרש בשנה שעברה שיעבירו דו"חות פנימיים על רווחיותם, ושעתרו בשל כך לבית המשפט בטענה שהדרישה שהגיעה מהמפקח על המחירים נעשתה בחוסר סמכות — להתחייב שלא להעלות מחירים עד יום העצמאות ובתמורה ימשוך את דרישת הנתונים. הספקים סירבו והדיון בעתירה יימשך, אבל בניסיון להציג הישג, ברקת ציין חלק מאותן חברות שכלל לא התכוונו להעלות מחירים כמו תנובה, קוקה־קולה, טמפו ועוד, כמי שהסכימו להקפיא את העלאות המחירים, ובכך נתן להן את ההכשר להעלות מחירים החל מעוד כשבועיים — המועד שסימן במו"מ על דרישת הנתונים.
לטענות בדבר עליית מחירי חומרי הגלם התווספו באחרונה גם עליות בתעריף המים (0.7%) והחשמל (2.6%) בתחילת השנה, אליהם התווספה עלייה של 5.5% בשכר המינימום החודש ל־5,880 שקל, לצד התייקרות נוספת בדלק בגובה 21 אגורות לליטר ועליות נוספות בדרך. מכאן החשש שבקיץ הקרוב הכל יעלה יותר. אם לא די בכך, הרי שבמשרד האוצר פועלים להקדים את העלאת המע"מ שאמורה להיכנס לתוקף בעוד 8 חודשים, מה שיזניק עוד יותר את ההוצאה על מזון.