סגור
מכוניות שיצאו מכלל שימוש גריטה רכב
מכוניות שיצאו מכלל שימוש (צילום: בלומברג)

תגובה לאמברגו? ישראל מגבילה יצוא גרוטאות לטורקיה

כ-90% מגרוטאות המתכת שמייצאת ישראל מיועדים לתעשיית הפלדה הטורקית. לפני כשבוע וחצי הודיעה טורקיה על הגבלת יצוא של סחורות רבות לישראל בשל המלחמה בעזה, אך במשרד הכלכלה מסבירים את המהלך במחסור מתמשך במוצרי פלדה וברזל לתעשייה המקומית

משרד הכלכלה והתעשייה מגביל בצעד חריג יצוא של גרוטאות מתכת מישראל וזאת באמצעות תיקון צו היצוא וקביעת מכסות ליצואנים שפועלים בענף. במשרד הכלכלה הסבירו את המהלך במחסור מתמשך במוצרי פלדה וברזל שאיתו מתמודדת תעשיית הפלדה המקומית, והתעצם מאז פרוץ המלחמה ב-7 לאוקטובר באופן שמקשה על איסוף של גרוטאות המשמשות עבורה חומר גלם מרכזי.
אף שבמשרד הכלכלה אומרים כי מהלכיו בנושא החלו כבר לפני כארבעה חודשים בעקבות פניו שעשו אליו שני תעשיינים בענף הפלדה, ברקע עומדת ההכרזה של טורקיה מלפני כשבוע וחצי על אמברגו סחורות חסר תקדים מצדה על ישראל בעקבות המלחמה בעזה והסירוב הישראלי לאפשר לה להצניח סיוע הומניטרי לרווחת תושבי הרצועה.
במסגרת מהלך זה משרד המסחר הטורקי פרסם רשימה של מוצרים מ-54 קטגוריות ובהם גם פלדה, ברזל ומלט שיצואם לישראל יוגבל וזאת עד שתוכרז הפסקת אש בעזה ויותר לטורקיה להכניס לתחומה סיוע הומניטרי.
על פי הערכות בענף, ישראל מייצאת בשנה כמיליון טונה של גרוטאות מתכת ו-90% מהן מופנים לתעשיית המתכת הטורקית. גורמים כלכליים אמרו כי אף שיש סמיכות בין ההגבלות החדשות על יצוא של מתכות מהארץ לבין הגבלות היצוא מטורקיה לישראל, אין קשר בין האירועים.
בעקבות הגבלות היצוא מצד טורקיה, שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע כי ישראל תנקוט בצעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית. במקביל, בכירים במשק קראו לצמצם משמעותית את קשרי המסחר עם טורקיה וזאת תוך הרחבה ופיתוח של התעשייה המקומית.
הצו להגבלת יצוא גרוטאות מישראל שעליו חתם מנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב יהיה בתוקף עד סוף 2026. לפי משרד הכלכלה, לתעשיית הפלדה המקומית חסרים מאות אלפי טונות של חומרי גלם שדרושים כדי לתמוך בצורכי המשק. שם אמרו כי המלחמה גרמה לירידה של כ-30% במצאי חומרי גלם אלה בשל צמצום פעולות האיסוף של גרוטאות, צמצום השטחים שבהם ניתן לאסוף אותן ועצירת מכרזים למכירת גרוטאות.
עוד אמרו שם כי במסגרת הצו החדש יצואנים בענף יידרשו להחזיק ברישיונות ייעודיים ובאופן שיאפשר להותיר בארץ כמו מספקת של מתכות לצרכי התעשייה. "יש להעמיד את מירב הכלים שיעודדו את הצמיחה במשק הישראלי, יספקו ודאות בייצור ויגדילו את האפשרויות להתמודדות עם שיבושים צפויים בייבוא של מוצרים חיוניים לארץ", אמר היום ראש מינהל תעשיות במשרד הכלכלה עוז כ"ץ. הוא הוסיף כי במהלך החודשים האחרונים המשרד בחן מספר מהלכים להבטחת הזמינות של חומרי הגלם הנחוצים לתעשיות הפלדה ונמצא שקביעת מכסות יצוא על גרוטאות תאפשר שמירה על האיזון המתבקש.