סגור

ניתוח
אחרי החגים הגיע: כיצד יתנהג שוק הרכב

בזמן ששוק הרכב הישראלי מתמודד עם בעיות של אספקה, חלק ממחירי המכוניות החשמליות ממשיכים לרדת. במצב רגיל, הנחות על דגמי מכוניות הן מבורכות, אלא שדווקא עכשיו החליט המחוקק לנסות ולסחוט את הלימון עד תום כדי לייצר הכנסות

שוק הרכב הישראלי מסכם היום, סוף חודש אפריל, את הרבעון הראשון של 2024 עם כמות מסירות שלא תעבור כנראה את 115 אלף יחידות. למרות המלחמה מדובר ברבעון טוב מהרבעון המקביל אשתקד, אז נמסרו כ- 105 אלף מכוניות חדשות. אבל הרבעון הראשון לא מהווה אינדיקטור להתנהגות שוק הרכב החדש או המשומש.
ראשית, הבעיה הגדולה ביותר מולה מתמודד כיום שוק הרכב הישראלי הוא נושא האספקה. כפי שפורסם ב"כלכליסט" מתחילת השנה צנח משמעותית היקף היבוא של רכבים חדשים לישראל אם בשל המלחמה, או סגירה של נמל אילת, מחסור במלאים אצל יצרני הרכב והקצאות של רכבים לשווקים אחרים.
אז כיצד היקפי המסירות של השליש הראשון של 2024 היו טובים? הסיבה היא שחלק ניכר מהמסירות הן של מכוניות שהגיעו לישראל במהלך החודשים האחרונים של 2023 עם רוח גבית חזקה ממשרד התחבורה שהגמיש את הכללים למכירת מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר ולמעשה איפשר ליבואני הרכב להחזיק במכוניות במשך מעל שנה ממועד היצור שלהן. אבל הבעיה היותר משמעותית נוגעת למכוניות ה"טריות" שמיועדות להגיע לישראל. ראשית, אם מדובר במכוניות חשמליות, אזי מדובר כבר במכוניות שמס הקנייה עליהן עלה מ-20% ל-35% ויבואני הרכב עדיין נשענים על מלאים שהגיעו אשתקד.
סימנים ראשונים להתייקרויות של דגמים שהיבואן כבר לא מחזיק במלאי ניכרים בשוק וסביר להניח שהחודשים הקרובים יאופיינו בעליות מחירים של מכוניות חשמליות, אבל לא רק: כל עוד רכבים חדשים מהמזרח אינם מגיעים לישראל דרך אילת, עלויות השינוע שלהם עולות בהיקף של מאות דולרים למכונית. ההתייקרות של עלויות השינוע לא מתקיימת בריק: גם המדינה גוזרת קופון מההתייקרויות האלה והתוצאה היא שבמוקדם או במאוחר המכוניות שיגיעו לארץ מאפריל ואילך יהיו יותר יקרות.
במקביל להתייקרות הזוחלת של מכוניות חדשות, יבואני הרכב מבצעים מהלכי "דאמפינג"של מכוניות חשמליות: כיום ניתן לרכוש לא מעט דגמים חשמליים במחירי מבצע, בין אם ישירות מיבואני הרכב ובין אם ממגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר". מדובר במכוניות שהגיעו לישראל אשתקד ושוחררו ממכס בתעריפי 2023 ולכן ליבואני הרכב יש "בשר" בשחרור שלהן, מה שיוצר כיום בשוק הרכב החשמלי מצב מעניין: מחד, יש דגמי מכוניות חשמליות שנמכרים בהנחות יפות ביחס למחיר המחירון הרשמי. מאידך יש דגמי מכוניות חשמליות שהמחיר שלהם התייקר, ראה ערך אקספנג 7 P, יונדאי איוניק 5 בגרסת הבסיס ודגמים נוספים שיבואני הרכב כבר רומזים ללקוחות שעתידים לאזול במלאי.
יבואני הרכב מצידם עושים כמיטב יכולתם כדי "להתרחק" מהוזלות והנחות ונותנים למחלקות טרייד אין או מועדוני לקוחות למכור את המכוניות המוזלות. אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמכוניות חשמליות בהקפים גדולים נמצאות בשוק הישראלי בקושי שלוש שנים, כך שאם יבואן מעניק הנחה של 20 אלף שקל על מכונית ששווה כ-150 אלף שקל כשהיא חדשה, אזי כל מי שיש לו מכונית כזו בת שנה או שנתיים נפגע באופן מיידי. סביר להניח שהמחירונים של החודשיים הקרובים ישקפו ירידות משמעותיות במחירי הדגמים החשמליים העממיים.
במצב רגיל, ירידת מחירי מכוניות ובמיוחד חשמליות הם מצב מבורך, אבל בעיתוי גרוע הרגולטור התעורר. כיום מי שקונה מכונית חשמלית משומשת בטווח של כ 120 עד 130 אלף שקל, עושה זאת בעיקר משיקולי חיסכון. אלא שמבנה העלויות השתנה: הביטוחים של מכוניות חשמליות כיום יקרים מאוד. הקמת עמדת טעינה בשווי של כ 5,000 שקל כבר אינה בבחינת "כסף קטן" ביחס למחירו הכולל של הרכב וגם טעינה מהירה כבר אינה עסק זול. מעבר לכל אלה, החודש קבעה וועדת הכספים שאגרת הרישוי של רכב חשמלי תתייקר באופן משמעותי וזה יקרה בעוד שמונה חודשים.
ישראל רואה ברכב מקור הכנסה חשוב. ואם הוא חשמלי, צריך למצוא דרך לסחוט את הלימון עד תום כדי לייצר הכנסות, כך שלא מן הנמנע שגם מס נסועה יגיע בהמשך, ואולי גם מס על טעינה ומי יודע מה עוד. כך שמלבד הצפה של השוק במכוניות חשמליות חדשות במחירי מבצע, ערכן של מכוניות חשמליות משומשות, ייפגע משמעותית לפחות עד הקיץ. ובינתיים יצרני הרכב הסינים ממשיכים לחדש את המכוניות מדי שנה ולא מדי חמש שנים וכך המכוניות החשמליות שיבואני הרכב החזיקו חצי שנה במחסנים נחשבות בחלק מהמקרים מיושנות, מה שעשוי לתרום להאצת ירידת הערך.