סגור
מימין: עמית גל מ"מ יו"ר רשות שוק ההון  שלמה אליהו  בעל השליטה במגדל חנן מלצר  יו"ר מגדל החזקות
מימין: עמית גל, מ"מ יו"ר רשות שוק ההון, שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל, וחנן מלצר, יו"ר מגדל החזקות (צילומים: אלכס קולומויסקי, עמית שעל, מארק קניימן, לע"מ)

בלעדי
בפעם השנייה: רשות שוק ההון תערוך ביקורת מקיפה במגדל

הרשות תבחן את הממשל התאגידי בחברת הביטוח לאור שורה של אירועים שהתרחשו במהלך השנה וחצי האחרונות; במוקד יעמוד יו"ר החברה־האם חנן מלצר; בסוף 2020 גנזה רשות שוק ההון טיוטת דו"ח נגד מגדל ביטוח, לאחר שבוצעו שינויים בחברה  

רשות שוק ההון יוצאת בצעד דרמטי נגד חברת הביטוח מגדל ומתחילה בביקורת מקיפה בחברה לאור שורה של אירועים שאירעו בה בשנה וחצי האחרונות. הביקורת תתמקד בממשל התאגידי במגדל ביטוח, ותהייה זו הפעם השנייה תוך ארבע שנים שהרשות מבצעת ביקורת במגדל. הביקורת הקודמת שנערכה היתה בזמן שיו"ר רשות שוק ההון היה משה ברקת.
בטיוטת הדו"ח שהוציא אז ברקת, ואשר נשלח לחברה בנובמבר 2020, מתח ברקת ביקורת על התערבותו של של בעל השליטה שלמה אליהו בהתנהלותה של מגדל ביטוח ובמתן הוראות ישירות לנושאי משרה הכפופים למנכ"ל. עוד צויין בדו"ח כי על אליהו להפסיק לכהן בתפקידים במגדל ביטוח, כשבאותה עת הוא כיהן כיו"ר הסוכנויות שלה. ברקת גם דרש להדיח את הדח"צית רונית בודו ששימשה אז יו"ר ועדת הביקורת של החברה, בטענה שהיא לא מנעה את מעורבותו של אליהו בחברה. ביקורת נוספת נמתחה על מוטי רוזן, שהיה מיועד ליו"ר החברה, ובדו"ח נכתב כי הוא פעל ביחד עם אליהו לקדם את מינויו של יצחק פלומבו לדירקטור במגדל.
אליהו, ובעיקר רונית בודו, יצאו למאבק בהמלצות טיוטת הדו"ח של ברקת, אולם אליהו חדל בעקבות הדו"ח מלשמש יו"ר הסוכנויות וכיום הוא משמש חבר דירקטוריון החברה־האם מגדל החזקות בלבד. השופט חנן מלצר מונה ליו"ר מגדל החזקות הציבורת שנסחרת בבורסה. בודו הסכימה לעבור לתפקיד יו"ר ועדת מאזן, וברקת גנז את אותו דו"ח. הצעד זכה להתייחסות בדו"ח מבקר המדינה שמחה על כך שהטיפול בדו"ח לא הושלם, לכאן או לכאן.
מאז פרישתו של ברקת באוגוסט 2022, שנה לפני תום מועד כהונתו הרשמי, אין לרשות שוק ההון, הרגולטור של ענף הביטוח, יו"ר קבוע. כמ"מ הרשות משמש עמית גל שכהונתו הוארכה שש פעמים ואמורה להסתיים במאי. גל הוא אחד משלושת המועמדים הסופיים לתפקיד ממונה קבוע יחד עם זיו כהן, המשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, ודורון כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר שנעדר נסיון בתחום אבל זוכה לתמיכה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
נראה כי היעד המרכזי לביקורת הפעם איננו דווקא אליהו אלא היו"ר השופט מלצר. הרשות הורתה למלצר לא להגיע למשרדי מגדל ביטוח, והוא עזב את המשרדים. ההוראה ניתנה ביולי 2023 ונומקה כחלק מהדרישה של הרשות להפריד בין מגדל החזקות ובעלי התפקידים שלה לבין אלה שבמגדל ביטוח. מלצר, שנאבק בהחלטה, עזב את משרדי מגדל ביטוח באוגוסט אבל מגדל עתרה לבית המשפט המחוזי בירושלים וזה החליט שמלצר יוכל לחזור למשרדי החברה והוא חזר לבניין בפתח תקוה.
גורמים במגדל הופתעו מעיתוי קבלת ההודעה מהרשות אתמול, ומגדל צפויה להיאבק בביקורת ולטעון כי ההחלטה מגיע רגע לפני מינוי יו"ר קבוע לרשותשוק ההון, ואחרי שבית המשפט פסק לטובת מלצר. העובדה שבשבוע שעבר לא אישר השופט מגן אלטוביה בבית המשפט המחוזי תביעה נגזרת נגד מגדל בשל נזקים לכאורה שגרם אליהו לחברה צפויה להעניק לאליהו שקט מסוים בביקורת של הרשות. עוד צפויה מגדל לטעון כי מזה כשנה היא פועלת - עם המנכ"ל החדש, רונן אגסי, ויו"ר חדש, אמיר ברנע, שמינויו אושר בידי הרשות - על פסים חיוביים ומתקדמת בשקט.
הביקורת של רשות שוק ההון אמורה להתמקד בקבלת ההחלטות שהובילו להתפטרות של יפתח רון טל מתפקיד יו"ר מגדל ביטוח לפני שנה וחצי ואת התפטרותו של המנכ"ל שעבד תחתיו שגיא יוגב. יוגב כתב במכתב ההתפטרות שלו בנובמבר 2022 כי "הארועים האחרונים וחוסר היציבות הניהולית פוגעים באופן קשה בניהול החברה, הן כלפי פנים והן כלפי חוץ, וכן בהצבת מטרות עתידיות קצרות וארוכות טווח".
נקודה נוספת שהביקורת תבדוק היא תהליך מינויו של המנכ"ל אגסי. עמית גל יצא נגד העובדה שמלצר ואליהו נפגשו, לדבריו, עם אגסי לפני שהדבר הובא כלל לדיון בדירקטוריון מגדל. "כלכליסט" חשף את הסיכום על מינויו של אגסי בבוקר שבו אמור היה מלצר להיפגש עם אנשי רשות שוק ההון ולדווח להם על המינוי. הוא טען כי הפגישה עם אגסי נועדה רק לבדוק את מידת ההיתכנות של מינוי כזה מצידו של אגסי. הנושא היה כלול בדיון בעתירה של מגדל מול הרשות בבבית המשפט בירושלים אבל מגדל הסירה את התביעה לגביו, כמו גם תביעות אחרות שלה.
נושא נוסף שהביקורת תבדוק הם שני דו"חות על הטרדה מינית שהתרחש לכאורה בחברה. בנובמבר התפרסם דו"ח של השופטת בדימוס אורלי סלע, אשר מונתה לדון בתלונה של דירקטורית במגדל ביטוח נגד דירקטורית אחרת, בנוגע להטרדה מינית - לאחר שזו לטענתה סטרה בישבנה בשירותי החברה.
הדו"ח של סלע כלל עדויות שהובאו בפניה ולפיהן האווירה בדירקטוריון ובוועדת הביקורת של מגדל ביטוח היתה "רוויה במתח רב", לרבות אווירת "מחנאות" המלווה בתלונות הדדיות מרובות בין חברי הדירקטוריון, עד כדי פגיעה ביכולתו של הדירקטוריון לבצע את תפקידו". סלע המליצה כי מגדל תבחן כיצד ליישב את המחלוקות הקיימות בדירקטוריון וכן המליצה כי דירקטוריון מגדל ביטוח ישקול במידת הצורך נקיטת צעדים נוספים, כולל הפסקת כהונת דירקטורים. חודשיים לאחר מכן הועבר לדירקטוריון דו"ח אחר על התנהגות לא נאותה של דירקטור החברה כלפי דירקטורית אחרת בישיבות של חברה־בת.
בתחילת פברואר התפטרה הדירקטורית בוועדת הביקורת, ד"ר קרן בר־חוה. וגם היא שלחה מכתב התפטרות חריף, שבו הלינה על ההתנהלות של הממשל התאגידי במגדל ביטוח תחת שרביטו של ברנע. הרשות צפויה לבדוק אם המלצות הדו"חות אומצו וכיצד.
נושאים נוספים שהרשות תבדוק הם כיצד לא מונה במשך שנה וחצי יו"ר קבוע לחברה במקומו של יפתח רון טל; מה חלקו של השופט מלצר בעיכוב; ומה חלקו של כל דירקטור בתהליך. גם הליך אישור השכר של כרמי גילון, שמונה ליו"ר זמני בנובמבר 2022, תפקיד שאותו מילא במשך שנה, ייבדק. הביקורת צפויה לבחון את ההתנהלות של כל דירקטור במגדל לכל אורך השנתיים האחרונות. הביקורת הקודמת של ברקת כללה שתי פשיטות על משרדי מגדל ונטילת מסמכים של החברה, ויתכן שגם הפעם תהיה הביקורת כרוכה באירועים מעין אלה.