סגור
טסט לרכב מבחן רישוי מבחן רישוי שנתי מכון רישוי מ.מ.מ. בני ברק
מכון רישוי לרכב מ.מ.מ. בני ברק (צילום: תומר הדר)

ועדת הכספים קבעה: אגרות הרישוי לרכבים החשמליים יתייקרו בינואר

אגרות הרישוי לרכב החשמלי יתייקרו בתחילת 2025 אך יעברו לפני כן בדיקה, שעל טיבה ומהותה יתקיימו דיונים בחודשים הקרובים. כיום בעלי חשמליות משלמים אגרת רישוי בגובה 426 שקל, זאת לעומת בעלי מכוניות עם מנועים מזהמים שנדרשים לשלם אגרה שמגיעה לאלפי שקלים

אגרות הרישוי לרכב חשמלי יתייקרו בינואר 2025 אך יעברו לפני כן בדיקה, כך קבעה היום (ג') ועדת הכספים של הכנסת. דיונים על טיב ומהות הבדיקה (מה שאינו ברור לעת עתה) יתקיימו בחודשים הקרובים.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", משרד התחבורה החל בקידום מהלכים לשינוי תקנות התעבורה שבמסגרתן חשמליות מקבלות כיום הנחה בגובה אגרת הרישוי. כך, כיום בעלי רכב חשמלי משלמים אגרת רישוי בגובה 426 שקל ואילו בעלי מכוניות שמצוידות במנועים שפולטים זיהום נדרשים לשלם מדי שנה אגרת רישוי שגובהה מגיע לאלפי שקלים. העלאת גובה האגרה דורש את אישור ועדת הכספים.
לדברי חבר הכנסת ארז מלול, "רכב חשמלי לא צריך להיות רק רכב לעשירים. כל הרעיון שלו הוא הורדה של גזי חממה. כידוע מס הקנייה על רכב חשמלי עלה, לאחר מכן פורסם תזכיר חוק מס הנסועה וכעת הדבר האחרון שמתעורר זה ביטול ההנחה באגרת הרישוי לרכב חשמלי. אחד השיקולים של אנשים ממעמד הביניים בקניית רכב חשמלי הוא אגרת הרישוי. הרכב החשמלי מקרב את הפריפריה למרכז, כי אנשים משקללים בנסיעותיהם את הוצאות הדלק, המס, הרישוי, אם זה יהיה יקר לאנשים הם לא יצאו מהבית".
לדברי ספיר איפרגן, רכזת תחבורה באגף תקציבים במשרד האוצר, "לא ניתן להתעלם מכך שנדרשים מקורות תקציביים למימון המלחמה. ערכנו ניתוח של הנושא וממנו עולה כי ביחס לחלופות אחרות מדובר בחלופה שמצמצמת אי שוויון. הכלכלן הראשי של משרד האוצר גילה כי 75% ממי שנהנים מההטבה הם העשירונים השמיני, התשיעי והעשירי, כלומר מעמד הביניים הישראלי כלל לא נהנה מהטבת הרכב החשמלי".
לדברי איתי ראבד מנכ"ל טסלה ישראל, "באתר טסלה ישראל ניתן לראות את מחירי טסלה וכמה מס המדינה לוקחת. אנחנו הולכים לכיוון הפוך מהעולם, באירופה נותנים כסף לאזרחים שבוחרים ברכב חשמלי וכאן מסי הקנייה עולים בהדרגה. בישראל לא יירחק היום שטסלה בסיסית תעלה 300 אלף שקל. אגף התקציבים דיבר על כך שהמכוניות החשמליות הולכות לעשירונים הגבוהים. מדוע הן הולכות לעשירונים העליונים? כי גובים מסים וזה מייצר מחיר שמתאים לעשירונים העליונים".
לדברי איפרגן: "נעשתה עבודה מקצועית במשרד האוצר בנושא. לנגד עינינו תמיד יש שאלה מי מושפע, האם העשירונים הגבוהים או הנמוכים. מי שמוצע מהצעד המוצע הם העשירים. אני חושבת שאיננו מסתירים דבר, יש החלטת ממשלה שמציגה את הצעדים שממשלת ישראל אישרה לעניין הרכב החשמלי. גם התזכיר בנושא מס הנסועה פורסם להערות הציבור ואיננו מסתירים דבר. אנו מעניקים הטבות מרחיקות לכת במס הקנייה".