סגור
חרבות ברזל טנקים צה"ל
טנקים ברצועה (צילום: Jack Guez / AFP)

רפיח זה רק תירוץ: ההחלטות הכלכליות של הממשלה תקועות

שר האוצר סמוטריץ' הצהיר שיטפל ביוקר המחיה "אחרי רפיח", משרד ראש הממשלה מתעלם משאלות ומפנה ל"פניות הציבור", והוועדות הכלכליות לא טרחו להתכנס כחצי שנה. המדינה משותקת והחלטות קריטיות לא מתקבלות

מחלוקות ומריבות בין השרים על רקע הכניסה של צה"ל לרפיח, עסקה להחזרת החטופים שמתגבשת בימים האחרונים והמשך המלחמה ברצועה, כיפופי ידיים בין יו"ר ועדת הכספים ומשרדי האוצר והמשפטים על רקע אי העברת כספים למורות החרדיות. פוליטיקה קטנה גורמת לשיתוק כלכלי ומונעת קבלת החלטות בנוגע לתקציב המדינה, הצטיידות הצבא וגם במלחמה להוזלת יוקר המחיה.
בתחילת המלחמה, ראש הממשלה והשרים הכריזו שהם "שמים את הפוליטיקה בצד", אך בחודשים האחרונים הם נכנסו עמוק לבוץ כדי לגרוף הון פוליטי מהמלחמה. התוצאה היא שההחלטות ההכרחיות הדרושות למשק, לציבור ולצבא - תקועות.
"כלכליסט" ממפה את ההחלטות המרכזיות שלא מתקבלות בוועדות השרים ובממשלה.
ועדות כלכליות: לא מתכנסות
דווקא בתקופת המלחמה ניתן היה לצפות שהשרים יכנסו את הוועדות הכלכליות על מנת לסייע לתושבים המפונים ונפגעי המלחמה, אך גם לכלל האוכלוסייה שעדיין נאנקת תחת יוקר המחיה. בפועל קורה בדיוק ההיפך – ועדות השרים הכלכליות לא התכנסו כבר כחצי שנה.
הקבינט החברתי־כלכלי בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו התכנס בסך הכל שלוש פעמים מפרוץ המלחמה, בחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר. בנובמבר הכריז נתניהו בקבינט כי "מדינת ישראל חזקה מבחינה כספית וכלכלית ונוכל לעמוד בזה. זה יעזור לנו לנהל את המלחמה". הישיבה האחרונה התקיימה ב־25 בדצמבר 2023. מאז הקבינט לא כונס, למרות שיכול היה לקדם נושאים כלכליים ואזרחיים לטובת שיקום המדינה והציבור.
ממלא מקום היו"ר בקבינט החברתי־כלכלי הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שעסוק בימים אלה במאבקים מול נתניהו על רקע עסקת החטופים המסתמנת מול חמאס והכניסה של צה"ל לרפיח. מלשכת שר האוצר נמסר: "ברגע שהפרויקטור האזרחי טל בסכס התפטר, ניהול הקבינט חזר לראש הממשלה".
יוקר המחיה: "אחרי רפיח"
ועדת השרים ליוקר המחיה לא התכנסה כבר שבעה חודשים. הישיבה האחרונה התקיימה בספטמבר 2023, קודם לכן התכנסה ביולי 2023. השבוע פורסם שנתניהו ביקש לקיים ישיבה עם סמוטריץ' על הורדת יוקר המחיה, אבל שר האוצר דחה את מועד הפגישה והודיע כי ייגש לטפל ביוקר המחיה "רק אחרי רפיח". הפגישה נקבעה בסוף לאמש ו"כלכליסט" פנה בבוקר לדוברות ראש הממשלה לקבלת מידע – והתבקש להגיש פנייה דרך "פניות הציבור". במקרה כזה, פנייה לפי חוק חופש המידע תיענה לכל המוקדם בסוף אוגוסט 2024.
1 צפייה בגלריה
מימין רמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי ראש אגף מבצעים צה״ל ו שר הביטחון ביטחון יואב גלנט רפיח מלחמה לחימה חרבות ברזל
מימין רמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי ראש אגף מבצעים צה״ל ו שר הביטחון ביטחון יואב גלנט רפיח מלחמה לחימה חרבות ברזל
הרצי הלוי ויואב גלנט. חילוקי דעות לגבי הוועדה לתקציב הביטחון
(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
בקמפיין הבחירות באוגוסט 2022, הבטיח נתניהו כי ידאג לבלימת עליית המחירים, הפחתת מסים, הורדת מחירי החשמל, הדלק, המים והקפאת הארנונה לשנה. אלא שבינתיים מחירי המזון רק עולים וסבסוד מחיר הדלק הופסק. למרות כל זה, נתניהו וסמוטריץ' לא מצאו סיבה לכנס את ועדת יוקר המחיה, ואת דוברות רה"מ זה בכלל לא מעניין.
השבוע שיגר סמוטריץ' מכתב אל נתניהו בו מחה על כך שהאחרון לא קיים הבטחתו להעביר שלושה מיליארד שקלים מכספי מסים שמעבירה הממשלה לרשות הפלסטינית. השר כתב כי ״בחודשים האחרונים גיבשתי עם אנשיי מספר רעיונות שבאמצעותם ניתן לסייע לשכבות החלשות ולמעמד הביניים בהתמודדות עם יוקר המחיה, אולם אנו נדרשים לשם כך למקור תקציבי של מספר מיליארדי שקלים, שלמרבה הצער אתה מונע ממני ומאזרחי ישראל".
שר האוצר פירט כי ״במסגרת דיוני התקציב המתוקן ל־2024 בנינו על מקור תקציבי של שלושה מיליארד שקלים מחילוט כספי הטרור של הרש"פ. התחייבת לי, יחד עם ראש המל"ל, השר דרמר ומזכיר הממשלה כי תאפשר את קידום החוק ובהתבסס על כך בנינו על התקציב הזה למאבק ביוקר המחיה״.
יתר הוועדות: מושבתות
ועדת השרים למוכנות האוכלוסייה האזרחית לשעת חירום, בראשות שר הביטחון יואב גלנט, התכנסה רק פעם אחת באוגוסט 2023, כלומר עוד לפני המלחמה. עם זאת, יצויין שהחלטות בעניין התקבלו בתקופה האחרונה על ידי הקבינט המדיני־ביטחוני.
ועדת השרים לפיתוח הנגב והגליל, בראשות השר יצחק וסרלאוף, לא התכנסה בכלל. גם עם הנושאים המרכזיים בפינוי תושבי הדרום והצפון נדונו בקבינט המדיני־ביטחוני, ניתן היה לדון בפיתוח האיזורים הללו ביום שאחרי המלחמה. מלשכת השר וסרלאוף נמסר: "עם פרוץ המלחמה, ובהתחשב בכך שאזורי הלחימה היו בנגב ובגליל, נדרש מענה ממשלתי מקיף. לכן, החלטות הממשלה לגבי נושאי הנגב והגליל התקבלו בממשלה בהרכבה המלא, למעט החלטות ביטחוניות. לאחר המלחמה, עם שיבת השגרה, ועדת השרים תתכנס שוב".
בניגוד לשתיים האחרות, ועדת השרים לענייני פנים ושלטון מקומי, בראשות שר הפנים משה ארבל, התכנסה פעם אחת מפרוץ המלחמה, ב־11 בדצמבר 2023. לשכת שר הפנים נמסר: "ועדת השרים לענייני פנים התכנסה שבע פעמים בשנה האחרונה, מתוכן שלוש פעמים מאז פרוץ המלחמה".
אישור מקורות תקציביים: מתעכב
לנוכח העלייה החדה בגירעון, משרד האוצר הציע להקדים את העלאת המע"מ ב־1% לחודשים הקרובים, במקום ל־1 בינואר 2025. קבלת ההחלטה בעניין היתה מרגיעה את חברות דירוג האשראי הבינלאומיות. אלא שההחלטה מתעכבת בין היתר כי נתניהו וסמוטריץ' לא ששים להעלות את המע"מ ולהרגיז את הציבור בתקופת המלחמה. בהחלטת הממשלה המקורית בעניין הוצע לבחון את ההעלאה בסוף 2024.
בינתיים, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מעכב אישור הצעות האוצר במסגרת התקציב המעודכן ל־2024 במחאה על אי העברת כספים למורות החרדיות. המדובר בהעלאת מסים על דלקנים אוטומטיים ב־70 מיליון שקלים ב־2024 וב־400 מיליון שקלים בשנה החל מ־2025. גם ההחלטות לגבי הארכת תוקף מס רכישה למשקיעים של 8% למשך שנתיים ומיסוי שכירויות לא אושרו עדיין על ידי ועדת הכספים, אף שהוגשו כבר בתחילת השנה. באוצר אומרים כי בתקציב חסרים השנה כ־400 מיליון שקלים ובשנתיים הקרובות בכ־4 מיליארד שקלים בעקבות החרם שעושה גפני.
תקצוב מערכת הביטחון: סמוטריץ' בולם
חילוקי דעות בין סמוטריץ' לגלנט על סמכויתיה של הוועדה לתקציב הביטחון מונעים את הקמתה, אף שסוכם על כך לפני כחמישה חודשים. בתגובה מעכב סמוטריץ' קבלת החלטות בוועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון. אתמול כתב סמוטריץ' בפייסבוק: "אני מקווה מאוד שראש הממשלה יגבה אותי בדרישתי להקמת הוועדה. בלי זה אין בכוונתי לשחרר תקציבים שהם מעבר לניהול המלחמה השוטף והמיידי. אני מודה שאני מתעקש על זה".
מלשכת רה"מ אמרו בתגובה כי "ב ה-29 בפברואר ראש הממשלה כינס את ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה. לאחר כינוס הוועדה, אושרה בממשלה ומיד לאחר מכן בקריאה ראשונה בכנסת רפורמת ״מה שטוב לאירופה - טוב לישראל״, שתאפשר ייבוא מוצרים במינימום רגולציה ובירוקרטיה".