סגור
שר המשפטים גדעון סער
גדעון סער. מהמצטרפים החדשים לקבינט, לשם מה? (צילום: יאיר שגיא)

הקבינט החברתי־כלכלי לא מנוצל

ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה יזמה רק 8 החלטות ממשלה, כמות זעומה ביחס לממשלות עבר. ועדת השרים למלחמה ביוקר המחיה לא התכנסה מתחילת המלחמה

המוסד הקרוי ועדות שרים חמקמק. ועדות שרים הן מקבילות ממשלתיות לוועדות הכנסת ובדיוק כמוהן יש כאלו בעלות חשיבות מכרעת דוגמת ועדות הכספים וחוקה, ישנן ועדות שהשפעתן מצומצמת וישנן ועדות שמשמעותן היא סמלית בעיקרה.
אחת מוועדות השרים המוכרות היא ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה, הידועה גם בכינוי הקבינט החברתי־כלכלי. מבחינה פורמלית, ועדת שרים זו מוסמכת לטפל בנושאים חברתיים־כלכליים, בפרויקטים לאומיים, בנושאי שכר וגמלאות, בסוגיות הנוגעות לתקציב המדינה, ומאז המלחמה נוספו לקבינט סמכויות נוספות הקשורות לטיפול בהיבטים הכלכליים של המלחמה.


למרות האופי הגמיש של הקבינט החברתי־כלכלי, יש שרים וממשלות שניצלו אותו משמעותית. ניתן לראות שבממשלות הקודמות עשה ראש הממשלה בנימין נתניהו שימוש רב במוסד הזה. בממשלת נתניהו־שטייניץ הצליח הקבינט החברתי־כלכלי ליזום 89 החלטות ממשלה, בממשלת נתניהו־לפיד 44 החלטות ממשלה, ובממשלת נתניהו־כחלון 56 החלטות ממשלה. גם הקבינטים הפעילים ביותר לא הביאו את ההחלטות הדרמטיות והקריטיות ביותר לעיצוב הכלכלה והחברה, אלו התקבלו בדרך כלל במסגרת הדיונים על תקציב המדינה. אך למרות זאת מדובר בוועדת שרים שיכולה לשמש במקרי הצורך להנעת תהליכים כלכליים וחברתיים במשק. הממשלה הנוכחית העבירה עד כה 8 החלטות במסגרת הקבינט החברתי־הכלכלי: כמות נמוכה יחסית, במיוחד כשלוקחים בחשבון את העובדה שארבע החלטות התקבלו לאחר פרוץ המלחמה, ושתיים מהן החלטות אנטי־כלכליות.
שתי ההחלטות האחרונות הן למעשה דחייה של עמדת גורמי המקצוע וגורמי מערכת הביטחון (מל"ל ושב"כ) כי יש לאפשר לעובדים פלסטינים מיהודה ושומרון להיכנס ולעבוד בתוך שטחי ישראל. ההחלטה השנייה היא לנסות למזער את כניסת העובדים הפלסטינים לעבודה בהתנחלויות. במילים אחרות, גם כשהשרים ישבו בקבינט החברתי־כלכלי, מערכת השיקולים שלהם היתה במובהק לא כלכלית. גם מבחינת מספר ישיבות, הקבינט החברתי־כלכלי התכנס שש פעמים בלבד, מתוכן רק פעמיים אחרי פרוץ המלחמה.
נזכיר כי הממשלה הנוכחית הקימה ועדת שרים מיוחדת למאבק ביוקר המחיה, שהתכנסה ארבע פעמים בין יוני לספטמבר. מבחינה טכנית, הוועדה לא הביאה שום החלטת ממשלה, אך עם זאת ייתכן שהיא אחראית לקידום העבודה הממשלתית בנושאי יבוא שהביאה לכך ששר הכלכלה ניר ברקת יזם חקיקה המקלה את היבוא המקביל לישראל.
מאז תחילת המלחמה, ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה לא התכנסה אפילו פעם אחת, בזמן שמחירי הירקות, הפירות והמזון ממשיכים לטפס למרות התמתנות האינפלציה, כך שנכון יהיה אם הממשלה תמצא את הדרך לטפל גם ביוקר המחיה במקביל למלחמה.