סגור
צה"ל מלחמת עזה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בצלאל סמוטריץ
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לצד לוחמים בעזה. לא שש לאשר העלאות מסים, בטח בזמן מלחמה (צילום: אלכס קולומויסקי, דובר צה"ל)

האוצר בוחן: הקדמת העלאת המע"מ כדי להימנע מחריגה ביעד הגירעון

על רקע הימשכות המלחמה ואזהרת S&P שהגירעון עלול להגיע ל-8%, באוצר וברשות המסים החלו לבחון אפשרות של העלאת מסים. בין היתר נבחנת הקדמת העלאת המע"מ מ-17% ל-18% שאמורה להתבצע ב-2025. למרות בחינת המהלך, באוצר מעריכים כי הסיכוי להעברתו כעת קלוש

אחרי הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P השבוע ועל רקע הימשכות המלחמה, במשרד האוצר וברשות המסים החלו לבחון אפשרות של העלאת מסים כדי למנוע חריגה מיעד הגירעון אותו קבעו בתקציב המדינה המתוקן - 6.6% - וזאת כשב-S&P העריכו כי הוא יגיע ל-8% כתוצאה מכך שהמלחמה תימשך לאורך כל 2024 בניגוד לתחזיות המוקדמות.
בין המהלכים הנבחנים, נשקלת הקדמת העלאת המע"מ מ-17% ל-18%, אותה התחייבה הממשלה לבצע בתחילת 2025 כחלק מההתאמות לתקציב 2024. צעד זה יכול להתפרש כצעד של רצינות מצד הממשלה לטפל בגירעון מול חברות הדירוג והמשקיעים הזרים.
בפברואר האחרון אישרה ועדת הכספים את העלאת המע"מ ל-18%, החל מתחילת 2025. על פי ההערכה, המהלך יוביל לעלייה בהכנסות המדינה של 7.2-7.5 מיליארד שקל בשנה.
למרות בחינת המהלכים הללו, הן בסביבת האוצר והן בסביבתו של השר בצלאל סמוטריץ' מעריכים כי הסיכויים להעביר צעדים כאלה בעת הנוכחית קלושים, חרף ההבנה שעלויות המלחמה צפויות לגדול נוכח הימשכותה בזירות הצפונית והדרומית וכן אם החזית האיראנית תמשיך להתפתח אחרי השבוע החולף. מהלך של העלאת מסים מכל סוג שהוא דורשת את אישורו של השר והוא לא שש לאשר כאלה, בטח בזמן שישראל עדיין שרויה במלחמה, והצפי הוא שמהלכים משמעותיים מסוג זה יידונו במסגרת הכנת התקציב ל-2025.
בפברואר האחרון הורידה חברת הדירוג מוד'יס את דירוג האשראי של ישראל מ-A1 ל-A2. סוכנות הדירוג הגדולה השלישית, פיץ', הותירה בשלב זה את הדירוג אך הורידה תחזית לשלילית.
בחוות הדעת כתבו ב-S&P: "העימות המחריף לאחרונה עם איראן מדגיש את הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים מאליהם של ישראל", והוסיפו: "אנו צופים שעימות איזורי נרחב יותר יימנע, אבל נראה שמלחמת ישראל-חמאס והעימות עם חיזבאללה יימשכו לאורך כל 2024 - לעומת הערכות קודמות שלנו שעימות צבאי שכזה לא יימשך יותר משישה חודשים".