סגור

מהורדת המהירות בכבישים ועד לעבודה מהבית: העולם נערך לצמצום באספקת הנפט הרוסי

סוכנות האנרגיה הבינלאומית מפרסמת צעדי חירום שנועדו לצמצם את הביקוש לנפט הרוסי שמספק 2.5 מיליון חביות ביום. על פי הערכות הסוכנות, הצעדים המומלצים יעזרו להפחית את הביקוש לנפט ב-2.7 מיליון חביות ביום בתוך ארבעה חודשים

סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) קראה למדינות החברות לאמץ "צעדי חירום" לצמצום הביקוש לנפט, זאת לנוכח הפלישה הרוסית לאוקראינה, כולל הגבלות על נסיעות, הורדת המהירות המקסימאלית וצמצום הטיסות.
פאתיח בירול, שעומד בראש הסוכנות, הזהיר ביום שישי שצעדים מסוג זה עלולים להתגלות כנחוצים כי "שווקי הנפט נמצאים במצב חירום...והוא עוד עלול להחמיר". לדבריו, בשל השלכות המלחמה והחרם על הנפט הרוסי, עלול להיפסק החל מהחודש הבא הייצוא הרוסי של 2.5 מיליון חביות נפט ביום. רוסיה היא אחת מיצרניות הנפט המובילות בעולם.

1 צפייה בגלריה
אוטוסטרדה כביש מהיר גרמניה
אוטוסטרדה כביש מהיר גרמניה
כביש מהיר גרמניה
(צילום: שאטרסטוק)

בהתאם, בסוכנות האנרגיה פרסמו 10 צעדים מומלצים שיעזרו להפחית את הביקוש לנפט ב-2.7 מיליון חביות ביום בתוך ארבעה חודשים, הפחתה שתעזור לאזן את ההפסד הפוטנציאלי מהשוק הרוסי. "כתוצאה מהתוקפנות המחרידה של רוסיה נגד אוקראינה, העולם עלול למצוא עצמו מול הטלטלה הגדולה ביותר לאספקת הנפט מזה עשורים", הזהיר בירול. לפיכך, הוא קרא למדינות החברות בסוכנות, הכוללות חלק מצרכניות האנרגיה הגדולות בעולם כמו ארה"ב, יפן וגרמניה, לצמצם את הביקוש כבר עכשיו, "כדי להימנע מהסיכון של מחנק נפט משתק".
הצעדים המוצעים כוללים הורדת המהירות המקסימאלית בכבישים המהירים ב-10 קמ"ש, מהלך שלדברי הסוכנות יחסוך 430 אלף חביות ביום, הפחתת טיסות עסקיות ונסיעה ברכבות במקום במטוסים ככל האפשר.
מעבר לעבודה מהבית לשלושה ימים בשבוע יסייע גם כן בהפחתת הביקוש לנפט, וכך גם הוזלת התחבורה הציבורית או אפילו הפיכתה לחינם. מרבית ההצעות נועדו לצמצם את הנסיעות במכוניות, כולל הצעה לאסור על מכוניות פרטיות להיכנס לערים בימי ראשון והגבלת הגישה של מכוניות פרטיות לכבישים בערים הגדולות.
סוכנות האנרגיה הוקמה בשנות ה-70 במטרה לסייע למדינות הצורכות נפט להגיב למשבר הנפט של 1973 ולעקוב אחר שוקי האנרגיה העולמיים. אך זו אחת הפעמים הבודדות שהסוכנות מפרסמת צעדים דרמטיים מסוג זה.
ברברה פומפילי, שרת המעבר האקולוגי של צרפת, אמרה בתגובה כי התוכנית של סוכנות האנרגיה לצמצום הצריכה כוללת "רעיונות מעניינים" שיכולים לשמש כמפת דרכים למדינות להפחתת התלות שלהם בנפט. "צרפת וכל המדינות האירופיות חייבות להפסיק את התלות שלהן בדלקים מאובנים בהקדם האפשרי. זה צורך מוחלט עבור האקלים, ועבור הריבונות על האנרגיה", מסרה.
סוכנות האנרגיה תציג את ההמלצות לשרי האנרגיה בהמשך השבוע.
בירול הזהיר כי השילוב בין ההפסד של הייצוא הרוסי, העלייה בביקוש בתקופת חופשות הקיץ ורמות המלאי הנמוכות פירושו שהמצב בשוקי הנפט עלול עוד להחמיר. "הסיבה שכתבנו את הדו"ח הזה היא ששוקי הנפט נמצאים במצב חירום, והוא עוד עלול להדרדר", סיכם.